Gå til innhold

Plutselig er DVD-brenneren borte i windows!?


Anbefalte innlegg

En kompis av meg har en Nec 2500 som har funka fint helt til nå. Plutselig vises brenneren kun som vanlig CD-R stasjon i utforskeren. Ikke leser eller brenner den dvd-plater lenger heller. Den leser og skriver vanlige cd'er uten problemer.

 

Har prøvd å re-innstallere brenneren uten at det hjalp. Har også prøvd en annen ide kontakt og annen firmware.

 

Hvordan skal vi få windows til å skjønne at dette er en dvd-brenner?

Endret av Bob Broker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en Nec 1300A, ikke 2500 som jeg skreiv først. På tide jeg våkner nå :blush:

 

Han har prøvd offisiell Nec firmware ver. 1.09 og 1.0B. Han har brukt 1.0B lenge uten problemer. Han skulle bare brenne en billig Thats Write DVD-R og fikk melding om at brenningen ble mislykket og etter det har ikke brenneren klart å lese eller skrive dvd-plater, kun vanlige cd'er.

 

Hvorfor registrerer ikke windows at det er dvd-brenner lenger? Den kan vel ikke ha blitt ødelagt av å prøve å brenne på en dårlig billig DVD-R?

Lenke til kommentar

Har du prøvd forskjellige typer plater?

 

Prøvd den i en annen PC? Hvilke brenneprogrammer bruker du?

 

Det kan være at den faktisk er defekt, det er et kjent problem med enkelte NEC brennere, BTC brennere og Plextor brennere at DVD-lese/brennehodet/kretsen tar kveld hvis man brenner på en dårlig plate slik at brenningen feiler.

 

Plextor hadde det problemet på noen av de første PX-708A brennerene (TLA nummer #0000). Og jeg fikk det forklart slik: Siden brenneren prøver å optimalisere seg hele tiden ettersom det skrivbare laget på platen endrer struktur/kvalitet vil laserstyrken variere. På enkelte billigplater, spesielt billige DVD-R (dette hadde visstnok noe med at DVD-R formatet har en noe dårligere teknisk oppbygging enn DVD+R) er kvaliteten så dårlig nær ytterkanten at brenneren prøver å øke å øke å øke laserkraften for å klare å brenne dype nok "groper" i platen. I enkelte tilfeller ryker faktisk brenneren på grunn av dette (skal ikke skje, men vet at enkelte BTC, NEC og nevnte plextor brenner har dette problemet). Ikke annet å gjøre enn å sende den inn på garantien (hvis det er garanti igjen).

Lenke til kommentar

Gå på device manager (system behandling?). - Høyreklikk på min datamaskin>hardware

Se om du finner brenneren under DVD/Cd-roms, hvis du finner den. Så unistallerer du den. Restart maskin. Finner ikke windows den nye hardwaren, gå til add hardware (legg til hardware)

 

Dette har jeg prøvd. Ble noe tull med min plextor cd-brenner. Da virket dette

Lenke til kommentar
Har du prøvd forskjellige typer plater?

 

Prøvd den i en annen PC? Hvilke brenneprogrammer bruker du?

Har prøvd flere typer plater etterpå ja uten hell. Det rare er at den ikke lenger leser dvd-plater heller. Vanlige cd-r plater leser og brenner den fint som bare det så laseren virker jo den. Har prøvd Nero og Stomp men ikke i en annen pc.

Gå på device manager (system behandling?). - Høyreklikk på min datamaskin>hardware

Se om du finner brenneren under DVD/Cd-roms, hvis du finner den. Så unistallerer du den. Restart maskin. Finner ikke windows den nye hardwaren, gå til add hardware (legg til hardware

Har prøvd dette også uten at det hjelper. Windows registrerer brenneren kun som vanlig cd-brenner, ikke som dvd-brenner virker det som.

Lenke til kommentar

Javisst så lenge laseren virker og CD kortet/kretsen er i orden .

Det er det jo siden du får lest/brent CD'er .

 

Nå er ikke jeg på langt nær like innvandret i optiske drev som oc-freak

men det er etter hva jeg vet to typer kombinerte CD/DVD brennere .

 

1. Dual laser + dual elektronikk .Ikke mye brukt idag .

2. Feller laser + dual elektronikk for laser kalibreringen/styrke da

det skal brennes leses med ulik dybde/tetthet i dvd kontra cd.

Så drevet må ha separate DVD / CD "kontoller" kort/kretser .

 

Håper oc-man korrigerer meg hvis jeg er på bæææærtur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...