Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cat5 kobling med nedtrykksverktøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanlig (rett) kabel:

H/Oransje, Oransje, H/Grønn, Blå, H/Blå, Grønn, H/Brun, Brun

 

Cross-over kabel:

Kabel rekkefølge på plugg 1 er standard. På plugg 2:

H/Grønn, Grønn, H/Oransje, Blå, H/Blå, Oransje, H/Brun, Brun

 

Sett med låsehaken ned og begynner fra venstre og går mot høyre.

 

Regner med at du mener en vanlig tp-plugg (RJ45)? Såvidt jeg vet er det ingenting som heter cat5 plugg (correct me if i'm wrong)

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Avisoler kabelen så de 4 trådparene kommer frem. Følg rekkefølgen til physco. Legg parene helt flatt (strekk dem helt ut) - kutt av tuppene så de blir like lange. Før de forsiktig inn i pluggen. Det viktig at du ser at alle ledningene er kommet helt inn i pluggen (at du kan se de når du ser på tuppen av pluggen). Det er viktig å også få med seg isolasjonen (den grå) litt inn i pluggen før du kniper pluggen fast med krympetangen (dette er for å få pluggen til å sitte skikkelig). Etter du har festet pluggen kan det være lurt å sjekke at alle trådparene fremdeles er helt fremme i pluggen. Hvis ikke må du begynne på nytt.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Jeg skal lage meg mitt eget hjemme nettverk.

Har kjøpt nedtrykkings verktøy på clas olhson, hvordan skal jeg feste de 8 ledningene i cat5 kablen til en cat5kontakt.

Kan noen hjelpe meg, eller veit om en lærebok jeg kan lese.

Du mener sikkert å koble i vegg kontakt? Isåfall så bruker du også samme kabel rekkefølge som oppgitt tidligere her! :yes:

Lenke til kommentar

UTP kabel som støtter 10BaseT spesifikasjonene er raskt på vei til på bli den mest populære typen kabel å bruke i de fleste typer nettverk. Vanligvis er det snakk om såkalt Cat5 kabel (eller Cat5e) kabel. Den maksimale lengden en slik kabel kan bære et signal uten for mye attenuasjon er 100 meter (328 fot). Hvis du ikke er sikker på hva attenuasjon er, bør du gå tilbake og lese om det en gang til.

 

Cat 1

Dette er en gammeldags telefonkabel. Den er lite brukt etter 1983. Ikke krav til tvinninger.

 

Cat 2

Datakabel for hastigheter inntil 4 Mbps (megabits per sekund). Den har fire tvinnede par. Ikke krav til antall tvinninger.

 

Cat 3

Datakabel for hastigheter inntil 10 Mbps. Den har fire par med tre tvinninger per fot (ca. 3,1 tvinninger per meter)

 

Cat 4

Datakabel for hastigheter inntil 16 Mbps. Mye brukt til Token Ring nettverk. Består av 4 par. Den har fire par med tre tvinninger per fot (ca. 3,1 tvinninger per meter)

 

Cat 5

Datakabel for hastigheter inntil 100 Mbps. Består av fire par. Den har fire par med tre tvinninger per fot (ca. 3,1 tvinninger per meter).

 

 

Cat 5e

Cat 5e kan, ved bruk av en spesiell protokoll som kalles Gigabit Ethernet over Copper Wire tåle inntil 1000Mbps, men da er det en rekke andre, sære krav som må oppfylles. Man kan heller ikke ha mer enn en oppkobling over en kabel. Det benyttes en form for komprimering av signalet og det kjøres over to kanaler, hver med to par. Denne typen nettverk er ikke vanlige enda, (våren 2002) men de kommer.

 

http://www.poppe.nu/Nettverk2/Nettverk2.html

Endret av el_scorcho
Lenke til kommentar
Som et tips kan jeg jo anbefale deg å splitte kabelen i 2x4 ledere slik at du får 2 uttak i stedet for bare ett. De 4 ekstra lederne ligger jo bare døde uansett.

