Gå til innhold

RAM annbefalinger til high-end A64-system

Stigma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sette sammen et system snart med en A64 3400+ på et MSI NEO K8N plat ed. (socket 754)

Jeg har ikke fulgt helt med i RAM-markedet den siste tiden, så kanskje noen her kan gi meg noen gode tips. Jeg har ikke hatt en A64 før, og jeg hører at A64'ene får mer utav stramme timings enn de gjør fra høy båndbredde.

Så hører jeg også at det i den senere tid har kommet en ny type innpakning for ram, WLCSP (Wafer Level Chip Scale Package) som nesten fullstendig eliminerer all varmeutvikling for brikkene. Jeg har ikke lest så mye på dette, men det høres ihvertfall ut som en stor fordel ovenfor den gamle metoden, når varme ikke lenger er en faktor å tenke på.

Maskinen er skal primært være for gaming, og jeg regner med å kjøpe mellom 1-1,5 gig ram. Jeg er beredt til å betale litt for kvalitets-ram, men gidder ikke flekke ut dobbelt så mye for litt strammere timings ect. Jeg sikter meg inn mot et hakk under det aller heftigste, hvor de værste prisene på det aller nyeste faller mot mer håndterlige beløp.

Maskinen skal klokkes ja ^_^

Håper på mange gode forslag.

-Stigma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med disse fra OCZ?

Link til Anardtech-forumpost om disse brikkene

Det fine med ram på dette prisnivået er at du kan spare en tusenlapp ved å la en kompis sende dem fra USA. Selv om du skulle være uheldig å få noen med feil, så kan du faktisk sende dem fra om tilbak en god del før du kommer opp i norskt prisnvå. Hver brikke vil i seg selv bli under 1000Kr grensen ved gave-sending, så de unngåt skatt.

Har du noen sammenlignings-reviews av geil golden dragon i forrhold til andre gode brikker? Hvilke timings har de (utenom 2.5 CAS?).

-Stigma

Skrevet

Anandtech har kanskje nettets største arkiv av minnetester, se her.

Her har du testen med Corsair minnet som jevel nevner.

Hvilken kjøling skal du bruke med prosessoren din, eller for å spør mer direkte: hvilke hastigheter bør minnet være forberedt på å takle?

Skrevet (endret)
Anandtech har kanskje nettets største arkiv av minnetester, se her.

Her har du testen med Corsair minnet som jevel nevner.

Hvilken kjøling skal du bruke med prosessoren din, eller for å spør mer direkte: hvilke hastigheter bør minnet være forberedt på å takle?

Skal bruke vannavkjølt vannkjøling. (primær loop avkjølt fra sekundær loop fra vannettet). med andre ord en vannkjøling som har vanntemperatur på rundt 15-20C konstant.

Sperren blir i hovedsak da hvor høyt selve prosessoren klarer å gå. Kjølingen for CPU og north/south bridge vil nemmelig være glimrende.

Radial: Men de jeg linket til skal visst være enda bedre enn OCZ's EB-brikker, i følge Anardtech ihvertfall.

-Stigma

Endret av Stigma
Skrevet
Radial: Men de jeg linket til skal visst være enda bedre enn OCZ's EB-brikker, i følge Anardtech ihvertfall.

Hmm ser sånn ut. Tror jeg ville forhørt meg litt på supportforumet til ocz om de der brikkene.

Skrevet

OCZ EB3700 er de beste brikkene som eksisterer hvis du skal klokke.

Corsair XL kommer ikke over 210-215 fsb uten å måtte redusere timings betraktelig, og Geil brikkene er rett og slett ikke raske lenger.

Skrevet

Highend AMD 64 system er vel å skryte på seg litt da, helt normalt AMD system burde vært en bedre tittel...

Socket 939 + kraftig AMD64 er Highend, socket 754 er jo på vei ut...

Men ja OCZ er meget bra ja

Skrevet (endret)
Highend AMD 64 system er vel å skryte på seg litt da, helt normalt AMD system burde vært en bedre tittel...

Socket 939 + kraftig AMD64 er Highend, socket 754 er jo på vei ut...

Men ja OCZ er meget bra ja

Det blir vel et definisjons-spørsmål. Dette er kanskje ikke det aller beste du får tak i, men på den annen side er det ikke langt fra toppen. På alt over dette punktet får du veldig lite igjen for pengene, så jeg velger å kalle det high-end (dog ikke top-end). Det er tross alt ikke mer enn 200Mhz fra 3400+ til den raskeste du kan finne på f.eks. komplett, og ytelsesforskjellen fra 754 til 939 er minimal.

Det er fremdeles mulig jeg switcher til socket 939, siden det ikke vil kost meg mer enn ca 500 ekstra i forhold til socket 754 plattformen... men har ikke bestemmt meg enda =)

-Stigma

Endret av Stigma
Skrevet
Blir vel litt feil å kalle socket 754 for high-end ? Er vel me mid-end :D

Syns Stigma har helt rett i å kalle den high-end jeg :p absolutt high-end.. :p mid-end er i 2800+ skalaen, og low-end er XP/Sempron for å si det slik :p hehe.. eller whatever.. men jeg vil ikke si at han tar feil når han sier at 3400+ er high-end :p

Skrevet
OCZ E.B. PC3500/PC3700 er det beste du kan gi et A64 system å leke seg med...

(bare dumt at det er så få brikker igjen :( )

Hvis du henviser til ryktene om at disse går ut av produksjon, så er det ikke tilfelle. Fra supportforumet til ocz har jeg selv sett ocz-medarbeidere avkrefte ryktene.

Skrevet (endret)

Crucial BallistiX annbefales på det sterkeste.

Ble det minnet som kom på andre plass i 2-2-2 roundup'en til anandtech

Bruker samme brikker (type) som OCZ E.B.

Endret av BrAtTeRn
Skrevet
OCZ E.B. PC3500/PC3700 er det beste du kan gi et A64 system å leke seg med...

(bare dumt at det er så få brikker igjen :( )

Hvis du henviser til ryktene om at disse går ut av produksjon, så er det ikke tilfelle. Fra supportforumet til ocz har jeg selv sett ocz-medarbeidere avkrefte ryktene.

Dette bekreftes også av meg :) (at de ikke går ut av påroduksjon)

Jeg valgte OCZ til mitt system (3700). Rett og slett fordi de er råest :D

Men OCZ ram booster er de vissnok helt sinnsyke

Skrevet

Noen som har lyst til å forklare hva OCZ ram booster er?

Jeg har EB3700, men har ikke fått tid til å teste klokkingen ennå.

Noen som forresten vet hva slags timings disse burde klare ved lavere hastigheter, som 3200?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...