Gå til innhold

Hva slags idrett holder dere på med? :)


Anbefalte innlegg

Hmm... Er jo en del :p

 

Men det er jo kata, kamp og kombinasjonsteknikker.

 

Kata:

Kataen til shodan er jo basai-dai (kjenner du til den fra Kyokushinkai?). Man må kunne den utennatt og selvsagt ha det lille ekstra som skal til, man snakker jo faktisk svart belte :p EDIT: Man har også en heian kata som den som graderer deg bestemmer.

 

Kamp:

Jeg er jo bare juniorshodan, siden jeg er under 18. Så da slipper man frikamp. Så for meg så var det fem-seks runder med semi-fri sparing (Jodansuki, judansuki, maigeri, mawashigeri, yokokeokomigeri ((eller hvordan man skriver det)) og ushirogeri.

 

Kombinasjoner:

Kommer ikke på alle i farta, men det er en del!

+ at jeg graderte alene så senseien vår (Øyvind Weberg, 6. dan) fant ut at jeg skulle få masse ekstraprøver T_T Så det ble passe jævelig for meg.

 

I Kyokushinkai da?

Endret av Tethrix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg driver med karate. Har holdt på i seks år og noen år med Ju Jitsu.

Jeg driver med Kyokushinkai Karate, ikke så utrolig ulikt Shotokan. Han som grunnla Kyokushinkai (Mas Oyama) baserte seg mye på Shotokan da han studerte det i sin tid.

 

Jeg lurer på en ting. Hva er kravene til shodan i Shotokan? Altså... hva må du gjennom på en shodan-gradering?

6541335[/snapback]

I JKA er graderingspensumet noenlunde slik som det står på www.norwayjka.no>Utdanning>Pensum. Vi går "Fri-kamp" til Shodan uansett alder. Vi har og 4 kataer vi kan velge mellom. Når vi graderer oss blir vi spurt hvilken Shodan kata vi skal gå (Empi/Jion/Bassai Dai/Kanku Dai), deretter går vi den vi sa + en Heian kata/Tekki Shodan.

Lenke til kommentar

I Kyokushinkai så har vi så vidt jeg kjenner til ikke noe junior-shodan. Litt usikker på om en må være 17 eller 18 år for å gå opp. Tror det er 17.

 

Kjenner til Bassai Dai ja... Den er ganske nyinnført i Kyokushinkai faktisk. Tekki kata'ene også.

Vi har ikke valgfrie kata. Vi må gå samtlige kata fra 10.kyu tom Shodan. Samt alle basicteknikkene. Med de kombinasjoner, intensitet og den tid Shihan ønsker.

 

Så er det styrkekrav:

Armhevning: 75

Mageøvelser: 150

Spensthopp: 75

Heving til hake: 15

Hopp(Tobi Geri): Egen høyde + 30cm (Tobi Ushiro Geri eller Tobi Ushiro Mawashi Geri).

 

Etter den tid så kan det være knusing av planker. Dette er ikke alltid tilfelle, men en må vise det dersom Shihan ønsker det. På dette tidspunkt blir det tillatt med publikum i dojo'en.

 

Så er det kamp. Utøvere over 18år fra 3.kyu og oppover møter ferdig oppvarmet til fullkontakt sparring. 20 kamper til shodan, 30 fullkontakt kamper til nidag og 40 til sandan. Det er fullkontakt og 1 minutt pr. kamp.

Etter endt kamp går en fram til startposisjon og møter neste. Rett på.

 

En får i hvertfall en del juling. Jeg var nettopp å så på shodan/nidan gradering. De to til nidan sto, men tre av fire strøk på shodan.

 

Glad jeg har et par år på meg før jeg skal opp.... :blush:

Må kjøre "Rocky"-program for å komme i form til det der.... :roll:

 

 

Har sett en del video'er fra Shotokan kata. De er ikke helt identisk, men det er svært mange som er veldig lik. En kan lett se hva Kyokushinkai er bygd på. En stor forskjell er plasseringen av hånden som ikke slår, hikite. Vi har den helt opp i armhulen, mens dere holder den nærmere hoften.

