Gå til innhold

kjøpe spill fra www.play.com


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kursen for pund

som du ser, den ligger på litt over 12 kr..

når det gjelder toll blir det bare gratis når du kommer under 200 kr. tollvesenet bruker egne kurser når de regner på om det kommer over eller under tollgrensen, tror du finner de kursene på www.toll.no

 

Edit: som Aasgaard sier under, det er ikke toll jeg egentlig snakker om, det er moms... my bad.. :no:

Endret av Musty
Lenke til kommentar

jeg har veldig god erfaring med play.com. De er raske, punktlige og sender gratis.

 

Her forleden bestilte jeg en CD fra dem (til £7!), og den ble sendt bare en times tid etter at jeg bestilte den.

 

Jeg bruker www.xe.com til å regne ut valutakurser.

 

Holder du deg under 200,- slipper du å betale noe ekstra, men det kan godt hende du slipper, uansett pris, da play.com sender varene markert som "gift".

Lenke til kommentar

Grensa er ikke uendelig høy på gaver (ble vel økt fra 500 til 1000 hvis jeg ikke husker feil), og det gjelder egentlig ikke fra firma til privatperson uansett. Det er heller ikke bombesikkert å bruke xe.com (eller kurser på noen annen side), ettersom det er kursene på toll.no som benyttes (kursene er ikke identiske på alle steder). Kursene på toll.no fastsettes for en uke av gangen, slik at du vet helt sikkert hvilken kurs som blir regnet med når pakken sendes. Det ser ut til at valutalisten på toll.no er nede nå, men den spretter sikkert opp igjen snart.

Lenke til kommentar
Holder du deg under 200,- slipper du å betale noe ekstra, men det kan godt hende du slipper, uansett pris, da play.com sender varene markert som "gift".

Jeg har kjøpt og mottatt rundt 250 sendinger fra Play.com og INGEN av disse er sendt som gave. Grunnen til at firmaene har sluttet med dette, er at tollvesenet uansett har all mulighet til å åpne alle pakker som kommer inn til landet og kan sjekke fakturaen der. Hvis fakturaen ikke stemmer, får firmaet som sendte det problemer, og hvis de fikler med fakturaen stemmer jo ikke regnskapet deres innad.

 

For øyeblikket er dét å holde seg under £16 per ting trygt. Gebyret blir også på "bare" 70 kr dersom du fortoller selv (bare gå inn på toll.no og meld deg til dette, beregn deretter noen dager før du får brukernavn og passord).

Lenke til kommentar
En del ting å rette opp i her.

 

- Det aldri _toll_ på spill

- Det blir lagt til moms (24%) + et gebyr på bestillinger over 200,- (altså moms, ikke toll)

- Kurser bør man lese her, ettersom det er disse kursene som blir brukt når verdien beregnes.

En kan vel diskutere om det er toll eller ikke.

 

Jeg er klar over at tollvesenet selv ikke kaller de ekstra 24% for toll, men merverdiavg., som prosenten tilsvarer.

 

Poenget er at vi allerede har betalt "sales taxes", eller hvilket utenlandsk ord en velger å bruke på mva, på lik linje med briter som bestiller fra Play. Så mva er i prinsippet allerede betalt. De 24% vi betaler ekstra til tollvesenet og det ekstra gebyret som posten forsyner seg med, fungerer derfor som tollbarrierer og gjør derav handel innenlands mer lukrativt, hvilket egentlig er meninga med toll.

Lenke til kommentar
En kan vel diskutere om det er toll eller ikke.

 

Jeg er klar over at tollvesenet selv ikke kaller de ekstra 24% for toll, men merverdiavg., som prosenten tilsvarer.

 

Poenget er at vi allerede har betalt "sales taxes", eller hvilket utenlandsk ord en velger å bruke på mva, på lik linje med briter som bestiller fra Play.  Så mva er i prinsippet allerede betalt.  De 24% vi betaler ekstra til tollvesenet og det ekstra gebyret som posten forsyner seg med, fungerer derfor som tollbarrierer og gjør derav handel innenlands mer lukrativt, hvilket egentlig er meninga med toll.

Dette stemmer dårlig.

 

Når du handler varer fra utlandet skal du ha fratrekk fra deres "mva", og norsk mva lagt til. Kjøper du en vare i Sverige kan du få refundert 25% (som er svensk mva) om du betaler norsk mva på grensa. Play.com er lokalisert i Jersey, og det er nok ikke helt tilfeldig hva avgifter angår (det er ingen VAT i Jersey).

 

Det er kun et fåtall varer det er toll på i Norge. Alkohol er et eksempel, det samme gjelder såvidt jeg vet tekstiler.

Lenke til kommentar
Dette stemmer dårlig.

 

Når du handler varer fra utlandet skal du ha fratrekk fra deres "mva", og norsk mva lagt til. Kjøper du en vare i Sverige kan du få refundert 25% (som er svensk mva) om du betaler norsk mva på grensa. Play.com er lokalisert i Jersey, og det er nok ikke helt tilfeldig hva avgifter angår (det er ingen VAT i Jersey).

 

Det er kun et fåtall varer det er toll på i Norge. Alkohol er et eksempel, det samme gjelder såvidt jeg vet tekstiler.

Hehe... vet ikke helt om du tok poenget ;-)

 

Så vidt jeg vet finnes det ingen nettbutikker f.eks i USA som trekker fra vat, for den saks skyld, for norske kunder.

 

Jersey er et poeng dog. Play.com var ikke det beste eksemplet i denne sammenheng ;-)

 

Jeg fant dessverre ingen ordbokforklaring på toll på nett.

Lenke til kommentar

Har veldig lyst å kjøpe Rainbow Six 3: Black Arrow fra Play.com til £16.99 inkl. frakt.

Det blir ca. kr. 210,-. Man betaler vel ikke moms på fraktkostnader ?

 

Nå vet ikke jeg hva det koster å sende et Xbox spill fra play.com, men hvis fraktkostnadene er kr. 11,- så er man under grenser på kr. 200,-.

Eller tenker jeg helt feil nå ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...