Gå til innhold

r9800pro problem under spilling


loketing

Anbefalte innlegg

Hei loketing,

 

jeg hadde akkurat samme problem på en X800pro jeg nettopp installerte. Spillet avsluttet plutselig og jeg endte opp i desktop uten andre problemer. Slo av VPU recovery, under settings-advanced-VPU recover og det løste seg.

 

VPU recover er der for at du ikke skal få blåskjerm om du får en feil i grafikkortet. Mulig den reagerer for aggressivt på små feil som egentlig ikke har noen varig effekt. Disse kan vel komme av for lite strøm, driverproblemer eller at det blir for varmt, men uansett, det funker for meg ihvertfall. Ikke får jeg blåskjermer heller.

 

Håper dette fikser det?

Skee

hmm.. nei, det hjalp ikke det heller.. skal prøve en test med mbm5 og prime95 nå, med kabinettet igjen. så får vi se på resultatet.. hvis ikke det går, får jeg prøve med en bordvifte. hvis ikke det hjelper, får jeg underklokke kortet. hvis ikke det hjelper får jeg skaffe meg et nytt kort.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.. har sittet og fundert en del, har ikke prøvd så mye å spille. bare lurte på om det kunne være explorer som er feilen? hadde satt to nedlastingsprogrammer (soulseek og abc) på til å stå over natten, og morgenen etter hadde begge to blitt avsluttet. jeg har ikke hatt dette problemet siden, men jeg lurte på om dette kan være årsaken, eller noe av den..? skal prøve å spille med en shell-erstatning av explorer, og se om det hjelper. hvis ikke skal jeg prøve å underklokke minnet. innspill noen?

Lenke til kommentar
balle. prøvde å ta av fastwrite, ingen forskjell. blir vel bedre kjøling neste da..

så på den zalmanen nevnt. så grei ut den, men jeg burde vel hatt ram-kjøling også..? vet ikke jeg. vil helst kjøpe på flexi-data.no, siden jeg da slipper frakt, og det tar kort tid. holder det med zalman + vifte? står at den gir ut 20dB, det er vel ganske lite, no..?

 

har avinstallert og reinstallert drivere i øst og vest (seinest 10min siden), så jeg begynner vel å gi opp hele dette driver-greiene.. :p

Jeg hadde samme problemer for en stund tilbake. Maskina mi reboota, og jeg prøvde alt av drivere og ekstra kjøling. Jeg har et PC 9800 Pro med Zalman heatpipe UTEN vifte og nå funker det helt uten problemer. Har ikke overklokka eller flasha til XT.

 

Jeg fant til slutt ut at det var RAM instillingene i BIOS som gjorde maskina mi ustabil. Hvis jeg var deg ville jeg testa det før jeg begynte å reinstallere, da du kan spare ekstremt myee tid på det!

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme problemer for en stund tilbake. Maskina mi reboota, og jeg prøvde alt av drivere og ekstra kjøling. Jeg har et PC 9800 Pro med Zalman heatpipe UTEN vifte og nå funker det helt uten problemer. Har ikke overklokka eller flasha til XT.

 

Jeg fant til slutt ut at det var RAM instillingene i BIOS som gjorde maskina mi ustabil. Hvis jeg var deg ville jeg testa det før jeg begynte å reinstallere, da du kan spare ekstremt myee tid på det!

jeg har akkurat samme kombinasjon, bare med vifte.. :p men hva slags innstillinger er det du mener? er det til ddr-minne, eller til skjermkortet, eller hva..? men takk for tipset!

 

går den ut av spillet av seg selv eller viser skjermen svart?

den går bare ut av spillet. bildet fryser, og lyden går i loop, stort sett. men jeg har også hatt problemer med worms word party, som jeg skulle tro var relativt lite krevende, og der fryser ikke bildet, men bare avsluttes. det er vel kanskje en svart skjerm i et sekund eller to..

 

men en kompis av meg mente at det ikke kunne være skjermkortet som var feilen, siden det fortsatt gir ut informasjon (fremdeles bilde) etter at spillet henger seg opp. og siden lyden går i loop regner jeg med at dette er mer enn bare skjermkortet.. men jeg vet ikke jeg..

Lenke til kommentar

Du kan også prøve memtest86 for å sjekke om det er minnet i maskina som hoster. Må da lage en bootdisk el. CD for så å boote på den....la så memtest gjøre noen pass...hvis det dukker opp noen feil kan det være en timings ting...el. at du har defekt ram.

Hva er ramen din satt opp på i bios (auto el. har du def noen instillinger)?

Prime95 vil også gi deg en indikasjon på om det finnes problem andre sted enn skjermkortet.

 

Lerun

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

ok, nå har det gått lenge uten at jeg har svart.. mest fordi jeg ikke gadd å stresse med det, det var liksom ikke så viktig å få spillingen til. men så skjedde noe rart. jeg hadde xp home installert, og hadde lastet ned samtlige oppdateringer via wupdate. ingen spill virket. så reformaterte jeg og installerte xp pro. jeg hadde det en stund, uten å sjekke spillingen. så merket jeg plutselig en dag at directx hadde slått seg vrang. testanimasjonene var alt for raske, og resten var ikke helt som det skulle. så stod det at hvis jeg fikk problemer, måtte jeg oppdatere directx med wupdate. så bladde jeg igjennom oppdateringene, og joda, der lå jaggu en oppdatering til displaydriverne. startet på nytt, og startet opp et spill.

 

det virket!

 

jeg har spilt litt i ny og ne i en måneds tid, og har ennå ikke fått NOE som helst problemer. en utrolig merkelig feil, og irriterende enkel å løse, men men. det virker nå. men tusen takk for all hjelp på veien! :)

Lenke til kommentar
shell-erstatning av explorer

 

Hva er dette for noe? Shell erstatning? ;Mener du oljeselskapet Shell? :dontgetit:

hehe, nei, det er noe som erstatter hele "utseendet" til windows, sånn som start meny, osv. man kan gjøre sånn at hvis man høyreklikker på desktopen, så dukker startmenyen opp der man har musen idet man klikker. for eksempel. søk etter geoshell, litestep, osv.. men dette finner du nok rikelig med hjelp til andre steder..!

 

jeg har forresten konstatert at det for min del er mye bedre og enklere å ha "tradisjonell" windows, og heller style det litt med lure ting som stylexp o.l.

som sagt, dette finner du nok masse av andre steder på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...