Gå til innhold

Effekt.no skremmende dårlige?


Anbefalte innlegg

Reparasjons avtalen til komplett som jeg har, er hos effekt, er et noe heller slapt firma etter min mening. Etter nå to serviceoppdrag i ferien, og at de ikke vet hvem jeg skal kontakte for å få tak i servicemedarbeideren, er direkte skremmende.

 

Kan jo ta det fra starten av:

De fleste personer med nogenlunde peiling på pc vet at spillet counter-strike ikke er spesielt krevende. Skal nå ikke si at min AMD xp2100+ palomino cpu, 512mb crucial minne og ti4200 er verdens beste oppsett, men når pc-en får blåskjerm av å spille cs, høre på musikk og laste ned ting i bakgrunnen skal forårsake blåskjerm tror jeg ikke på.

 

Desto mer irritert blir jeg av at jeg sender inn pc-en, noe jeg i førsten egentlig ikke skulle trengt på grunn av en inkompetent medarbeider, og som forårsaker at jeg nesten "mister" backup-harddisken. Grunnen til at jeg sier inkompetent medarbeider, er fordi jeg har en avtale som sier at service mannen skal komme hjem til meg, noe som jeg hadde glemt på det aktuelle tidspunktet, pga en utenlandsreise. Effekt vil heller ikke påta seg ansvaret for skaden fordi det var under transport med posten at skaden oppsto, selv om jeg egentlig ikke skulle ha vært nødt til å sende inn pc-en.

 

Greit tenker jeg, med bulk i kabinettet og en harddisk som har gjenoppstått fra de døde, nå er alt bra. Dengang ei. Som et seriøst firma forventer man at så "enkle" problemer som blåskjerm skal kunne repareres. Iflg rapporten tok det effekt ca 5timer å åne pakka, "reconnecte" én rambrikke, og lage en ny forpakning og sende tilbake. Man forventer kanskje ikke så spesielt mange flere feil da?

 

Begynte å få noen rykninger i det ene øyet mitt da jeg plutselig fikk en armada av blåskjermer da jeg kom hjem fra ferie og begynte å spille litt cs igjen. Dette gadd jeg selfølgelig å sitte å se på... :thumbdown: så jeg tok opp telefonrøret og ringte effekt kl 14.42 08.08. 3dagers responstid står det på avtalen jeg(med unntak av servicedeler de trenger). 13.08 hadde delene ankommet. jippi tenkte jeg, kanskje pc-en kan bli reparert før skolestart. dagene gikk, men ingen servicemann kom. først 23.08, altså 10 dager etter at jeg hadde ringt kom reparatøren. Mener å huske at det sto 3dagers responstid på avtalen jeg hadde, men det virker som om effekt nyter å se folk lide. Etter at broren min hadde ringt meg et visst antall ganger uten at jeg tok telefonen, siden teknikeren ikke hadde peiling på hva han skulle gjøre, og jeg var utilgjengelig pga skole, tok teknikeren med seg pc-en til lageret i Oslo for å teste den for feil, og gi den nødvendig "behandling". Etter et vist antall telefoner forsto endelig en skyndig "telefonmann" at jeg ville ha pc-en min før denne helga, altså en klage. Det var onsdag 01.09, og det er rundt 4 uker fra jeg ringte til service det. Sitter idag fortsatt på en pc fra 1998 som reserve.

 

Man kan på effekt sine hjemmesider, som er litt rotete, følge med på hvordan servicen går. På de 11dagene de har hatt pc-en på service har reparatøren etter hva jeg kan se, kun anslått hva som er galt, og fjernet harddisken som jeg ville ha i bytte for den som er på pc-en og minnet som jeg ville bytte. :thumbdown:

 

Dette er for galt. Det skal ikke ta 2uker å teste en pc og ta en konklusjon. I tillegg når jeg ber "telefonfolka" om å be teknikeren ringe meg, gir de han beskjed, men ingen tekniker fra Effekt ringer meg opp.

 

Sånn som jeg ser dette, vil jeg anbefale alle som får serviceavtalene sine fra komplett med effekt om å være veldig bevisst på hva som skjer underveis i rep. tida.

 

Vurderer også snart å be om pengene tilbake for pc-en min, slik at jeg kan bygge en pc selv for de pengene, slik at jeg vet at det er _kvalitet_ jeg får, og derfor har mulighet til å rette opp feil selv!

 

Får håpe dette er et skrekkeksempel fra effekt sin side. Men jeg kommer aldri i verden å bruke effekt igjen. :mad:

 

TD.

 

ps. legger ved ordreinfoen slik at andre kan se hva effekt har prestert på 4uker!

 

 

edit: redigerte vedlegget.

