Gå til innhold

Lydløst (0db) strømforsyning?!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt om andre vifteløse enheter, og det er ikke alltid like vellykket. Fysikkens lover tilsier at det må genereres varme, og denne varmen må transporteres vekk på en eller annen måte. Så slike vifteløse enheter er veldig følsomme på hvordan de monteres. Du kan lett ende opp med å måtte montere en vifte en eller annen plass likevel, og da er det kanskje like greitt å kjøpe noe som har vifte innebygd.

Dagens low-noise vifteløsninger er faktisk blitt meget stillegående.

Lenke til kommentar

Bare vær klar over at stillegående viftebaserte strømforsyninger fort kan bli bråkete når man kobler på nok strømkrevende utstyr, i allefall noen av dem. :ermm:

 

Eksempelvis hadde broren min sin PC en tilnærmet lydløs strømforsyning når han hadde et GeForce FX 5200 skjermkort (under spilling), men når han satte et Radeon X800XT-PE kort inn i maskinen, økte viftehastigheten noe helt enormt i strømforsyningen (spesielt under spilling)! PC'en gikk fra å være nærmest lydløs til å bli plagsomt bråkete, på tross av at både skjermkortet og CPU'en i maskinen nå har fått stillegående heatpipekjølere, siden strømforsyningen bråker som besatt fordi det nye skjermkortet drar så mye strøm.

Lenke til kommentar
Denne ha jeg

 

vil si den leverer mer enn en vifteløs .

Så er den helt stille.Kan ikke høre den..

(Men det hjelper ikke når jeg har 10vifter til da.)

Har samme strømforyningen. Vil IKKE si den er lydløs da den overdøver resten av mitt system som, er 5 x 12 dB papst vifter og 2 seagate disker....

 

Har planer om å prøve ut en slik vifteløs psu en gang for å få pcen enda mer lydløs

Lenke til kommentar
Bare vær klar over at stillegående viftebaserte strømforsyninger fort kan bli bråkete når man kobler på nok strømkrevende utstyr, i allefall noen av dem. :ermm:

 

Eksempelvis hadde broren min sin PC en tilnærmet lydløs strømforsyning når han hadde et GeForce FX 5200 skjermkort (under spilling), men når han satte et Radeon X800XT-PE kort inn i maskinen, økte viftehastigheten noe helt enormt i strømforsyningen (spesielt under spilling)! PC'en gikk fra å være nærmest lydløs til å bli plagsomt bråkete, på tross av at både skjermkortet og CPU'en i maskinen nå har fått stillegående heatpipekjølere, siden strømforsyningen bråker som besatt fordi det nye skjermkortet drar så mye strøm.

og derfor kjøper man en stille psu som kan levere veldig mye strøm så psu'en ikke blir så veldig belastet og derfor heller ikke genererer mye varme som vil betyr mindre støy.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er dessverre en av dem som har gjort nettopp det. Kjøpte en Fortron/Source 400W fra Microplex i håp om at jeg skulle kunne bli kvitt støyen, men neida...

 

Denne har en 12cm vifte og er på 400 watt, og skulle ha alle forutsetninger for å være meget stillegående, men det er den dessverre ikke. Den bråker uavhengig av hvor mye luft den har tilgjengelig, jeg har tilogmed prøvd å ha PC-kassen åpen for å gi den nok kjøling. Skal ikke påstå at den er direkte høylydt heller da, men den er i allefall godt hørbar. Den bråker vel fordi systemet mitt krever mye strøm (AMD A64 3500+ og Radeon X800XT-PE), regner jeg med, ikke vet jeg... :hrm: Jeg kjøpte den fordi den gjorde det meget bra i en test, den hadde ekstremt lavt støynivå der, men jeg antar de ikke dro så mye strøm gjennom den som det jeg gjør.

 

Har uansett fått nok av viftebaserte løsninger, og er nå på utkikk etter en bra vifteløs strømforsyning, da jeg gjerne vil ha bort støyen en gang for alle.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er dessverre en av dem som har gjort nettopp det. Kjøpte en Fortron/Source 400W fra Microplex i håp om at jeg skulle kunne bli kvitt støyen, men neida...

 

Denne har en 12cm vifte og er på 400 watt, og skulle ha alle forutsetninger for å være meget stillegående, men det er den dessverre ikke. Den bråker uavhengig av hvor mye luft den har tilgjengelig, jeg har tilogmed prøvd å ha PC-kassen åpen for å gi den nok kjøling. Skal ikke påstå at den er direkte høylydt heller da, men den er i allefall godt hørbar. Den bråker vel fordi systemet mitt krever mye strøm (AMD A64 3500+ og Radeon X800XT-PE), regner jeg med, ikke vet jeg... :hrm: Jeg kjøpte den fordi den gjorde det meget bra i en test, den hadde ekstremt lavt støynivå der, men jeg antar de ikke dro så mye strøm gjennom den som det jeg gjør.

 

Har uansett fått nok av viftebaserte løsninger, og er nå på utkikk etter en bra vifteløs strømforsyning, da jeg gjerne vil ha bort støyen en gang for alle.

Er ikke ekspert på disse PSU'ene, men jeg mener at det er noen som har temp.regulert vifte, mens noen leveres uten dette.

 

En PSU med temp.regulert vifte er selvfølgelig å foretrekke, men hvis den likevel lager for mye støy, så kan den alltids byttes ut til en mer stillegående.

Lenke til kommentar
Vifteløs strømforsyning + Zalman Reserator + stille, lyddempet disk -> den ultimate stillhet

Problemet er at det er flere komponenter som utvikler varme.

 

F.eks: Northbridge, Southbridge, Strømforsyningsdelen på HK (kondesatorer, etc..), MOS-fet transistorer, hardisker, minnebrikker, minnechip på skjermkortet, etc...

