Gå til innhold

Advarsel mot Elkjøp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å kjøre Windows Update på en ny PC, tar jo fort en time-halvannen ...

men når de atpåtil setter av 3-4 dager til det så bør man kunne anta at de klarer å disponere det så de gjør annet ved siden av, eller får stordriftsfordeler.

 

hvis windows update på 1 pc tar 1,5 t. hvor lang tid tar det å kjøre windows update på 10 samtidig? kanskje 2 max 3 t

Lenke til kommentar
Å kjøre Windows Update på en ny PC, tar jo fort en time-halvannen ...

men når de atpåtil setter av 3-4 dager til det så bør man kunne anta at de klarer å disponere det så de gjør annet ved siden av, eller får stordriftsfordeler.

 

hvis windows update på 1 pc tar 1,5 t. hvor lang tid tar det å kjøre windows update på 10 samtidig? kanskje 2 max 3 t

Du glemmer at det gjerne er kun 1 servicetekniker som gjør dette, og at det gjerne må utføres flere enn en klargjøringer pr dag. I tillegg så er det mye annet enn windows update som kjøres.

 

Serviceteknikeren har også ansvar for annen pc-support, ting skal fraktes fra butikklageret til pc-klinikken osv.

 

3-4 dager er allikevel litt lenge. 1-2 dager er det som pleier å være i min butikk i allefall.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jobber selv på Elkjøp, og om man kjøper klargjøring så gjør man det for å få satt opp internett, lagt inn skriver, evt. satt inn extra komponenter, så vel som windows oppdatering.

 

Vet ikke helt om du er klar over det, men std. minste lønn for en datatekn. er 400,- kr/t + moms......

 

På de fleste ferdig pc pakker i dag er windows, driver og de fleste skrivere som er på markedet lagt inn. Og ellers alle programmer som er med.

 

Og 1000,- per time er en smule drøyt, 400,- burde dekke time lønn for fagarbeider og gi elkjøp en god slump penger selv.

Hvorfor ikke 1000 når folk er villige til å betale det?

Lenke til kommentar

El-kjøp har ikke noe å vinne på å lure og svindle kunder i dag, da kunder i dag er så overbeskyttet at jeg får fnatt.

 

Og det er UTROLIG LITE å tjene på å selge data på elkjøp og expert. VELDIG ofte så går salgene akkurat i "0", og noen ganger faktisk i minus... Men de tjener penger på f.eks innstallering og klargjøring av dataer, salg av mus/tastatur/blekk/printere og andre småting som trengs. Det er her pengene kommer inn.

 

Men tilbake til topic, hvis de har utført en tjeneste som ikke var i følge avtalen og tar betalt for det, så er det en feil fra dems side, for det har de rett og slett ikke lov til, så framst dette ikke ligger i prisen fra før av, som det noen ganger gjør.

 

Men noe svindel tror jeg det er dårlig med ass..

 

Og 1000 spenn for å sette opp en data og 3 mnd fri support er BILLIG! INGEN som kan klage på det. Hvis for eksemepel 10% av kundene bruker denne supporten 1 gang i løpet av de 3 mnd, så er det ærlig talt snakk om at man går i minus, i allefall ikke langt ifra.

 

Men alle må tjene penger, og el-kjøp er en LEAN MEAN MONEY MACHINE. de selger tilsvarende produkter som andre plasser, med lavere priser.. eller.. de innbiller folk at de er billigere. Jeg jobbet før i Expert-kjeden og sammenlignet en del priser mellom kjedene, og det er ikke store forskjellene ute å går. Noen ganger er elkjøp billigst og noen ganger expert.

Lenke til kommentar

Litt off topic men;

Personlig så håper jeg kjedene får sterkere konkurranse av fritt stående handlere da både Elkjøp og Expert idag er kun et fordyrende mellomledd. Det kjedene har spart ved å øke innkjøpsmengden er oppspist av de enorme administrasjons kostnadene, i realiteten kunne både Elkjøp og Expert senket prisene sine med 15-25% (avhenger av varegruppe) om de slanket organisasjonen sin. Det handler ikke lengre om å drive butikk etter god forretningsskikk, men fokuset ligger på kjeden sin inntjening og verdiskapning (da det er der aksje eierne henter ut sin utbytter i millionklassen). Butikkene er kun et middel som kjeden bruker for å oppnå sine mål. Så alt er snudd på hodet! Butikkene blir styrt av en gjeng dress kledde økonomer som ikke har satt sine bein i en butikk. Hvorfor tror dere det er så lite betjening i butikkene? Ikke fordi butikksjefen vil ha det sånn ivertifall, ei heller vil de ansatte ha det slik, årsaken er personal budsjetter som de dresskledde har kokt sammen uten å ha peiling. Og slik vil det fortsette helt til vi som forbrukere finner ut at vi ikke vil ha det slik..