Endret av Eplenektar1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man kan si, forestill deg dette, du har en mobiltelefon, klokka nærmer seg 16 og det er da servicelageret i Oslo stenger. Jeg ringer dit, og får beskjed om at reparatøren ikke kan ta tlf fordi han er ute, og fyren på tlf er i en anna avdeling.

 

På 25min har kontantkortet mitt mista saldo fra ca 970-850...

 

Er det rart jeg blir sprø? I tillegg har de inkompetente medarbeidere på support avdelinga. er kun én som har hatt tilfredstillende kunnskaper. :nei:

Lenke til kommentar

Joda, bare det at jeg er så vanvittig glad at jeg ikke trenger å støtte meg på et firma for generell support :p

 

Mer alvorlig, så virker det utifra det du sier som de ikke følger kontrakten de har gjort med deg. Om du er sikker på at du ikke har "smørt litt tykkere på" en det som er realiteten, så kan du jo ta det opp med forbrukerombudet om effekt ikke skjerper seg etter en klar beskjed. Har du tross alt kontrakt på 3-dagers responstid, så skal du ha det.

 

Ellers kan jeg bare si at i dataverden tar ting tid. Det er ikke overraskende noe av det du skriver. Det er ikke alltid "bare bare" å finne feilkilden i en datamaskin, spesielt når reperatøren som regel får veldig begrenset informasjon å jobbe med, og i de aller fleste tilfeller ikke en gang får snakket med kunden om hvilke detaljer som gjelder.

 

For eksempel i ditt tilfelle, blåskjermer, så kan det jo nesten være hva som helst av hardware, og til og med software som kan ha slått seg vrang. Det overrasker meg lite at de ikke tok problemet på første forsøk når det gjelder et problem som bare viser seg i visse tilfeller, slik som i ditt tilfelle.

 

Det sagt, så er jo effekt bundet av hva de har inngått kontrakt på, og om de ikke følger kontrakten, så har du all rett til å klage. Effekt har desverre ikke noe spesielt godt rykte til å begynne med. Kansje det er på tide noen snakket med forbrukerombudet? Jeg skal ikke involvere meg mer.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Blåskjermer har jo et vidt spekter, det er sant, men da er det i hvert fall bedre at de sier at de ikke har funnet feilkilden, istedenfor å late som de har reparert den. Når jeg oppgir at det kommer pga spill, og forteller dem at harddisken kutter av og til, i tillegg kan cpu være litt varm, (det var jo den konklusjonen han trakk først andre gangen), da kan det være en tanke å evt teste delene på andre systemer?

 

edit: leifs

Endret av Eplenektar1
Lenke til kommentar

Dette er et eksempel på hvordan det IKKE skal gjøres av et firma som tar seg av reparasjoner og reklamasjoner.

 

Men dessverre er det ingen lov som kan hjelpe deg, da den kun er inne for 2. gangs reparasjon for samme feil.

 

Om han derimot bruker særlig lenger tid på å få den fikset skikkelig, så mener jeg at du bør rett og slett sende et brev til de du KJØPTE pcen av, og be om å få hevet kjøpet, da tingens feil ikker blitt rettet innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med Effekt er heller ikke særlig bra. Vi bruker Effekt en del på eksterne servicer der hvor jeg jobber, og det fungerer heller dårlig. Nå har jeg heller ikke noe særlig god erfaring med Infocare som er nevt over heller. Stort sett tar ting sykt mye tid.

 

Rettigheter har en jo da.

Leveres enheten inn på service for 3. gang med SAMME feil så har du rett på å heve kjøpet.

Tar service lenger en 21 dager har du rett på nytt produkt eller hevet kjøp. Verksted har 10 dager utvidet frist vist de mangler deler. Så totalt max 31 dager. Og krev dokumeter på at de mangler delen.

 

Men av alle verksteder som jeg har vært borti så har vi en klar nr 1 på å ikke få reparert ting. Tror nok det sitter flere teknikere rundt som ikke liker ordet STRAX :)

 

Skal du ha pc. Og vil ha god og rask service er min anbefaling ACER. De reparerer selv, og det går skremmende fort.

LCD på min bærbare røk. Den var to år og to måneder gammel. Altså garanti var utgått. Jeg reklamerte på pcen. Fikk beskjed om og sende inn kjøpskvittering. Denne sende jeg klokken 3 på torsdag. Fredag klokken 12 var pc levert på døren. Ny skjerm på garanti / reklamasjon. Det er SERVICE.

Lenke til kommentar
Tar service lenger en 21 dager har du rett på nytt produkt eller hevet kjøp. Verksted har 10 dager utvidet frist vist de mangler deler. Så totalt max 31 dager. Og krev dokumeter på at de mangler delen.

Er dette en fortsettelse av det du sa rett over, slik at dette bare gjelder etter tredje gangs reparasjonsforsøk, eller gjelder dette ved første gangs innlevering til reparasjon?

