Gå til innhold

Klone SCSI-disk bit for bit ?


Simen1

Anbefalte innlegg

På jobben har vi en gammel SUN Ultra Sparc maskin (ca 8-10 år). Den har en SCSI-disk som bråker som et jetfly, og jeg tenkte at det kanskje kan være mulig å klone disken bit for bit over til en ny og stillegående SCSI-disk.

 

Jeg aner ikke hva filsystemet heter men det er ikke FAT32 eller NTFS i hvertfall. Reinnstallasjon = Mission impossible

Derfor er jeg avhengig av å klone innholdet helt eksakt over til den nye disken.

 

Spørsmål:

* Hvilken programvare kan klone bit for bit og har SCSI-driver?

* Er det mulig å finne butikkny SCSI-disk og SCSI-adapter i dag med samme tilkobling som er på denne gamle disken?

 

Tilleggsinfo:

Jeg har ikke åpnet boksen så jeg vet ikke hva harddisken heter eller hvilken tilkobling det er på den. Jobben er sikkert villig til å bla opp noen tusenlapper for å bedre arbeidsmiljøet rundt denne boksen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stille og stille... alt er bedre enn dette jetflyet. Det er ubehagelig å være i samme rom som denne. Men ja, det finnes SCSI-disker med et OK lydnivå. De nye SCSI-diskene er faktisk mye mer stillegående enn tidligere generasjoner. Mange kan sammenlignes med vanlige desktop-disker.

Lenke til kommentar
På jobben har vi en gammel SUN Ultra Sparc maskin (ca 8-10 år). Den har en SCSI-disk som bråker som et jetfly, og jeg tenkte at det kanskje kan være mulig å klone disken bit for bit over til en ny og stillegående SCSI-disk.

 

Jeg aner ikke hva filsystemet heter men det er ikke FAT32 eller NTFS i hvertfall. Reinnstallasjon = Mission impossible

Derfor er jeg avhengig av å klone innholdet helt eksakt over til den nye disken.

 

Spørsmål:

* Hvilken programvare kan klone bit for bit og har SCSI-driver?

* Er det mulig å finne butikkny SCSI-disk og SCSI-adapter i dag med samme tilkobling som er på denne gamle disken?

 

Tilleggsinfo:

Jeg har ikke åpnet boksen så jeg vet ikke hva harddisken heter eller hvilken tilkobling det er på den. Jobben er sikkert villig til å bla opp noen tusenlapper for å bedre arbeidsmiljøet rundt denne boksen.

Tipper det er en 50 pins SCSI sak som står i den gamle maskinen. Du finner nok ikke 50 pins SCSI disker til salgs mer, men dersom du tar sjansen på å ta ut disken fra maskinen kan man f.eks. lage et image med DriveImage (eller lignende) (koble disken til en PC med en SCSI kontroller som har et 50 pins grensesnitt) og deretter klone dette imaget over på en ny moderne SCSI disk. Deretter må du antagelig sette disken i SE modus (single ended), som gjøres via en jumper og antagelig må du ha en overgang fra 68 til 50 pins SCSI. Jeg har ikke testet noe slikt selv, men SCSI protokollen er bakoverkompatibel så det burde la seg gjøre.

Lenke til kommentar
Stille og stille... alt er bedre enn dette jetflyet. Det er ubehagelig å være i samme rom som denne. Men ja, det finnes SCSI-disker med et OK lydnivå. De nye SCSI-diskene er faktisk mye mer stillegående enn tidligere generasjoner. Mange kan sammenlignes med vanlige desktop-disker.

Cheetah 15K.3 har et oppgitt idle lydnivå på 32 dB, mens det finnes moderne ATA disker som ligger på rundt 34 dB. Det finnes også mer stillegående ATA disker (rundt 25 dB) men lydnivået på f.eks. Cheeta'n plager meg overhodet ikke. Ofrer gjerne den totale stillhet (som regel blir diskene overdøvet av vifter etc. allikevel) for stabiliteten og ytelsen som SCSI gir.

Lenke til kommentar
Cheetah 15K.3 har et oppgitt idle lydnivå på 32 dB, mens det finnes moderne ATA disker som ligger på rundt 34 dB. Det finnes også mer stillegående ATA disker (rundt 25 dB) men lydnivået på f.eks. Cheeta'n plager meg overhodet ikke. Ofrer gjerne den totale stillhet (som regel blir diskene overdøvet av vifter etc. allikevel) for stabiliteten og ytelsen som SCSI gir.

Den uttalelsen kan jeg skrive under på. Seagate Cheetah 15K.3 er overraskende stille. Den bråker litt i spin-up'en under oppstart, men det skulle da også bare mangle. Når den når 15k rpm er den nesten mer stille enn IDE-disker jeg har vært borti. Så hvis man skal skaffe seg en rask systemdisk og har en U160-kontroller liggende: Glem raptor og kjøp heller en Cheetah 15K.3.

 

Over til topic: Det er nok vanskelig å få tak i 50pins SCSI-disker i dag, men som noen andre sier her, få tak i en billig SCSI-disk (gjerne brukt), kjøp eventuelt en overgang og gjør noe a'la det f.eks. hal9000 sier. Men det kan oppstå vanskeligheter, og for all del ikke skriv noe til den gamle SCSI-disken...

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar HAL9000!