Lenke til kommentar
Hei alle sammen.

1.

Jeg har jobbet tilsammen 5 år på elkjøp.. De siste årene har jeg vært ansvarlig for dataavdelingen.

Klargjøringspakken er tilbudet for de som ikke kan så mye om data. De som får best utnyttelse av tilbudet er de som ikke kan mye om data, kjøper tillegsutstyr som skal kobles til maskinen.

Da setter vi opp pc'en slik at alt virker. Kunden får også 3 mnd garanti. Dvs kunden kan "herpe" pc'en så mye han vil, og vi fikser det gratis innen 3 mnd.

Ref elkjøp.no

"La Elkjøp klargjøre din nye PC til kun kr. 995,-. Dette betyr at vår tekniker monterer og installerer alt av programmer og tilbehør som du kjøper sammen med maskinen. Maskinen leveres ferdig testet og 100% klar til bruk! I tillegg gir vi deg 3 måneders servicegaranti. Alle brukerfeil eller problemer som dukker opp de 3 første månedene etter kjøpet, rettes kostnadsfritt av våre teknikere. Det eneste du må ordne selv er transporten til og fra utsalgsstedet."

Klart jeg er enig med at noen som kan litt pc, ikke benytter seg av tilbudet, men som sagt det er opp til hver enkel kunde om de vil benytte seg av tilbudet..

2.
Når det gjelder prisen på 1000,- så er ikke det dyrt..

Jobbet tidligere i et selskap som het 4pdatalab (nå infocare), der hadde jeg som serviceelektroniker en pris på 700,- kr timen..

Så skal du sette opp en pc med mye tillegsutstyr, + en del programmer så bruker du nok mer enn en time på det. Spesielt hvis du får noen problemer underveis.
Lenke til kommentar
Litt off topic men;

Personlig så håper jeg kjedene får sterkere konkurranse av fritt stående handlere da både Elkjøp og Expert idag er kun et fordyrende mellomledd. Det kjedene har spart ved å øke innkjøpsmengden er oppspist av de enorme administrasjons kostnadene, i realiteten kunne både Elkjøp og Expert senket prisene sine med 15-25% (avhenger av varegruppe) om de slanket organisasjonen sin. Det handler ikke lengre om å drive butikk etter god forretningsskikk, men fokuset ligger på kjeden sin inntjening og verdiskapning (da det er der aksje eierne henter ut sin utbytter i millionklassen). Butikkene er kun et middel som kjeden bruker for å oppnå sine mål. Så alt er snudd på hodet! Butikkene blir styrt av en gjeng dress kledde økonomer som ikke har satt sine bein i en butikk. Hvorfor tror dere det er så lite betjening i butikkene? Ikke fordi butikksjefen vil ha det sånn ivertifall, ei heller vil de ansatte ha det slik, årsaken er personal budsjetter som de dresskledde har kokt sammen uten å ha peiling. Og slik vil det fortsette helt til vi som forbrukere finner ut at vi ikke vil ha det slik..

Ikke helt riktig det du sier der..

 

Veldig mange av elkjøp butikkene i norge er det ikke elkjøp som eier..

 

"Francheis" (vet ikke om jeg har skrevet det riktig), men det går ut på at for å få bruke elkjop navnet, få tilgang til deres lager, avtaler, reklame kampansjer osv. Så betaler man en viss sum i året..

 

Når elkjøp kjøper inn varer så bestiller de kanskje 30.000 stk om gangen, da får ofte de gode priser. Siden elkjøp har et sentralt lager i sverige. Dette gjør at prisene er lave..

 

Elkjøp har blitt flinkere på data fronten det siste året, men jeg er enig at de har et stykke igjen.. Det er noe de må jobbe med..