Lenke til kommentar

Har bare hatt litt erfaring med effekt(men den var ikke god). Men må bare si meg enig med duudee om acer... Selger selv Acer maskiner der jeg jobber, og maken til hjelpsomhet har jeg sjeldent vært borti... Den jobben som hos f.eks ASUS tar ca3 uker tar hos ACER 2-3 dager... Utrolig bra! Det at de leverer PCen på døa til kundene våre gratis om dette er ønsket er også utrolig bra da dette sparer både oss og kunden for mye styr! Skulle ønske alle var sånn! :thumbup: for acer!

Lenke til kommentar
Rettigheter har en jo da.

Leveres enheten inn på service for 3. gang med SAMME feil så har du rett på å heve kjøpet.

Tar service lenger en 21 dager har du rett på nytt produkt eller hevet kjøp. Verksted har 10 dager utvidet frist vist de mangler deler. Så totalt max 31 dager. Og krev dokumeter på at de mangler delen.

Det var jeg ikke klar over.

Står det i forbrukerkjøpsloven?

Lenke til kommentar
Rettigheter har en jo da.

Leveres enheten inn på service for 3. gang med SAMME feil så har du rett på å heve kjøpet.

Tar service lenger en 21 dager har du rett på nytt produkt eller hevet kjøp. Verksted har 10 dager utvidet frist vist de mangler deler. Så totalt max 31 dager. Og krev dokumeter på at de mangler delen.

Nei, dette står det ingenting om innen hverken kjøpslov, forbrukerkjøpslov eller avtalelov.

 

Det står derimot at innen rimelig tid skal tingen være ferdig reparert. Hva som er rimelig er det ennå ingen gjeldende rettspraksis på. Men totalt en måned er det som gjerne regnes som rimelig.

Lenke til kommentar

HAr heller ikke noen god erfaring med (d)effekt... jeg sendte inn mit t 5700ultra og fikk tilbake et 5700nu fra msi.. jeg ble forfjamset og sint og ba om å få et anna skjermkort... Dagene gikk og de sa plutselig at det bare var et midlertidig kort. Dette var etter mange timers ventetid og telefontid med dem.. nå har jeg fått kortet mitt endelig:)

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes det var vanskelig å lese dette innlegget? Jeg forstår firmaet litt om man formulerer klager på samme måte, IMHO...

 

Uansett: firmaet bør jo gi de rette tilbakemeldingene, men som mange sier: Det å finne ut av hvorfor man får en blåskjerm kan være vanskelig. Selv opererer jeg alltid etter denne malen, med mindre blåskjermmeldingen indikerer en spesifik feil:

 

Reinstall av OS->Bytte av RAM->Bytte av CPU->Test av Annet power/HK->annet.

Lenke til kommentar
Her har jo tross alt Komplett et ansvar - ettersom det er der pcen ble kjøpt. Selv om de har valgt å sette ut servicen til en tredjepart så betyr ikke det at de kan fraskrive seg alt ansvar.

 

Ville tatt kontakt med Komplett og gitt de beskjed om at du vil heve kjøpet hvis pcen ikke blir reparert innen rimelig tid.

Det er ikke bare å tro at man kan heve kjøpet når man vil.

 

Du kan selvfølgelig sende produktet tilbake, men hvis angrefristen er utløpt er det ikke dermed sagt at man automatisk kan heve kjøpet....

 

Jeg ville tatt kontakt med Komplett og bedt dem ta affære overfor effekt.... det kan godt være det ordner seg fint ved å gå den veien.

 

HUSK: Det er viktig at du ikke "truer" butikken med at "Fiks det fort ellers hever jeg kjøpet". Den biter de ikke på, og vil bare bli sure og legge saken din nederst i bunka...

 

Korriger meg gjerne hvis jeg tar helt feil :thumbup:

Lenke til kommentar
Tar service lenger en 21 dager har du rett på nytt produkt eller hevet kjøp. Verksted har 10 dager utvidet frist vist de mangler deler. Så totalt max 31 dager. Og krev dokumeter på at de mangler delen.

har snart brukt 31 dager på service. bestilte service 08.08, som nevnt ovenfor. 13.08 kom delene de trengte. 23.08 ti dager etter at delene var ankommet, kom tekniker, 7dager etter hva service avtalen "sier". Tekniker tar ed seg pc-en. idag, 06.09 har pc-en ennå ikke blitt ferdig reparert. Purret på reparasjon i dag, og ifølge mannen jeg prata med på tlf ved supportavdelinga, skal pc-en være ferdig om noen "få" dager, og prioriteten satt opp til "ekstrem" eller noe i den duren.

 

Så vi får se hvor lang tid dette vil ta. Blir det noe særlig lenger, vil jeg ta kontakt med Komplett for å få orden på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...