 

Var ei Shodan-Shotokan-dame på sommerleiren på Tjøme i år faktisk...

Lenke til kommentar

Ja, alltid når jeg ser folk fra andre stilarter så tenker jeg alltid: "Wtf, hvorfor i helvette har dem armen helt der oppe i hikite? O.o"

Menmen, dere har vel noen spesielle grunner til det :p

 

Det med hoppespark og sånt ja... Det er det lite av i Shotokan, er ikke helt sikker på hvorfor men regner med at det er fordi det er lite effektivt i kamp ;)

 

Damn... 40 fri-kamper på et minutt hver :O Da trenger man utholdenhet.

Vi har jo heller ikke styrkekrav, man kan jo være god teknisk selv om man ikke greier 75 push-ups = / Imho, blir knusing av planker lit harry xD Men er jo kult hvis det er publikum der :p

 

Vi har heller ikke valgfri kata, vi har en bestemt kata opp til shodan. Etter det så kan man velge mellom et par når man skal til Nidan.

 

Omg... 40 fri-kamper på ett minutt stk, da trenger man utholdenhet :O

Lenke til kommentar
Ja, alltid når jeg ser folk fra andre stilarter så tenker jeg alltid: "Wtf, hvorfor i helvette har dem armen helt der oppe i hikite? O.o"

Menmen, dere har vel noen spesielle grunner til det :p

 

Det med hoppespark og sånt ja... Det er det lite av i Shotokan, er ikke helt sikker på hvorfor men regner med at det er fordi det er lite effektivt i kamp ;)

 

Damn... 40 fri-kamper på et minutt hver :O Da trenger man utholdenhet.

Vi har jo heller ikke styrkekrav, man kan jo være god teknisk selv om man ikke greier 75 push-ups = / Imho, blir knusing av planker lit harry xD Men er jo kult hvis det er publikum der :p

 

Vi har heller ikke valgfri kata, vi har en bestemt kata opp til shodan. Etter det så kan man velge mellom et par når man skal til Nidan.

 

Omg... 40 fri-kamper på ett minutt stk, da trenger man utholdenhet :O

6545354[/snapback]

 

Man trenger utholdenhet for å gå 20 fullkontaktkamper på ett minutt også... det er som nevnt ingen pause mellom... spesielt fordi en er relativt sliten allerede før kampene starter...

Jeg har satt meg mål å nå Shodan om et par år, men ikke noe mer enn det... ikke før jeg har fått en bestått Shodan-gradering ut av systemet i hvertfall... :roll:

 

Hoppespark kan være effektiv i kamp... Sjekk ut Gary O'Neil, men du bør ha litt kontroll... det er ikke bare bare å kaste beine i været å håpe på å treffe noe... :roll:

 

Vi har faktisk en grunn for å holde nevene så langt opp i hikite. Raskeste vei og Oyama mente vel at en slår hardere derfra...

 

Hva er grunnen til å holde nevene omtrent i hoftehøyde? Ikke bruke krefter unødig? Det er relativt tungt å presse armen så langt opp over tid... så jeg kan se nytten i energisparing i så måte...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg spiller tennis og har gjort det i en ganske mange år nå. I tillegg har jeg spilt basket og drevet med friidrett, men det er nå bare på ren hobbybasis. Målet er vel å komme seg i form og klare å lure meg inn på divisjonslaget i tennis igjen :) Hadde vært kjekt å spille kamper igjen.

Lenke til kommentar
Blankvåpen, som er kamp med uskarpe sverd, økser, spyd, pil og bue og andre morsomme ting

2640252[/snapback]

 

 

du leker rett og slett ringenes herre med 7`ende klassingene?

 

men on topic: Svømming her trener 7-8 ganger i uka har økter på 2 timer++

Endret av Cold Spot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...