 

Når du fjerner alle vifter i maskinen så blir det ingen luft-utskifting i kabinettet, og da bygger det seg opp mye varme av de ovennevnte komponentene.

 

Beste løsningen er å ha minimum 1 vifte som trekker luft ut av kabinettet, og da kan den vifta like godt sitte i PSU.

Lenke til kommentar
Problemet er at det er flere komponenter som utvikler varme.

 

F.eks: Northbridge, Southbridge, Strømforsyningsdelen på HK (kondesatorer, etc..), MOS-fet transistorer, hardisker, minnebrikker, minnechip på skjermkortet, etc...

 

Når du fjerner alle vifter i maskinen så blir det ingen luft-utskifting i kabinettet, og da bygger det seg opp mye varme av de ovennevnte komponentene.

 

Beste løsningen er å ha minimum 1 vifte som trekker luft ut av kabinettet, og da kan den vifta like godt sitte i PSU.

Det er jo bare å bruke åpent kabinett, eller ikke noe kabinett i det hele tatt. Kanskje ikke så bra med tanke på støv, men det blir jo 100% vifteløst.

 

Men egentlig er jeg enig. En vifte eller 3 er det like greit å behage seg på.

Lenke til kommentar

En vifteløs som ser ut til å virke bra: The Silenx Luxurae 460 w PSU (link til en review). De selger denne i norge, men den er svinedyr! Men den ser i allefall ut til å kunne levere nok strøm, og det finnes også en utgave med lavere watt-styrke (og pris).

 

Jeg kunne godt tenkt meg å bygge et system med en vifteløs PSU, digre heatsinkbaserte kjølere på både CPU og skjermkort med saktegående vifter montert, og noen digre hull i kabinettet med saktegående 12cm vifter. Siden harddisken min ikke er hørbar i praksis, burde dette kunne resultere i en ikke-hørbar PC i praksis da støykildene er fjernet, og pga god luftgjennomstrømning bør den ikke bli overopphetet heller. Er jo ikke noe problem å ha hull i kabinettet hvis det ikke kommer støy fra innsiden.

 

Kan også ha åpent kabinett som EasyRaider nevner, men man bør i allefall ha noen digre vifter som flytter luften litt. Fordelen med 12cm er at de flytter mye med lavt turtall.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Kan også ha åpent kabinett som EasyRaider nevner, men man bør i allefall ha noen digre vifter som flytter luften litt. Fordelen med 12cm er at de flytter mye med lavt turtall.

Bakdelen med 120 mm vifter er at det er nesten umulig å få de så stille at de ikke er hørbare, uansett spenning. SilenX er vel et unntak.

 

Hvis du vil bruke en vifteløs strømforsyning, bør den være godt adskilt fra varm luft fra andre komponenter. Du kan f.eks. ha den utenfor kabinettet.

Lenke til kommentar

OK, har ikke sjekket ut så mye om hva som finnes av 12cm vifter til kabinett, så det var jeg ikke klar over. Noen som har noe å anbefale av mest mulig lydløse vifter som kan egne seg til ventilasjon av kabinett?

 

Når det gjelder strømforsyningen jeg hadde link til, er det meningen at kjøleribbene skal være på utsiden av kabinettet, slik at varmen blir ledet ut. De nevner noe i testen jeg hadde link til om at den ikke varmer opp luften inne i kabinettet stort, selv på et overklokket system. Den varmer altså sikkert opp luften litt, men ikke mye.

 

Er det et problem, kan man jo alltids ha strømforsyningen i sin helhet utenfor kabinettet, og bare lage hull til ledningene gjennom kabinettveggen. :)

Lenke til kommentar
Denne ha jeg

 

vil si den leverer mer enn en vifteløs .

Så er den helt stille.Kan ikke høre den..

(Men det hjelper ikke når jeg har 10vifter til da.)

jeg har også den der i mitt system. er heeelt stille.

har en zalman cpukjøler på 20 db, kabinettvifte på 19, og det eneste som bråker nå er vifta på gfx-kortet... skal kjøpe en sånn sak de har på microplex... artic silence, eller noe sånt...pointet er, er at den psu'en er knall

Lenke til kommentar

jeg har også den der i mitt system. er heeelt stille.

har en zalman cpukjøler på 20 db, kabinettvifte på 19, og det eneste som bråker nå er vifta på gfx-kortet... skal kjøpe en sånn sak de har på microplex... artic silence, eller noe sånt...pointet er, er at den psu'en er knall

Men det er jo den jeg har også, og min bråker? :ermm: Det er 2 stk hittil i denne tråden som har denne PSU'en, og begge opplever null støy.

 

Hva slags utstyr har dere to i PC'ene deres? Hvis deres maskiner trekker ca like mye strøm som min, burde ikke min bråke heller, forutsatt god lufttilgang på min PSU vel og merke. Jeg bare spør, siden jeg nå begynner å lure på om min er defekt eller noe sånt siden viften bråker. :ohmy:

Lenke til kommentar
Denne ha jeg

 

vil si den leverer mer enn en vifteløs .

Så er den helt stille.Kan ikke høre den..

(Men det hjelper ikke når jeg har 10vifter til da.)

Har samme strømforyningen. Vil IKKE si den er lydløs da den overdøver resten av mitt system som, er 5 x 12 dB papst vifter og 2 seagate disker....

 

Har planer om å prøve ut en slik vifteløs psu en gang for å få pcen enda mer lydløs

kanskje du har vert uheldig med din?

 

med kun den i drift ,stoppet cpu vifta 10 sek

kunne jeg ikke høre strømforskyningen.

så jeg skrudde den ut for å se om vifta var ødelagt.

min er iallefall megastille

Endret av FlexGym
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...