Gå til innhold

Pentium 4 eller Athlon 64?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Til Ozzi efter oppfordring:

 

Her er et par tips og anbefalinger fra en 'hardcore' analog videoredigerer genem 10 år (siden 486-tiden)!

Det du ønsker er en allround rask og stabil PC, der klarer begge opgaver uten problemer av noen art.

Til det kan jeg bare anbefale et P4 system - utifra den simple grunn, at 90% av alle hardware-trøppel spørgsmålene her på hardware.no omhandler AMD-systemer (finns ingen statestikk for det da - men jeg tror det er sådan) Vil ikke komme ind på mye spilling, da det bare handler om nogen få frames i forskjell mellem AMD og Intel.

Men først en ADVARSEL: Videoredigering er sterkt vanedannende :thumbup:

 

Hardware anbefalinger:

 

P4C 800Mhz FSB og ASUS P4C800-E Deluxe

2 GB RAM Dual Channel

3 hardiske

Nvidia grafikkort

Audigy 2 lydkort

CRT skjerm

 

Begrundelser:

 

Hvorfor P4 og Hypertreading (2 CPU'er)

Muffinman og andre har forklart det ganske bra - lytt til dei!

En typpisk redigeringkveld for mig ser såen ut:

Har åbnet Premiere, PhotoShop og et lydredigeringsprogram samtidigt og skifter hyppigt mellem de - kanske også åbnet 3D Studio for å lage en intro med noget flyvende 3D tekst. Surfer også på Internettet efter tips og triks når jeg går i stå. Her er allerede brukt 200 - 300MB RAM bare for åbne programmer og OS - pluss det man holder på med i programmerne. Her er noget å jobbe med for CPU'en og Dual Channel RAM'en.

Det er her Hypertreading kommer til sin ret - alt kører flytende. Har prøvt å slå av HT (for at merke forskjellen) og da begyndte det å bli irreterende å jobbe med flere programmer åbne samtidigt i tillegg til droppet frames (hakket video).

Desuten er der bra støtte for 2 CPU'er fra de fleste seriøse softwarehuse.

Så vidt jeg vet har HL2 støtte for 2 CPU'er (correct me if I'm wrong)

 

Hvorfor 2GB RAM:

Med et P4-system kan du bruke hvilket som helst merke av RAM - billigt som dyrt - hvorimot AMD-systemer er veldig kresen på RAM. Vil anbelfale noget PC3500 Dual Channel eller høyere for lidt overklokking. Vigtigt å købe minnen parvis for 100% stabilitet.

Med bare 1GM minne opplever jeg en del swapping til hardisken ved store projekter. Jeg tror ikke helt man kan undgå swapping uansett hvor mye minne man stopper i PC'en (pga programvaren), men man kan da reducere swappingen en del = sparre noget tid. At slå av swapdisken kan ikke anbefales.

 

Hvorfor 3 hardiske:

Man kan aldrig få nok plass til videoredigering. Ofte har man flere projekter på gang, og det er lidt ireterende å sku loade inn fra backup CD/DVD, hver gang man skal redigere.

Hos mig ser det sådan ut:

Disk 1: System disk (OS) og programvare og spill - delt op i flere partitioner (FAT32 eller NTFS). Denne disk kan meget vel være en S-ATA Raptor disk. OS, spill og programmer vil loade noen sekunder raskere. Det er altid tjekkt å være første mand på et nytt brett i multiplayer spill.

Disk 2: Denne bruker jeg til Capure og selve redigeringen/projekter.

Denne disk trenger ikke være noen dyr S-ATA disk eller diske i RAID-0. Dagens hardisker er raske nok til videoredigering/capture. Når vi snakker om amatør Digital Video (DV) er der ikke tale om mer end 4,5MB/sek ved capture/overføring fra DV-kamera til hardisk (reglen sir at hardisken må kunne klare det dobbelte ved capture). Det er noet annet med analog capture. Jeg capturer S-VHS med ca. 7 MB/sek med mit miroVideo DC30Plus kort. En time med råmateriale blir fort til 25 GigaByte. Andre capturekort klarer å capture video uten kompression - dvs. ca 25MB/s - til det vil jeg anbefale RAID-0 eller SCSI-disker.

