Gå til innhold

Adm passord


Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med et kjempeproblem?

jeg har HP server E 60, med win 2000 server program.

Jeg har mistet mitt passord, og er redd å bruke dette NT passordfjerner. Kanskje vil jeg få problemer med serveren min, og der har jeg for mange dokumenter jeg ikke vil miste. Hvordan skal jeg få "fjernet" administrator, slik at jeg kan logge på som "ny" administrator?

Hjelp meg noen der ute...!

 

[ Denne Melding var redigert av: pc bruker på 2002-05-03 21:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere muligheter - si litt mer om maskinen og hva du kan tenke deg.

 

Her er en løsning - det er ikke nødvendig å knekke passordet. Du bare booter opp med ett alternativt OS. Så har du alle rettigheter på disken din. Da kan du også slette SAM filen og ta tilbake kontrollen. Eller kopiere dokumenter og reinstallere Win 2000 osv.

Lenke til kommentar

Dersom partisjonen hvor winnt-katalogen ligger er i FAT/FAT32-filsystem, boot med en DOS/Win9x-oppstartsdiskett, gå til katalogen winntsystem32config, rename filen sam til f.eks. _sam, og restart maskinen. Logg deretter på som administrator, med blankt/intet passord.

 

Prøv også å trykke F8 under oppstart av Win2000 og velg Sikkermodus med kun ledetekst (eller noe i den duren), gå til mappen og slett overnevnte fil (denne måtte jeg ta litt på feelingen, lenge siden jeg har gjort den). Den øverste oppskriften brukte jeg senest på mandag.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-03 21:53, jallajalla skrev:

søk etter "l0phtcrack" det fikser alle .sam passord men detr kan ta litt tid.


 

http://www.atstake.com og så downloader du lc3... du må ta ut harddisken til den PC-en du skal ta passordet til og så må du bruke lc3 til å hente ut en sam fil og brute force denne .... Hvis du hadde mer enn 8 tegn i passordet ditt så kan du egentlig bare glemme å få det fram med lc3 siden den ikke fungerer noe særlig på såpass sikre passord

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-03 23:44, DeejPhant skrev:

Quote:


On 2002-05-03 21:53, jallajalla skrev:

søk etter "l0phtcrack" det fikser alle .sam passord men detr kan ta litt tid.


 

og så downloader du lc3... du må ta ut harddisken til den PC-en du skal ta passordet til og så må du bruke lc3 til å hente ut en sam fil og brute force denne .... Hvis du hadde mer enn 8 tegn i passordet ditt så kan du egentlig bare glemme å få det fram med lc3 siden den ikke fungerer noe særlig på såpass sikre passord

 

Brute force virker ikke i gratisutgaven, og det er vel ikke verdt pengene for ett passord. Den gamle utgaven av lc har gratis bf men hvertfall jeg synes den virker dårlig.

 

Hvis du er villig til å ta ut harddisken og sette den i ett system med ett OS som kan lese NTFS så er jo problemet løst.

 

Hvis du ikke vil det kan du boote fra diskett med NTFSDOS fra http://www.sysinternals.com, og vips alle NTFS filene kan leses og SAM kan slettes.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-04 00:04, Hurra skrev:

Quote:


On 2002-05-03 23:44, DeejPhant skrev:

Quote:


On 2002-05-03 21:53, jallajalla skrev:

søk etter "l0phtcrack" det fikser alle .sam passord men detr kan ta litt tid.


 

og så downloader du lc3... du må ta ut harddisken til den PC-en du skal ta passordet til og så må du bruke lc3 til å hente ut en sam fil og brute force denne .... Hvis du hadde mer enn 8 tegn i passordet ditt så kan du egentlig bare glemme å få det fram med lc3 siden den ikke fungerer noe særlig på såpass sikre passord

 

Brute force virker ikke i gratisutgaven, og det er vel ikke verdt pengene for ett passord. Den gamle utgaven av lc har gratis bf men hvertfall jeg synes den virker dårlig.

 

Hvis du er villig til å ta ut harddisken og sette den i ett system med ett OS som kan lese NTFS så er jo problemet løst.

 

Hvis du ikke vil det kan du boote fra diskett med NTFSDOS fra
, og vips alle NTFS filene kan leses og SAM kan slettes.

 

Sorry.. glemmer alltid dette med lisenser og tull... astalavista vet du

Lenke til kommentar

Takk! Nå fant jeg en "hjelpefil" på altavista, supert! Jeg visste ikke at det var til lc3 der.

 

Et lite "men" - det tar bare noen sekunder å slette SAM filen, men kan ta dager ++ å knekke passordet.

 

Jeg så forresten at NTFSDOS demoen var readonly. Men det er ett veldig hendig program. Hvis noen er i tvil om det er verdt pengene kan man muligens lese mer om spesifikasjonene til dette programmet eller hele Winternals-pakken på http://www.sharereactor.com.

Lenke til kommentar

Jeg har en fin løsning på problemet... kommer til å ta deg ca. 5 minutter å få nytt passord :smile:

 

last ned et lite floppy image med linux-software, boot maskinen fra floppy, følg de noe kryptiske instruksjonene, og det er ingen sak å endre administratorpassordet. Det funker faktisk utrolig bra, har testet det på flere maskiner!

 

Link til programmet:

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-03 21:59, Hurra skrev:

Det er flere muligheter - si litt mer om maskinen og hva du kan tenke deg.


Her er en løsning - det er ikke nødvendig å knekke passordet. Du bare booter opp med ett alternativt OS. Så har du alle rettigheter på disken din. Da kan du også slette SAM filen og ta tilbake kontrollen. Eller kopiere dokumenter og reinstallere Win 2000 osv.


 

Jeg trenger ikke å knekke passordet, men jeg trenger å overta kontrollen ( jeg må ha full kontroll ) på serveren igjen.Jeg kan derfor gi broren og søsteren min brukeradgang til maskinene, men vil ikke at disse skal "kødde" med serveren.

Men hvordan skal jeg legge inn alternativt OS?

Skal den legges inn i samme partisjon som den nåværende, eller i en annen? (har 3 partisjoner) på serveren min.

Hvilket OS skal brukes? Må ha tips fre dere?

Lenke til kommentar

Som det står i innleggene overfor vil du kunne nullstille alle brukerkontoer, og dermed opprette din egen nye admin konto ved å slette SAM filen.

 

Den ligger i WINNTsystem32config katalogen.

 

Dessverre går det ikke an å slette denne mens du bruker operativsystemet. Hvis du ikke har NTFS filsystemet kan du bare starte maskiknen med en DOS diskett og slette SAM filen. Hvis du HAR NTFS må du bruke ett operativsystem som kan lese NTFS filer.

 

Du kan installere win2000 på en annen partisjon og gjøre det derfra. Eller ta ut harddisken din og sette den inn i en annen maskin hvor du har f.eks win2000.

 

Som det også er sagt kan du bruke forskjellige Utility-programmer som du starter fra diskett f.eks NTFSDOS som jeg nevnte. Ett annet forslag er dette programmet:

http://www.lostpassword.com/windows-xp-2000-nt.htm

Det koster penger (i utgangspunktet).

 

Du kan senere opprette brukerkontoer for andre på maskinen og velge selv hva disse skal ha tilgang til. Det går jeg ikke inn på her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...