Gå til innhold

Beste kjøler og vifte til AMD Athlon 64 3800+


ZoomZoom McMoen

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en AMD Athlon 64 3800+ 2.4 GHz Socket 939 CPU, og er ute etter en kjøler til denne. Skal også ha meg et Thermaltake Tsunami kabinett (2x120mm + 1x 92mm vifter)

 

Har sett på Swiftech MCX6400V.

 

Noen erfaringer med denne kjøleren?

Noen som har bedre forslag?

Hvilken vifte bør jeg kjøpe til denne kjøleren? Helst en som ikke bråker så masse. Har en Papst 37dB nå, og den bråker for mye!

 

Jeg har også tenkt å overklokke litt etterhvert... Vil denne kjøleren være kraftig nok til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifte: Hadde ikke tenkt å bruke hørselvern når jeg satt ved pc'en heller da... Jeg har jo i dag en Papst 39dB som jeg syntes bråker for mye...

 

Holder kanskje med en Titan 32dB eller en Titan 29dB eller? Hadde ikke tenkt meg noe særlig høyere dB enn 32...

 

Har i dag en swiftech MCX462U (mener jeg den heter) med en 80mm vifte på. Jeg prøvde en periode å ha en 80-120mm adapter med en enermax vifte på. Det viste seg at 80mm kjølte bedre enn 120mm med adapter... Så jeg er litt skeptisk til adapter... Kan jo ha vært enermax-vifta som ikke var sterk nok også da...

 

Hvis andre har gode erfaringer med 80-120mm adapter, vil jeg gjerne høre om de...

Lenke til kommentar

Mitt råd er at du holder deg unna swift-løsningene.

 

Har xtremt dårlig erfaring med dem.

For å holde en amd 64 3000+ oppe å gå (under 75C) måtte det brukes en enormt støyende vifte. 3dfxcool vifte om det sier deg noe.

 

Monterte nylig på en zalman CNPS7000B-Cu, og denne yter veldig mye bedre, selv når den nesten kjøres på laveste hastighet.

Lenke til kommentar

Ser på hjemmesiden til Zalman at CNPS7000B-Cu ikke passer til alle hovedkort. Jeg har tenkt å kjøpe et MSI K8N NEO2, og det virker som ingen av hovedkortene til MSI på socket 939 er kompatible med kjøleren. :no: Hadde vært fint om noen kunne bekrefte om CNPS7000B-Cu passer på et MSI K8N NEO2 hovedkort eller ikke..

 

Har som sagt ikke så gode erfaringer med swiftech selv...

 

Har også blitt tipset om denne kjøleren: Cooler Master CPU-kjøler, "Hyper 6"

 

Noen som har noen erfaringer om denne?

Lenke til kommentar
Kjøler

Adapter

Vifte

 

Du får det ikke bedre ennd ette, tror den kjøleribba er best, men kan godt være swiftech sin eller thermalright sin er bedre, snakker fc av de dyre på microplex. :yes:

Dette kommer på ca 800,- og bråker værre enn en stvsuger.

 

Kjøp heller komplett vannkjølingskit for 1053,- hos MPX

 

Thermaltake Big Water Cooler

 

Kjøler bedre og er nærmest lydløst. Kit'et inneholder absolutt alt du trenger for å komme igang.

Lenke til kommentar
Dette kommer på ca 800,- og bråker værre enn en stvsuger.

 

Kjøp heller komplett vannkjølingskit for 1053,- hos MPX

 

Thermaltake Big Water Cooler

 

Kjøler bedre og er nærmest lydløst. Kit'et inneholder absolutt alt du trenger for å komme igang.

Nå har ikke jeg peiling på montering og oppsett av vannkjøling, men det er en meget interessant tanke!! Regner vel med at det følger med en monteringsanvisning med kit'et.

 

Skal ha et Thermaltake Tsunami kabinett...

