Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Thomson SpeedTouch 510i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Hadde selv det modemet fra Telenor.

Den består av 2 deler. Et modem og en router i samme boksen.

Modem delen er for kontakt med telenor eller andre nettverk via xDSL.

Routerdelen er for kontakt med ditt nettverk eller pc.

 

Siden jeg hadde en xdsl router/gateway (dlink 624) på mitt eget nettverk, satte jeg routeren fra telenor i bridged mode. Dette for å slippe dobbelt NAT.

Det går ann med dobbelt NAT, men det er ikke å regne for god fransk. En plass må det legges inn routingregler og det gjode jeg næmest mitt eget nett. Bridged modus betyr all trafikk inn er tillat.

 

Settes routeren i Routed PPPoE modus må du lage routingregler på speedtouchen. Dette funker fint hvis du ikke har et eget nett på innsiden, men kun en enkel maskin. Da står routeren i NAT modus noe som betyr at trafikk inn til din maskin må startes fra innsiden. Skal du ha trafikk inn utenom f.eks. dc++, må du lage en routingregel for den trafikken.

 

Det går ann å konfigurer Speedtouchen gjennom telnet også. Fikk tak i over 250 sider med CLI komandoer for den, men det enkleste er å konfigurere den gjennom det innebygde web grensesnittet.

 

Nå har jeg denne fra 3com for å slippe så mye dill og dall på hylla.

Lenke til kommentar

Jeg har selv Thomson modem/router. På Online.no/adsl står det en enkel guide til hvordan du skal sette opp modemet som router... Såre enkelt! Så er det bare å kjøpe en billig switch, og dele nettet. Enklere kan det vel ikke bli? Håper jeg ikke svarte på noe som andre har svart på nå da :)

Lenke til kommentar

Telenor har sendt ut to typer Thomson 510i modem. Det ene er ett låst modem (gammel type), andre er modem/router i ett (ny type).

 

Måten å gjenkjenne dette på er å se under modemet der det står ett serienr:

 

gammel: MBTN624MPxx

 

ny: MBTN624MQxx

 

Har du den gamle versjonen, kan det være at du kan få åpnet dette på en eller annen måte, men det har ikke jeg peiling på.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

"gammel tråd" men fremdeles en del problemer her.

 

En kompis har denne boxen og vi klarer ikke å koble internetttrafikken

gjennom en CNet router og to PCèr, har satt telenor sitt i bridget modus, testet

alle mulige varianter men ikke F*en....Funker fint på en PC :dontgetit:

 

Må man bruke en switch ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...