Gå til innhold

Need help, please! (include-script)


Anbefalte innlegg

Vel, includen funker flott, den :)

MEN; neste problem, da...

i index.php, der includescriptet OShea22 nevnte over ligger, der skal det jo gjerne ligge noe tekst når man åpner siden... altså når du åpner www.domene.com <- skal det ligge tekst der includescriptet ligger på index-siden... noen som lett kan forklare hvordan man fixer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha. Den lille rakkeren tenkte ikke jeg på da jeg skrev den kodesnutten.

 

Bruk denne istedenfor:

 

<?php
error_reporting(0);
$filnavn = $_GET['s'];
if (!$filnavn) {
$filnavn = 'forside';
}
$filendelse = '.php';

if (!eregi("^((.*)/)", $filnavn)) {
include $filnavn . $filendelse;
}
else {
include "404.php";
}
?>

 

Da inkluderer scriptet forside.php hvis man ikke spesifiserer noe annet, som hvis man bare kommer rett inn på domene.com eller index.php.

Lenke til kommentar

Vel... php-scriptingen over funker helt konge!! Nå har vi et annet problem vi håper noen (jorgis :p ) kan hjelpe oss med;

 

Vi (OShea22 og meg selv) har laget noen php-script knyttet til en database som gjør det mulig for brukere og registrere seg med brukernavn og passord. Vi inkluderer en funksjon som viser om man er logget inn eller ikke, dette krever include til to php-dokumenter øverst i source coden til index.php. Når vi inkluderer dette, funker ikke CSS'en eller bgcolor i <body>...

 

Noen som har en grei forklaring på dette?

 

MVH,

OShea22 og o2mlab

Lenke til kommentar

jeg har lagt merke til det, og det er ikke det som er problemet... jeg har en link til en ekstern CSS, og det er den som ikke fungerer... ingenting av siden følger stilen jeg har laget i det eksterne CSS-dokumentet... skriften skulle blant annet vært verdana, men dette skjer ikke... teksten og det andre jeg har bestemt i stylesheet'et kommer ikke fram når jeg linker til dette CSS-dokumentet...

Lenke til kommentar

Jeg har følgende kode:

<?
$remote = $_SERVER["REMOTE_ADDR"];
$file = "usersonline.txt";
$timeoutseconds = 60; //how long the user stays on, before classed offline which can be changed
$timestamp = time();
$timeout = ($timestamp-$timeoutseconds);
$fp = fopen("$file", "a+");
$write = $remote."||".$timestamp."\n";
fwrite($fp, $write);
fclose($fp);
$online_array = array();
$file_array = file($file);
foreach($file_array as $newdata){
list($ip, $time) = explode("||", $newdata);
if($time >= $timeout){
array_push($online_array, $ip);
}
}
$online_array = array_unique($online_array);
$online = count($online_array);
if($online == "1"){
echo "Antall Besøkende akkurat nå: $online";
}else{
echo "Antall Besøkende akkurat nå: $online";
}
?> 

 

Med denne vil jeg telle antall besøkende som er online.. Dette fungerer helt fint, men når da en besøkende forlater siden, står det fortsatt samme tall som det gjorde da han entret siden. Noen som vet hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
jeg har lagt merke til det, og det er ikke det som er problemet... jeg har en link til en ekstern CSS, og det er den som ikke fungerer... ingenting av siden følger stilen jeg har laget i det eksterne CSS-dokumentet... skriften skulle blant annet vært verdana, men dette skjer ikke... teksten og det andre jeg har bestemt i stylesheet'et kommer ikke fram når jeg linker til dette CSS-dokumentet...

hvordan ordnet dere det? hva var feilen?

Lenke til kommentar

Hehe... litt allmenn idioti som gjorde at CSS'en ikke virka, men likevel :blush:

 

Neste problem da, Jorgis, hvordan fungerer sublinker i PHP? et eksempen kan være domene.com/index.php?s=hoved&ID=1

 

Hvor angir man ID'en til en side?

Er siden med ID 1 da includert i siden hoved, som igjen er inkludert i index.php?

 

bare ser for meg at dette muligens kan være en trestruktur i PHP-bygde sider man kan få bruk for, dersom man har undersider til hoved (og vil ha underlinker i siden hoved)...?

Er jeg helt på bærtur nå? noen? :hmm:

Lenke til kommentar

Bare en liten PS til Phunky; det er ikke så rart at CSS'en funker når linken er /index.php?s=register og at den ikke funker når linken er /register.

 

I den første linken include'r du register.php i index.php, og mest sannsynlig er det i index.php du har CSS'en din, derfor vil undersiden register.php arve de CSS-egenskapene index.php allerede har. Mens i /register.php må du gi register.php CSS-egenskapene som en egen side... var det forståelig? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...