Gå til innhold

erfaringer med panasonic fz-10 og canon A95?


Anbefalte innlegg

hej folkens.

er blevet tilbudt sådan et panasonic kamera brugt, og det ser jo meget, ja faktisk ekstremt godt ud, med en undtagelse, manglende fokuslampe.

nogen der har erfaringer med det kamera, som kan fortælle lidt om hvordan billedkvaliteten er i dårlig belysning? kan det bruges til at optage sport? og ikke mindst, da jeg er svagtseende, er det vigtigt for mig, at LCD-skærmen er af en god kvaitet.

 

har også kigget på et canon powershot A95, og her kan jeg jo spare en tusse. nogen der har erfaringer med det? har haft et A40 som jeg var super glad for. er det hurtigt? hvordan med skærmen?

og ellers bare masser af gode råd tak:)

 

hvis nogen har ideer til andere kamera'er til maks 3,5 kilo ville det være lækkert. på forhånd tak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Som sagt kommer tester her på akam, men jeg kan gjerne gi litt input på mine erfaringer frem til da jeg:

 

som kan fortælle lidt om hvordan billedkvaliteten er i dårlig belysning?

 

Bildekvaliteten er for min del god, men dersom det er veldig dårlig belysing og du skal ta bilder av ting som er i rask bevegelse anbefales uansett blitz da lukketiden ofte blir for lang til at objekter i bevegelse blir skarpe. (selv med en F2.8 linse).

Det er en del støy på ISO 200++ men det meste kan fjernes med neatimage i photoshop.

 

Jeg har opplevd å få noe "grøtete" bilder i lav belysning, mulig fordi lukketiden er for kort til lysforholdene så ikke bildebrikken blir tilstrekkelig eksponert for ISO verdien som er satt? (jeg er ingen ekspert men jeg tror det er grunnen). Kan løses med blitz eller høyning av ISO verdi og lukketider antar jeg. Dersom man kjører i full automatisk modus, vil jeg anta at kamera selv stiller inn ISO, lukketid og blender for å unngå dette. (jeg tar oftest bilder i manuell/semi manuell modus så ting kan derfor gå galt :) )

 

 

kan det bruges til at optage sport?

 

Ja, med zoomen vil du kunne komme nærme, og med bildestabilisatoren vil du kunne få klare bilder, med lysfølsomhet på F2.8 gjennom zoomområdet, vil du kunne klare deg med kortere lukketider enn "naboen".

 

og ikke mindst, da jeg er svagtseende, er det vigtigt for mig, at LCD-skærmen er af en god kvaitet.

 

Skermen er høyoppløselig og får gode kritikker generellt.

Dog kan det være vanskelig å se når du har solskinn direkte på LCD'en.

Du har også en highres LCD i eyeview finder som gir samme informasjonen som den store.

Obs: Begge skjemene kan være vanskelige/ubrukelige å se i i veldig mørk/veldig svak belysning (de er backlit etter det jeg forstår).

 

Anbefaler at du uansett prøver det ut til ditt bruk før du tar en avgjørelse jeg :)

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...