Lenke til kommentar

De har blitt flinkere, men hardware kan de ikke måle seg enda. Og dessverre er det umulig å få en HP, Fusjitsu siemens etc med et godt skjermkort til en gunstig pris. (dette er ikke elkjøp sin feil dog)

 

Synd at de ikke prioriterer grafikk kortet litt mer istedet for minnekortlesere, worksuite, de setter heller inn en 3ghz prosessor men bruker onboard skjermkort.

Det henger ikke på greip.. En 2,6ghz prosessor med et ati 9800pro vil jo være et mye bedre kjøp enn den flotte 3ghz maskina.. (intel eksempel)

 

Selv en celeron maskin ville ha vært bedre bare den hadde hatt et brukbart skjermkort.

Avhenger jo selvfølgelig av hva de skal brukes til.

 

 

Men sånn vil det vel alltid være så lenge mannen i gata har lært at store tall er bra tall. Hva tallene står for er ikke så viktig.

 

Applaus til coop maskina der..

 

Gikk litt offtopic der.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om du er klar over det, men std. minste lønn for en datatekn. er 400,- kr/t + moms......

400 kroner timer, hmm.

 

Må nesten bare si at våres timeshonorar er 1075 + mva i timen for kunder uten avtale.

og 750 + mva i oppmøte.

Men nå driver jo ikke vi kun med PC-installasjoner, men også konsulentbistand på økonomisystemer og servere og nettverk. (Er visst standardpris i markedet på konsulenttimer.)

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet tilsammen 5 år på elkjøp.. De siste årene har jeg vært ansvarlig for dataavdelingen.

problemer underveis.

Et spørsmål til deg bare: Hvorfor i huleste er det gulvteppe inne på: PC-servic'en?

 

Er ikke det litt dumt med tanke på statisk elektrisitet og minnebrikker og CPU etc?

Kan ikke se at jeg har sett teknikerne bruke beskyttelse mot det.

Lenke til kommentar

Greit nok at Windows kommer delvis installert på PC'n og det kun kreves noen enkle tastetrykk får å få den ferdig installert.

 

Men Elkjøp installer jo alle andre programmer som følger med. Kjenner mange som har problemer med å kunne svare riktig på alle de kryptiske spørsmålene som en del programmer kommer med.

 

Dessuten har du garanti på installasjonen i 3 mnd eller så, så klarer du å rote det til er det bare å komme tilbake å få det fikset.

 

Tror ikke mange av brukerne av HWNO trenger denne hjelpen, men farmor som kjøper sin første laptop trenger det. Dumt å kjøpe en PC til 15000,- og ikke ha råd til å betale 1000,- for å få den til å virke.

Lenke til kommentar

Denne garantien er heller ikke no vits, ettersom det er en recovery stasjon, i værtfall på de Medion pc`ene...

 

Som sagt, de fleste har vel noen i familien, som faktisk har litt peiling, hvis ikke, kjenner dem garantert noen som kan gjøre det mye billigere enn elkjøp...

 

Evt har man jo forumet her på hardware.no... :thumbup:

Lenke til kommentar
Altså, nå er det bare en ting som gjør det rent idiotisk å gjøre noe slikt.

1. Ikke alle oppkoblinger til nettet er like. F.eks hvis man skal tilkobles nettet hos studentskipnader så er det en masse virrvarr som skal fikses (gateway, statisk ip, subnet pluss dns og wins), mens for andre er det bare å finne frem en kabel, stikke den inn i nettverkskort og i veggen og man har inett uten å ha gjordt noe med noen instillinger.

2. Ved installering av OS er maskinen så og si alltid klart til å kobles mot nettet, og skulle noe ekstra kreves følger det med _alltid_ en slags manual eller software som løser det av seg selv uten noen problemer for bruker

3. Det er umulig for en datatekniker å sjekke om oppkoblingen vil fungere for hver enkelt bruker. Se pkt 1.

 

Det jeg skal frem til er at enkelte av det jeg oppfatter blir gjordt når man skal ha en klargjøring er rett og slett unødvendig. Det jeg også skal frem til er at det sykt overbetalt. Ved minstelønn skal altså datateknikker bruke 2,5t på maskinen. Hvor mange tror det er sannsynlig? Ikke jeg iallfall...