Vigtig at redigerings- og lagringsdiskene er formatert med NTFS, da FAT32 kun understøtter filstørelser op til 2GB.

Disk 3: Denne bruker jeg til lagring av råmaterialer, swapdisk og lidt backup.

At jeg anbefaler ATA Maxtor diske, stammer tilbake fra 'gammel' tid, da alle hadde problemer med 'dropped frames'. Det skyldes i stor grad noget der heter 'termisk rekalibrering'. Kort fortalt betyr dette: at disken (pga varmeutviklingen) stopper opp et split sekund for at kalibrere lese/skrive hodet under selve operationen. Det var bare Maxtor som ikke gjorde det under selve operationen. SCSI-diske, der var AV-Ready, hadde ikke de problemer heller. I dag oplever man ikke 'termisk rekalibrering' som noget stort problem, da alle disker har 2 - 8MB cashe.

Et tips: Aldrig slett den rå video fra videobåndene før du har et 100% ferdigt projekt. Jevligt irreterende å miste hele shiiten ved et hardisk crash. Rigtige mænd tar som bekendt aldrig backup!

 

Hvorfor Nvidia grafikkort:

Tja -ehh! Jeg syns det er mystisk, at ATI ikke greier å lage skikkelige drivere til sine egene grafikchips. Har lest, at man må/bør skifte mellem forskellige tredjeparts drivere når man spiller forskellige spill, for at få optimal ytelse i spillet. Ikke noget bra - syns jeg! :thumbdown:

 

Hvorfor Audigy 2:

Bra kort til en billig penge. Det støtter Asio, hvis du driver med å lage lyd/musik selv. Bra lyd på en ferdig redigert video er halve jobben.

 

Hvorfor CRT-skjerm:

Igen er der andre der har begrundet det ganske bra.

Syns ikke LCD-standarden er bra nok ennå for spilling og videoredigering. Klart at det vil komme sig.

Hadde sjans for at prøve en 19" Eizo LCD-skjerm og ble veldig skuffet. Det der irreterte mig mest var fargerne. Det som jeg syntes så bra ut på LCD-skjermen - så mildes talt forferdeligt ut på et vanligt TV-apperat. TV'en er vel nok sluttmediet for de fleste ved videoredigering.

Jeg har en vanlig 14" TV koblet til TV-ut på grafikkortet og bruker den til preview. Det sparer mig for en masse tyll og tid.

 

Håber dette kan hjelpe dig på vei til valg av en allround PC. Se i min profil for en hammer stabil PC. Den kostet 20K+ for et halvt år siden.

Jeg er klar over at mine synspunkter nok vil resultere i yterligere diskustioner (min Papa er sterkere end din Papa) - men såen er det bare.

Håber også at du kan gennemskue alle 'hardcore' konfirmanderne (med 20 års erfaring) der vil anbefale dig AMD systemer. Velger du et AMD-system - må du forberede dig på at bruke en del tid her på hw.no sit forum. :yes:

 

Videoforumet her på hw.no var ganske bra for et par år siden, men nu er det blit totalt oversvømmet med 'hardcore AMD-konfirmander' der har lånt mama's videokamera. Dette skyldes desverre nok at DV-kamera og ADSL er blit hvermands eje. Ikke ment såen, at der ikke skal være plass til dei også - men...!

Det virker som om det er blit et vanligt chat-forum (i likhet med andre kategorier av forum'er her på hw.no). Men der finnes mye bra med info og Tips&Triks ute på Nettet.

 

Lykke til!

 

Mvh

Kimmer

 

PS. Unnskyld mit dårlige norske :-)

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
...Sapphire Radeon X800PRO 256MB...

 

...Sapphire Radeon X800PRO 256MB...

Hvorfor ikke GeForce 6800?