 

Noen som har erfaring med kombinasjonen av vannkjøling og dette kabinettet? Vil alt få plass inni kabinettet sammen med kort (1 eller 2 PCI-kort + 1 AGP) og andre komponenter (2 harddisker)?

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg peiling på montering og oppsett av vannkjøling, men det er en meget interessant tanke!! Regner vel med at det følger med en monteringsanvisning med kit'et.

 

Skal ha et Thermaltake Tsunami kabinett...

 

Noen som har erfaring med kombinasjonen av vannkjøling og dette kabinettet? Vil alt få plass inni kabinettet sammen med kort (1 eller 2 PCI-kort + 1 AGP) og andre komponenter (2 harddisker)?

Det følger med monteringsanvsining sammen med alt du trenger av monteringsmateriell.

 

Det Tsunami kabinettet ser perfekt ut til å montere vannkjøling i. Det har plass til 12cm vifte både i front og bak.

 

Plasser radiator/vifte på innsiden bak i kabinettet og monter viftekontrollen i en av PCI slottene. Du får da 4 ledige PCI plasser i tilleg til AGP. Plassen til hardiskene blir ikke påvirket.

 

Se bilder av innvendig montering her: thermaltake.com

 

Les test av systemet her: Thermaltake BigWater Water Cooling Kit test

Lenke til kommentar

Har lest testene og sett bildene på Thermaltake's nettsider. Jeg syntes nesten det ser ut som vannpumpa sperrer for PCI-kortene... Men jeg kan jo selvsagt ta feil... Syntes også det ser ut til at radiatoren går for langt ned i forhold til agp-porten... Men på en annen side skulle man jo tro at de er tilpasset hverandre siden det er Thermaltake som lager både kabinettet og vannkjølingen...

 

Har tenkt å ha et Gainward 6800 GT 256MB grafikkort, som visstnok tar opp agp-plassen + 1 pci-plass. Jeg har 1 pci-kort i tillegg som jeg må ha plass til.

 

Går kanskje an å sette vannpumpa foran rett bak harddiskene også.?.

Lenke til kommentar
Har lest testene og sett bildene på Thermaltake's nettsider. Jeg syntes nesten det ser ut som vannpumpa sperrer for PCI-kortene... Men jeg kan jo selvsagt ta feil... Syntes også det ser ut til at radiatoren går for langt ned i forhold til agp-porten... Men på en annen side skulle man jo tro at de er tilpasset hverandre siden det er Thermaltake som lager både kabinettet og vannkjølingen...

 

Har tenkt å ha et Gainward 6800 GT 256MB grafikkort, som visstnok tar opp agp-plassen + 1 pci-plass. Jeg har 1 pci-kort i tillegg som jeg må ha plass til.

 

Går kanskje an å sette vannpumpa foran rett bak harddiskene også.?.

Radiatorhøyden er nok tilpasset slik at den ikke kommer ned på AGP kortet, så dette er ikke noe problem.

 

Kabinettet på bildene er bredt nok til at pumpen kan plasseres utenfor PCI kortene, uten å sperre for dem. Pumpen kan selvfølgelig plasseres et annet sted i kabinettet (bak/under hardiskene er det alltid god plass).

 

Dette er nok en av de mest monteringsvennlige vannkjølingskit'ene på markedet, og skal kunne monteres uten behov for modifikasjon av kabinettet.

Lenke til kommentar

Det hovedkortet har jeg også, jeg har lurt på en Swiftech MCX6400V , men prisen er ganske drøy spør du meg.

 

Øivind Dahle bruker samme hovedkortet på sin super-pc, han valgte Thermalright SLK-948U. Jeg vedder en femmer på at han har hatt litt problemer med monteringen, men del to av artikkelen skal publiseres i dag, så da kan vi jo undersøke om denne blokka duger.

 

Jeg har lest at kondensatorer nær cpu-socket vanskeliggjør montering av store kjølere på dette hovedkortet. For å være ærlig så husker jeg ikke hvordan det så ut da jeg monterte boxed vifta, men jeg hadde ingen problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...