Gå til innhold

r9800pro problem under spilling


loketing

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se også på Zalman sine hjemmesider om installering av kjøler og vifte, ettersom viften plasseres på toppen av kjøleren må det være plass til dette over skjermkortet. Zalman

 

Komponentene som passer med denne kjøleren for minnet heter ZM-RHS1, har ikke sett disse noen steder, men hvis du ikke skal overklokke minnet trenger du ikke disse.

 

Hvis du vil lese om kjøleren kan du gå hit : Zalman passiv kjøler test

 

Lerun

Lenke til kommentar

Hmmm....merkelig. Det eneste jeg kan foreslå da er å underklokke minnet på kortet for å se om det blir mer stabilt. Rammen kan noen ganger ha kvalitetsproblemer som gjør at den ikke takler hastigheten produsenten setter den på. Hvis dette skjer er det vel bare å RMA kortet fordi rammen ikke er opp til specs.

 

Ellers er det vanskelig å si noe så lenge du kjører kortet på fabrikk hastighet og ikke overklokker prosessoren. Fordi hvis du overklokker og hovedkortet ditt ikke har AGP lock, vil dette også kunne skape stabilitets problemer.

 

Lerun

Lenke til kommentar

Uansett hvor bra kabinett du har, så vil du få varmeproblemer om du ikke har et par stykker kabinettvifter inne i pcen. Kan du ikke gjøre deg selv en tjeneste og installer MBM5 (motherboard monitor 5) og så tar du en titt på temperaturen til cpu under load , for å belaste cpu så kan du eventuelt bruke prime 95.

 

Husk at ved god luftsirkulasjon (spesielt på kritiske komponenter : hd, cpu , gpu , nb og ram) så øker du levetiden betraktelig på komponentene i pcen. En annen ting som er greit å huske er å ha orden i kabelrotet, det kan faktisk senke temperaturen med 4-5C.

Lenke til kommentar

fulgte veiledningen til kjøleribben til punkt og prikke, og det siste punktet er at du skal kjenne på rammen om den blir varm. det gjorde den egentlig ikke.. skal prøve å rydde enda litt mer inni, og finne de programmene som er nevnt. men jeg mener at jeg leste et eller annet sted at noen fikk problemer med catalyst, og prøvde noe annet.. det hjalp visst. men jeg aner ikke hva annet jeg kan bruke..

 

og jeg har de tre kabinettviftene som er montert i kabinettet fra fabrikant installert..

Lenke til kommentar
Slå av `fastwrite`i bios. ) 9800pro liker ikke fastwrite enablet.

Litt OffTopic: hva er egentlig Fastwrite? Hvilken ytelse endring kan du få via dette?

 

Men tilbake til topic, gjør som en før meg tipset om, ha sidedøren åpen på kabinettet, og pass på at det får god og "kald" luft, så får du sett om det er varmen osm gjir deg problemer!

Lenke til kommentar

hm. jeg prøvde med omega-drivere, og det var mye bedre! fikk vekk en liten flimring øverst i bildet.. men det hjalp likevel ikke. jeg har installert mbm5, og har det på nå. kjørte en liten ekstrating som fulgte med, som skal varme opp cpu. den har stått på i en liten halvtime nå, og cpu-temp ligger på 54°, mens kabinett-temp ligger på 33°. har en bordvifte et eller annet sted, men jeg finner den ikke nå.. er disse temperaturene for høye i utgangspunktet, eller..?

 

takk for all hjelp så langt..!

Lenke til kommentar
Slå av `fastwrite`i bios. ) 9800pro liker ikke fastwrite enablet.

Litt OffTopic: hva er egentlig Fastwrite? Hvilken ytelse endring kan du få via dette?

Fastwrite gjør at prosessoren kan gi informasjon til skjermkortet uten å gå gjennom minnet først. Eneste endring når du har fastwrite på, er at pcen blir mindre stabil :roll:

Lenke til kommentar
Fastwrite gjør at prosessoren kan gi informasjon til skjermkortet uten å gå gjennom minnet først. Eneste endring når du har fastwrite på, er at pcen blir mindre stabil :roll:

Hmm, ok. Så skjermkortet blir "raskere" vist du har på fastwrite? Eller vil man ikke merke noe til dette?

Lenke til kommentar
hm. er det mulig å underklokke core eller memory? de ligger på henholdsvis 378.00 og 337.50. er dette for høyt? vil ikke begynne å endre på ting før jeg vet hva jeg gjør.. for så vidt ikke så nye for meg om kortet ikke yter maksimalt. jeg er ikke noen "gamer" i grunn :p

380/340 er standard 9800 Pro hastighet. Det er ingenting i veien for å underklokke hvis du vil det.

Lenke til kommentar

Hei loketing,

 

jeg hadde akkurat samme problem på en X800pro jeg nettopp installerte. Spillet avsluttet plutselig og jeg endte opp i desktop uten andre problemer. Slo av VPU recovery, under settings-advanced-VPU recover og det løste seg.

 

VPU recover er der for at du ikke skal få blåskjerm om du får en feil i grafikkortet. Mulig den reagerer for aggressivt på små feil som egentlig ikke har noen varig effekt. Disse kan vel komme av for lite strøm, driverproblemer eller at det blir for varmt, men uansett, det funker for meg ihvertfall. Ikke får jeg blåskjermer heller.

 

Håper dette fikser det?

Skee

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...