 

Jeg prøver å gjøre et lite prisestimat her. Disken: ca 1500kr. Jeg har sett meg ut en av de billigste diskene: Seagate Cheetah 10K.6 36.6 GB 68-pin Ultra 320 siden det var en av de billigste, sikkert bra nok i massevis og kanskje blandt de mest stillegående av de billige SCSI-diskene. (Jeg stoler litt blindt på Seagate-navnet nå og deres oljelager-teknikk. Bare kom med invendinger om jeg antar noe feil.)

 

SCSI-kontrolleren kan gjerne være en billig en siden den kun skal brukes til kloninga. Rekker det med 500kr her?

 

Vet du omentrent hva en sånn 68-50 adapter koster? Kanskje også hvor jeg kan få tak i en?

 

Er du sikker på at Driveimage kopierer bit for bit helt uavhengig av filsystem?

Lenke til kommentar
Over til topic: Det er nok vanskelig å få tak i 50pins SCSI-disker i dag, men som noen andre sier her, få tak i en billig SCSI-disk (gjerne brukt), kjøp eventuelt en overgang og gjør noe a'la det f.eks. hal9000 sier. Men det kan oppstå vanskeligheter, og for all del ikke skriv noe til den gamle SCSI-disken...

Brukt er desverre uaktuellt da det er bedriften som skal kjøpe inn. Derfor må jeg nok heller kjøpe en ny disk + en adapter slik HAL9000 sier.

 

Planen er selvfølgelig å ikke skrive til SCSI-disken slik at jeg kan bruke den dersom kloningen eller noe annet skulle gå galt. Senere vil den oppbevares i et skap som backup (uten å gjøre noen endringer på innholdet før en eventull kræsj av nydisken, noe jeg tviler på vil skje, men jeg ser ingen grunn til å la være å beholde den i skapet som backup)

 

det går fint ann å klone Unix disker med Norton Ghost , har selv brukt det på SGI IRIX og SUN Ultra disker . Er bare å snekre en dos bootdisk med scsi drivere ... 
Forundrer meg i så fall at Simen1 ikke har tenkt på den løsningen allerede

Det var noe sånnt jeg så for meg, men var alt for usikker på om norton ghost lar seg starte fra diskett med SCSI-drivere (den oppretter jo et par "spesialdisketter" selv) og om Norton kan klone noe som ikke er FAT32/NTFS på et for meg ukjent partisjonssystem.

 

Jeg aner heller ikke om SUN-stasjonen lar seg starte fra diskett eller om den støtter flere disker. (Det tryggeste er vel uansett å gjøre kloningen på en PC med SCSI-kort?)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Tusen takk for svar HAL9000!

 

Jeg prøver å gjøre et lite prisestimat her. Disken: ca 1500kr. Jeg har sett meg ut en av de billigste diskene: Seagate Cheetah 10K.6 36.6 GB 68-pin Ultra 320 siden det var en av de billigste, sikkert bra nok i massevis og kanskje blandt de mest stillegående av de billige SCSI-diskene. (Jeg stoler litt blindt på Seagate-navnet nå og deres oljelager-teknikk. Bare kom med invendinger om jeg antar noe feil.)

 

SCSI-kontrolleren kan gjerne være en billig en siden den kun skal brukes til kloninga. Rekker det med 500kr her?

 

Vet du omentrent hva en sånn 68-50 adapter koster? Kanskje også hvor jeg kan få tak i en?

 

Er du sikker på at Driveimage kopierer bit for bit helt uavhengig av filsystem?

Jeg er så sikker som jeg kan være; har brukt DriveImage selv og man kan f.eks. lage DOS baserte oppstartdisketter slik at man kan kopiere fra / til en systempartisjon. Det er inkludert SCSI drivere for de mest kjente SCSI kontrollerne på DOS diskene man kan lage med DriveImage (Adaptec er alltid et godt valg i slike sammenhenger, men Tekram er heller ikke dumt). Kan naturligvis ikke gi noen garantier for noe, men tror sjansen for å lykkes er ganske stor.

 

Når det gjelder priser så vet vel alle at SCSI koster kling, det være seg kabler, terminatorer, kontrollere eller disker, men for et firma burde ikke en slik pakke være en kjempestor investering.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering: Nå er tråden nesten en måned gammel, men det har skjedd ting i mellomtiden:

  • Jeg har fått klarsignal for å bruke noen tusenlapper på å gjøre maskina mer stillegående.
  • Jeg har undersøkt maskina og bekreftet at støykilden er OS-disken
  • Jeg har funnet disse dataene om den:
    • Maskintype: SUN Ultra 1, UPA/SBus UltraSparc 143MHz, 128MB ram.
    • OSdisk (den som bråker): Seagate ST32550WC (Single Ended Fast/Wide SCSI)
    • Ekstra disk: Seagate ST39175LC (Ultra2 SCSI Wide)

Spørsmålet er da hvilken disk og kontroller jeg skal kjøpe for å få byttet ut OS-disken og klonet den? (Jeg skal sette opp en bestillingsliste)

Lenke til kommentar

Hvis du har LVD-kabel fra før, vil denne kontrolleren fra Adaptec sammen med denne SCSI-disken fra Seagate være et godt valg. Kontrolleren går på PCI, og er garantert støttet av alle tenkelige operativsystemer. Den har både uttak for 68pins LVD-kabel og 50-pins SCSI-kabel gammel type. SCSI-disken, en Cheetah 10K.6 vil være et godt valg. Seagate har rykte på seg for å lage ganske stille harddisker, og jeg valgte ut denne fordi jeg selv har Cheetah 15K.3, og denne bråker overraskende stille. Totalt sett vil dette komme på underkant av 4000,-

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...