Det er langt fra alle som kan lese en manual og faktisk forstå hva de skal gjøre, og jeg regner med at hvis elkjøp sier at de skal konfigurere maskina for internet så betyr det at de gjør de tilpassninger som er nødvendig for hver enkelt kunde. Jeg jobber IKKE i elkjøp men synes at denne debatten er tåpelig. Jeg er helt sikker på at det finnes MANGE der ute som synes dette er et godt tilbud. Som en av de som jobber der sa, koster det ikke noe hvis brukeren kommer tilbake med pcen innenfor 3 måneder uansett om han har fucket opp oppsettet selv, dette gjør nok at dette opplegget er langt fra så lukrativt som dere tror.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet tilsammen 5 år på elkjøp.. De siste årene har jeg vært ansvarlig for dataavdelingen.

problemer underveis.

Et spørsmål til deg bare: Hvorfor i huleste er det gulvteppe inne på: PC-servic'en?

 

Er ikke det litt dumt med tanke på statisk elektrisitet og minnebrikker og CPU etc?

Kan ikke se at jeg har sett teknikerne bruke beskyttelse mot det.

Svart på før, det gulvteppet er fullt av metallbånd som fjerner statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar
Litt off topic men;

Personlig så håper jeg kjedene får sterkere konkurranse av fritt stående handlere da både Elkjøp og Expert idag er kun et fordyrende mellomledd. Det kjedene har spart ved å øke innkjøpsmengden er oppspist av de enorme administrasjons kostnadene, i realiteten kunne både Elkjøp og Expert senket prisene sine med 15-25% (avhenger av varegruppe) om de slanket organisasjonen sin. Det handler ikke lengre om å drive butikk etter god forretningsskikk, men fokuset ligger på kjeden sin inntjening og verdiskapning (da det er der aksje eierne henter ut sin utbytter i millionklassen). Butikkene er kun et middel som kjeden bruker for å oppnå sine mål. Så alt er snudd på hodet! Butikkene blir styrt av en gjeng dress kledde økonomer som ikke har satt sine bein i en butikk. Hvorfor tror dere det er så lite betjening i butikkene? Ikke fordi butikksjefen vil ha det sånn ivertifall, ei heller vil de ansatte ha det slik, årsaken er personal budsjetter som de dresskledde har kokt sammen uten å ha peiling. Og slik vil det fortsette helt til vi som forbrukere finner ut at vi ikke vil ha det slik..

Du snakker om at de kan senke prisene med 15-25%, men det tror jeg er rimelg umulig hvis de skal tjene pengerpå det de selger. Har som sagt tidligere jobbet i expert-kjeden, og kan trygt si at hvis de sank prisene med 15-25% så kunne man bare legge ned, da fortjenesten på f.eks hvitevarer ligger på rundt 15%, og i sjeeeldne tilfeller 20%. Og rundt 20% fortjeneste må til for å betale utgifter.. lønn, lokaler, strøm, lager, osv osv osv...

 

INGEN skal klage på at el-artikler er dyrt, for det er det ikke.

Lenke til kommentar
Litt off topic men;

Personlig så håper jeg kjedene får sterkere konkurranse av fritt stående handlere da både Elkjøp og Expert idag er kun et fordyrende mellomledd. Det kjedene har spart ved å øke innkjøpsmengden er oppspist av de enorme administrasjons kostnadene, i realiteten kunne både Elkjøp og Expert senket prisene sine med 15-25% (avhenger av varegruppe) om de slanket organisasjonen sin. Det handler ikke lengre om å drive butikk etter god forretningsskikk, men fokuset ligger på kjeden sin inntjening og verdiskapning (da det er der aksje eierne henter ut sin utbytter i millionklassen). Butikkene er kun et middel som kjeden bruker for å oppnå sine mål. Så alt er snudd på hodet! Butikkene blir styrt av en gjeng dress kledde økonomer som ikke har satt sine bein i en butikk. Hvorfor tror dere det er så lite betjening i butikkene? Ikke fordi butikksjefen vil ha det sånn ivertifall, ei heller vil de ansatte ha det slik, årsaken er personal budsjetter som de dresskledde har kokt sammen uten å ha peiling. Og slik vil det fortsette helt til vi som forbrukere finner ut at vi ikke vil ha det slik..

