Gå til innhold

Test av ECS Green 556E


Anbefalte innlegg

Forfatterens opprinnelse eller språket spiller egentlig ikke så stor rolle. Man forstår, som mange andre også har sagt, det som står og hva forfatteren vil fram til.

 

Men slik som dere påpeker, at G556 har fått utrolig mye slakt faller rart inn på meg også. De fleste er jo fornøyde, samt at dinside.no har gitt pcen mye ros.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når vi snakker om støy.. Min ECS G900 bråker nå sinnsykt når laderen står i. Værre en en Playstation 2. Batteriet blir fryktelig varmt når den lader.

 

Men med bare batteri er den helt stille under normal bruk, (liten CPU load).

Ganske dumt egentlig, siden laderen står i mesteparten av tiden.

 

Noen som kansje har et tips om hvordan få den stille når laderen står i?

Lenke til kommentar
Når vi snakker om støy.. Min ECS G900 bråker nå sinnsykt når laderen står i. Værre en en Playstation 2. Batteriet blir fryktelig varmt når den lader.

 

Men med bare batteri er den helt stille under normal bruk, (liten CPU load).

Ganske dumt egentlig, siden laderen står i mesteparten av tiden.

 

Noen som kansje har et tips om hvordan få den stille når laderen står i?

Det er fordi du har en bærbar med desktop prosessor. Derfor støyer den mye. Prøv å sette strøminnstillingene til bærbar. Kan hende det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt denne maskinen omtrent siden den kom på markedet.

Min maskin har ikke 2GHz dothan, så jeg kan ikke uttale meg spesifikt om den testede modellen, men jeg har følgende ting å si.

 

Den testede modellen må ha en annen skjerm enn min. Min skjerm har god innsynsvinkel og er skarp, lys og klar, uten tegn til blåskjær.

 

Min maskin er stort sett lydløs untatt ved tunge operasjoner. Dette gjelder alle Centrinomaskiner. Jeg har sett maskiner som starter vifta mye tidligere enn min.

 

Byggekvaliteten er ikke som IBM, men den er veldig sammenlignbar med andre rimelige maskiner, f.eks. 1557. Det kan være riktig som Barbara sier at den på undersiden er svakere. Men så lenge den er sterkere på oversiden, ser jeg ikke noen veldig god grunn til å gjøre dårlig byggekvalitet til et stort poeng. Særlig ikke sammenliknet med 1557.

 

Ja den har litt kort batterilevetid, og den har for få USB-porter. I tillegg har jeg hatt litt drivertrøbbel som har løst seg greit.

 

Men alt i alt er dette en maskin som gir mye for pengene, og testen unnlater, i komklusjonen å nevne dette. Under +lista på slutten står det ikke nevnt at den gir mye for pengene, eller at den har lav pris. Den eneste henvisningen til lav pris er at de har kuttet så mye hele tiden for å få den billigst mulig. Også her har testeren klart å vinkle det negativt.

 

Jeg tror kanskje at testeren sleit med biosoppsett eller liknende i begynnelsen, og når han endelig fikk det til, var han så sur på maskinen at det farget resten av testen. En annen teori er at denne maskinen er såpass rimelig at ECS slurver med kvalitetskontrollen, og da slipper det gjennom et og annet dårlig eksemplar. Det kan ha vært et slikt Barbara.no fikk til test. Det er i så fall svakt av Digital Impuls å ikke oppdage det.

 

Når det gjelder rettskriving så synes jeg vi kan unnskylde testeren her. Ut fra navnet kan det se ut som norsk ikke er hans morsmål, og språket er helt akseptabelt og fullt forståelig hele tiden.

 

Erik

Lenke til kommentar
Positivt at barbara.no har blitt litt mer kritisk til Centrino-baserte bærbare også, det var jammen på tide! :thumbup:

Joa, bra at man er kritisk, men da må man være like kritisk til alle produktene man tester.

 

For min del er jeg veldig forvirret. Hadde planer om å kjøpe en 556E etter å ha lest alle anbefalingene på forumet. Testen stemmer ikke helt med hva folket mener virker det som.

 

BTW: Jeg oppfattet testen som litt useriøs.

Lenke til kommentar

Alle har forskjellige meninger, og forfatteren av artikkelen er jo en av dem, bare at han har større rekkevidde til å nå folk.

 

Har nesten samma maskin bare 512mb ram, og må si meg ganske enig på noen negativt punkter selv om jeg ikke vil inrømme det siden jeg først har betalt så mye penger, og det er min maskin... Men er enig at kvaliteten på maskinen virker litt billig av og til når du f.eks dytter på kantene så kjenner du at det bøyer seg, og hvis jeg holder rundt hele så kjenner jeg også at det bøyer seg.

 

Ang støy, så støyer det bare når jeg vil... Når jeg lader NFSU eller Far Cry, begynner vifta å gå. Den bråker rundt 25-30dB på maks, men er ikke merkbart, siden jeg sikkert sitter i transe over den ekstreme spill opplevelsen.

Bruker du den til studie/dokument skriving så lager maskinen ingen lyd.