Men da kan du jo bare kjøre 10mbit på uttak. Det 4 lederen som ikke gjøre noe er til for å skjerme lederene for støy

Nei, kjører fint med 100mbit her med samme metode.

Lenke til kommentar
Som et tips kan jeg jo anbefale deg å splitte kabelen i 2x4 ledere slik at du får 2 uttak i stedet for bare ett. De 4 ekstra lederne ligger jo bare døde uansett.

Men da kan du jo bare kjøre 10mbit på uttak. Det 4 lederen som ikke gjøre noe er til for å skjerme lederene for støy

De splittes jo bare i endene - så skjermingen er der på resten av kabelen.

Lenke til kommentar

Har vært plaget med mye pakket tap hvis jeg splitter og kjører på 100mbit, det var med Cat7 kabel t.o.m. Problemet med støy/interferens kommer jo fra den ekstra "kanalen" som kommer i kabelen, ikke ekstern støy. Samme skjedde en gang jeg terminerte en kabel, lederen ga signal til rett pin i pluggen, men brukte feile ledere. Ende opp med at jeg fikk bare sendt pakke ene veien og sykt mye pakke tak.

 

Nei, kjører fint med 100mbit her med samme metode.

 

Hvor langt strekk har du denne kabelen på? På skolen hvor jeg jobber har vi strekk på 50-60 meter Cat7 kabel, 20 kabler i samme kabelgate. Får ikke 100mbit.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Men da kan du jo bare kjøre 10mbit på uttak. Det 4 lederen som ikke gjøre noe er til for å skjerme lederene for støy

Er ikke helt sikker om jeg forstår deg riktig, men det går helt fint å bruke de to andre parene i en Cat5/5e kabel uten å få økt induser støy i trådparene.

 

Det er revolveringen som tar seg av støyreduksjon ved at støy induseres likt i begge lederene og dermed økes spenningspotensialet likt over hele paret(mao ingen større/mindre potensialforskjell og ingen skade skjedd). skal man ha større støyredusering utover dette må man bruke kabel med egen skjerm.

 

Kan i forbifarten nevne at man mest sannsynlig kan oppleve større pakketap over de to andre parene om man skulle bruke de til evt 100mbit. Hvis man ser nøye på en Cat5(eller høyere) så er det forskjell i hvor tett man har revolvert parene(impedansforskjell) og de to andre parene(som ikke er beregnet til høyhastighet dataoverføring, men telefoni/DSL eller andre tjenester) vil da være mer mottakelige for støy enn de som er tettere revolvert.

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker om jeg forstår deg riktig, men det går helt fint å bruke de to andre parene i en Cat5/5e kabel uten å få økt induser støy i trådparene.

 

Det er revolveringen som tar seg av støyreduksjon ved at støy induseres likt i begge lederene og dermed økes spenningspotensialet likt over hele paret(mao ingen større/mindre potensialforskjell og ingen skade skjedd). skal man ha større støyredusering utover dette må man bruke kabel med egen skjerm.

 

Kan i forbifarten nevne at man mest sannsynlig kan oppleve større pakketap over de to andre parene om man skulle bruke de til evt 100mbit. Hvis man ser nøye på en Cat5(eller høyere) så er det forskjell i hvor tett man har revolvert parene(impedansforskjell) og de to andre parene(som ikke er beregnet til høyhastighet dataoverføring, men telefoni/DSL eller andre tjenester) vil da være mer mottakelige for støy enn de som er tettere revolvert.

Det var egentlig det jeg mente, mulig jeg forklarte litt dårlig. :blush: Som du ser i tråden jeg skrev etter den, så står det at jeg fikk mye pakket tap og dårlig kontakt når jeg prøvde å kjøre 2 x 100mbit over en Cat 7 kabel på ca 50m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...