Du snakker om at de kan senke prisene med 15-25%, men det tror jeg er rimelg umulig hvis de skal tjene pengerpå det de selger. Har som sagt tidligere jobbet i expert-kjeden, og kan trygt si at hvis de sank prisene med 15-25% så kunne man bare legge ned, da fortjenesten på f.eks hvitevarer ligger på rundt 15%, og i sjeeeldne tilfeller 20%. Og rundt 20% fortjeneste må til for å betale utgifter.. lønn, lokaler, strøm, lager, osv osv osv...

 

INGEN skal klage på at el-artikler er dyrt, for det er det ikke.

Du missforstår litt, de "enorme" rabattene som kjedene oppnår ved å bestille større antall kommer ikke forbrukeren tilgode, når jeg snakker om at prisene kunne senkes kraftig så skal det ikke taes fra butikkenes fortjeneste, men kjeden sine bonuser/rabatter/kickback avtaler, for det er der pengene er å hente..

Lenke til kommentar
Litt off topic men;

Personlig så håper jeg kjedene får sterkere konkurranse av fritt stående handlere da både Elkjøp og Expert idag er kun et fordyrende mellomledd. Det kjedene har spart ved å øke innkjøpsmengden er oppspist av de enorme administrasjons kostnadene, i realiteten kunne både Elkjøp og Expert senket prisene sine med 15-25% (avhenger av varegruppe) om de slanket organisasjonen sin. Det handler ikke lengre om å drive butikk etter god forretningsskikk, men fokuset ligger på kjeden sin inntjening og verdiskapning (da det er der aksje eierne henter ut sin utbytter i millionklassen). Butikkene er kun et middel som kjeden bruker for å oppnå sine mål. Så alt er snudd på hodet! Butikkene blir styrt av en gjeng dress kledde økonomer som ikke har satt sine bein i en butikk. Hvorfor tror dere det er så lite betjening i butikkene? Ikke fordi butikksjefen vil ha det sånn ivertifall, ei heller vil de ansatte ha det slik, årsaken er personal budsjetter som de dresskledde har kokt sammen uten å ha peiling. Og slik vil det fortsette helt til vi som forbrukere finner ut at vi ikke vil ha det slik..

Ikke helt riktig det du sier der..

 

Veldig mange av elkjøp butikkene i norge er det ikke elkjøp som eier..

 

"Francheis" (vet ikke om jeg har skrevet det riktig), men det går ut på at for å få bruke elkjop navnet, få tilgang til deres lager, avtaler, reklame kampansjer osv. Så betaler man en viss sum i året..

 

Når elkjøp kjøper inn varer så bestiller de kanskje 30.000 stk om gangen, da får ofte de gode priser. Siden elkjøp har et sentralt lager i sverige. Dette gjør at prisene er lave..

 

Elkjøp har blitt flinkere på data fronten det siste året, men jeg er enig at de har et stykke igjen.. Det er noe de må jobbe med..

Som sagt prisene dere får av Elkjøp sitt hovedlager er IKKE den prisen Elkjøp betaler for varen, kjedelageret skal ha sin del av kaka, faktisk mellom 2-25% (avhengig av varegruppe), disse pengene og bonuser/rabatter/kickback avtaler som kjeden får direkte i sin lomme, det er her pris nedgangen kan hentes. Kjedene er og blir kun et fordyrende mellomledd.

Lenke til kommentar
Kjedene er og blir kun et fordyrende mellomledd.

Prisen på data / elektronikk holdes nede ved produksjon av store kvanta.

For at produsentene skal drive effektivt må de selge i store partier.

 

Noen må håndtere logistikken på den ene eller andre måten, og uansett hvordan du snur og vender på dette, koster det penger. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tør påstå at denne diskusjonen har sklidd litt bort fra sitt opprinnelige tema/problemstilling...

 

On topic; Det er ikke verre enn å ta kontakt med Elkjøp og få ordnet det der... De er faktisk veldig medgjørlige, bare en kan ta en ordentlig og redelig prat - UTEN å bli sinna i telefonen -> Det gagner ingen. Vær kort, konsis, hold deg til saken uten "men atte men atte men atte..."

 

Off topic; Det er da klart at kjedene blir fordyrende, av den enkle grunn at alle skal ha en bit av kaka... Kjøper en direkte fra leverandør, vil selvsagt prisen bli tilsvarende lavere.

 

Forøvrig har jeg selv fakturert bedrifter, deriblant Statoil og BP Amoco for 950kr/t eks. mva, så hva timepris angår, er dette ett relativt begrep, alt ettersom hva som skal gjøres.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...