 

Må til slutt legge til at jeg er utrolig fornøyd over maskinen min da jeg fikk den med 2ghz dothan, 9700, 60gig disk og 512mb ram til bare 13500kr under whitebox tabben. 5/10 poeng er kanskje i det strengeste laget, men når du først betaler 20k, så burde du nesten forvente det beste av det beste. Jeg betalte derimot 13.5k, og må si meg utrolig fornøyd med kjøpet tross de negative sidene. JEG gir den 7.5/10 poeng

 

Må også legge til i de negative sidene at den ikke klarer å presse ut høyere lyd.

Lenke til kommentar

Vi ønsker å gi et offisielt innspill i denne tråden ettersom denne kvalitetssikringen av den testede maskinen på ingen måte gjenspeiler det inntrykket hverken vi eller majoriteten av våre kunder sitter med av en Elitegroup G556E. Vi uttaler oss i denne forbindelse også på vegne av Elitegroup som produsent.

 

Elitegroup er offisielt representert i Norge ved MultiCom Norge AS. Den testede maskinen er ikke utlånt av oss. Vi videreselger heller ikke Elitegroup maskiner til det firmaet som har lånt ut denne maskinen til test.

 

Følgelig kan ikke Elitegroup eller deres autoriserte forhandlernettverk gå god for kvaliteten på sammensetningen av den utlånte maskinen. Forhold som f.eks. feil BIOS versjon i forhold til prosessor vil helt klart trekke ned et førsteinntrykk og sannsynligvis lett farge en hel test. Slike feil beklager både vi og Elitegroup at skjer under deres merkenavn. Det foreligger klare rutiner for at slike feil ikke skal være mulig ved leveranser i det autoriserte forhandlernettverket.

Lenke til kommentar

Double T / Multicom:

Først og fremst, takk for at dere går ut med en "offisiell uttalelse", veldig bra. Men ble litt usikker etter å ha lest det dere skrev, er det sånn at Digital Impuls selger maskiner i Norge uten Elitegroups "godkjenning"?? At de problemene som oppstår, kommer av dårlig kvalitets-sikring fra lokale forhandlere, (butikker altså..)??

Fint om dere kan svare på dette..

Mvh

Totto

Lenke til kommentar

Jeg sitter også igjen med et inntrykk av maskinen som er ganske likt det faaeri beskriver. Det var nok en av grunnene til at jeg reagerte litt på testen.

 

Forøvrig vil jeg gjerne legge til at Multicom har vært veldig hjelpsomme og gode på kundeservice så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Bra test, muligens litt kort, men tilstrekkelig konsis. Det virker som de forskjellige testene som er gjort av maskinen, spriker en del i fra hverandre. I siste utgave av hjemmepc var det hovedsaklig batteritiden, og som dere nevnte; musetastene som var de negative elementene. Her ble det også nevnt en kraftplugg av en vifte som slo seg på i tide og utide, men jevnt over ble det ikke klaget så mye over støynivået.

 

Når det er så enormt med kurrante maskiner i 15 000,- klassen i dag må samtlige produsenter levere for at maskinene deres skal bli kjøpt. Når vi har maskiner som Aopen 1557, ECS 556E, Compal CL 56, Medion MIM2030 og diverse maskiner i Acer's Travelmate serie, funker det ikke å lansere noe halvhjertet som ser bra ut på papiret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Flaks at Digital impuls ikke hadde 556E inne da jeg skulle kjøpe laptop forleden. I stedet valgte jeg en 1557 som dem hadde inne. Var visst ikke et så dum som jeg i ettertid trodde allikevel da :green:

Mens Compal CL 56 så du ikke. Ikke dumt, men ikke lurt heller. Imo.

Lenke til kommentar
Flaks at Digital impuls ikke hadde 556E inne da jeg skulle kjøpe laptop forleden. I stedet valgte jeg en 1557 som dem hadde inne. Var visst ikke et så dum som jeg i ettertid trodde allikevel da  :green:

Mens Compal CL 56 så du ikke. Ikke dumt, men ikke lurt heller. Imo.

Men så koster den koster jo vesentlig mer en 556E og 1557 også da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Flaks at Digital impuls ikke hadde 556E inne da jeg skulle kjøpe laptop forleden. I stedet valgte jeg en 1557 som dem hadde inne. Var visst ikke et så dum som jeg i ettertid trodde allikevel da  :green:

Mens Compal CL 56 så du ikke. Ikke dumt, men ikke lurt heller. Imo.

Men så koster den koster jo vesentlig mer en 556E og 1557 også da...

En lapp eller to.

Lenke til kommentar

Vi har nå mottatt en offisiell uttalelse fra Elitegroup i forbindelse med denne testen og forhandleren som har lånt ut maskinen til test:

 

"Digital Impuls is not known as an Elitegroup notebook retailer and any notebook assembled by them will not reflect the quality control done by our certified retailers. We expect Digital Impuls to be purchasing their notebooks from third party distributors outside the quality control of Elitegroup."

Lenke til kommentar

Det var som f***.. vil dette si at Digital Impuls selger disse maskinene "ulovlig" eller?? Hørt så mye bra om D-I at jeg ville ikke tro at de selger maskiner uten å være sikker på at de holder den kvaliteten de bør... Jeg vet ihvertfall at jeg skal sjekke den pcen mens jeg er nede hos de for å unngå overraskelser;) Litt spent på om D-I kommer en en "offisiell" uttalelse på det emnet her...

.totto

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...