Sånn grafikkkortmessig tror jeg vil gå for X800Pro.
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd p4 med hyperthreding så fryktlig mye, men har drevet mye med A64, og jeg vil si at den flyter som bare det selv med mange programmer oppe. Har til og med trykket meg ut av far cry med windows knappen og systemet var fortsatt like responsivt. Det at P4 blir mer responsiv med ht betyr ikke at den er mer responsiv enn a64..

 

P4 er raskere i videoredigering i de fleste programmer, men om du kommer over ett som er skikkelig optimalisert for BEGGE DELER (de fleste er mest omtimalisert for p 4) vil du se at a64 suser i fra p4 der også (ja, programmene finnes).

 

Vil ambefale a64 på det varmeste.

Lenke til kommentar
Kimmer: Hvis du er så storveis på redigering: hvorfor i alle dager bruker du ikke mac?

Hei,

 

Sku da lige være for Avid's Final Cut Pro :thumbup:

 

Nej, jeg liker en allround PC. Jeg er veldig 'hooked' på videoredigering, men det er kun på amatør-basis. Men hvis jeg hadde penge nok - stod der sikkert en Mac eller 2 også på datarommet. Kanske en Silicon Graphics med noget spindyrt 3D software på også :yes:

 

PS: Semi-proff redigeringssoftware er jevligt dyrt - heldigvis kommer det ofte bundlet med capture kort og man kan derefter oppgradere for 'billig' penger.

 

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Har til og med trykket meg ut av far cry med windows knappen og systemet var fortsatt like responsivt.

Det er jo ikke så rart, siden Far Cry som mange andre nye spill ikke bruker cpu tid når det er innaktivt ;)

 

Har du noen linker til disse programmene som skal være optimalisert for P4 og A64?

Lenke til kommentar
Ozzi, til deg anbefaler jeg P4 3ghz. (spør hvis begrunnelse trengs)

Selvsagt må han ha en begrunnelse.

Jeg mener at ytelsesforskjellen er større(amd vs. intel) i videoredigering osv. enn forskjellen er i spill. Jeg er einig i det Muffinman skrev:

 

"Det du vil merke ved videoredigering på et P4 system er at ting vil gå glattere, mindre rykk og napp ved belastingstopper. I tillegg vil det gå raskere når du skal rendre den ferdige filmen din. Hvis du i tillegg skulle finne på å bruke PC`en til å gjøre noe annet mens rendringen pågår, vil lette oppgaver sannsynligvis gå veldig greit med et P4-system, mens det vil bli en prøvelse uten HT. For de som allerede har et P4-system med HT, prøv å slå av HT i bios og test dette. Det vil merkes stor forskjell."

 

At det vil gå "glattere, mindre rykk og napp ved belastingstopper" er kanskje en liten overdrivelse, men poenget er at du vil merke forskjell, noe jeg mener man ikke gjør i spill(Iallefall ikke i lik grad).

 

Ozzi sa at han skal bruke pc'en til begge deler, derfor anbefaler jeg en p4-prosessor.

Lenke til kommentar

Begynte på skola i dag. Og oppdaga da at videoredigering vil ha en god del og si ja. dermed vil jeg ha en data optimalisert for redigering. Så da er vel Pentium 4 et stort pluss.

Men det er fortsatt en ting som taler til ADM sin fordel, detta med 64-tingen. det at Pentium ikke har dette. Har det veldig mye å si. Og svar helt totalt upartisk nå. Sett alle følelsene tilside.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

*glede meg til 64-bits redigering*

 

Det du egentlig må spørre deg selv om er hvor lenge du skal ha maskinen. Er det snakk om år, bør du definitivt gå for AMD 64.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Når du sier at du gleder deg til 64-bits redigering. Hav mener du da? Vil dette gå bedre enn Pentium 4 med HT?

Det vil, imotsetning til P4, i alle fall fungere. Og AMD på 64-bits redigering mot P4 på 32-bits redigering er overlegent vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...