Gå til innhold

Pentium 4 eller Athlon 64?


Anbefalte innlegg

Dataen kan koste opp mot 15 000 kroner. Helst ikke mer ettersom jeg ikke har mer penger enn det. Den skal brukes ganske mye til spilling men også en god del video/lydredigering. Og det siste må ikke lide under en dårlig PC. Altså det jeg mener er at hvis jeg kjøper en "spill-PC" så må ikke redigeringen gå betrakteligere dårligere, og dette gjelder også andre veien.

 

Jeg elsker spill og vil gjerne kunne spille alle de nye spillene uten problemer. Ikke no lagging og hakking her i gården nei. Vil helst slippe å måttte skru ned alle detaljer for å kunne spille dem.

Jeg går på Medier og Kommunikasjon og vil uten tvil bruke dataen mye til video/lyd/bilderedigering. Og da er ingenting mer irriterendes enn en data som er treg.

 

Så hva bør jeg velge av prossessor? Pentium 4 eller Athlon 64? Vil helst ha no rundt 3 Ghz og helst mer men ta selvsagt hensyn til prisen. Har hørt noe om Pentium sin Hyper Threadning, men vet ennå ikke hva dette er for noe. Er dette en stor fordel å ha med hensyn til videoredigering?

 

Etterhvert som jeg får bestemt meg for hvilken type prossesor jeg vil ha så setter jeg pris på forslag til oppsett av resten av dataen. Skal ha alt, skjerm, mus, hovedkort (firewire). Alt med andre ord. Jeg kan ikke bygge den selv ettersom jeg er helt grønn der, så det er best hvis en nettbutikk kan sette den sammen for meg. Men førsteprioritet nå er at jeg må finne ut hvilken prossessor jeg skal ha. Håper på masse hjelp, slik jeg fikk forrige gang :blush:

 

Mod.edit: "ADM" var nok feil stavet så jeg fjernet det like greit fra tittelen på tråden. Det sto ikke "Intel" der så jeg fant det mer konsekvent å fjerne "ADM" i stedet for å endre det til "AMD". Mange henger seg nemlig opp i slike feil og irriterer seg. Særlig siden det er i overskrften.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyper Threadning: Intel sin teknologi som lurer maskinen til å tro at den har 2 prosessorer. Man får ikke like god ytelse som ved å ha 2 ekte prosessorer, men man vil merke en ekstra frihet. Spesielt hvis maskinen encoder etc. kan man gjøre andre ting samtidig.

Hyper Threadning må ikke blandes med "fler-kjerne"-prosessor.

 

For å sammenligne AMD Athlon64 og Intel P4 med HT:

 

x2.png

aquamark3.png

xmpeg.png

 

Dette gir kanskje et bedre bilde av hva som egner seg til hva.

 

Dette blir en veldig smaksak og må nesten bestemmes av trådstarter. Her vil vi bare få en Intel vs. AMD debatt.

 

Hvis du vil ha litt mer grunnlag for begrunnelsen din kan du lese mer tester:

AMD Athlon 64 roundup

Intels nye plattform: LGA 775

AMD Athlon 64 FX-53 (Socket 939)

Intel Pentium 4 "Prescott"

AMD Athlon 64 3000+

Intel Pentium 4 3,2 GHz

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Okei. Men det forslaget som Staal3 kom med legger opp til at jeg må bygge det selv og det er uaktuelt, men takk for rådet. Vil den PCen der takle videoredigering forresten?

Men hva er egentlig å anbefale til mitt bruk? Vil jeg kunne greie meg med en ADM Athlon 64 eller må jeg ty til Pentium 4 og Hyper Threadning?

Tusen takk til kennethdammyr forresten, for den siste posten. Så den først nå. Men desverre så får ikke jeg så mye ut av alt det der. Er litt for grønn. Kunne du har forklart hva den oversikten viser, kort og greit?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Stor forskjell til P4 sin fordel i encoding/redigering/kjøring av applikasjoner med SMP-støtte eller flere samtidig. Vesentlig, men noe mindre forskjell til A64 sin fordel ved spill. Hvis videoredigering er viktig, mener jeg personlig av den ekstra ytelsen i spill A64 gir ikke er verdt den lavere ytelsen ved det jeg nevner øverst i innlegget.

 

Når det er sagt, du vil nok med begge alternativer få et kraftig system som vil løse oppgavene greit. Du bestemmer!

Lenke til kommentar

Men hvordan merker jeg forskjellen? Jeg bryr meg ikke så veldig mye om alle disse skjemaene. Hvordan merker jeg i praksis at for eksempel ADM 64 er svakere ved redigering? Vil den bruke veldig lang tid, vil den henge seg opp? Og hvordan merker jeg at Pentium 4 er dårligere i spill?

Lenke til kommentar

Høyere ytelse i spill krever vel ingen ytterligere forklaring.

 

Det du vil merke ved videoredigering på et P4 system er at ting vil gå glattere, mindre rykk og napp ved belastingstopper. I tillegg vil det gå raskere når du skal rendre den ferdige filmen din. Hvis du i tillegg skulle finne på å bruke PC`en til å gjøre noe annet mens rendringen pågår, vil lette oppgaver sannsynligvis gå veldig greit med et P4-system, mens det vil bli en prøvelse uten HT. For de som allerede har et P4-system med HT, prøv å slå av HT i bios og test dette. Det vil merkes stor forskjell.

Lenke til kommentar

Ozzi, hvis det f.eks. står mellom 3ghz fra intel og athlon xp3000+ tror jeg ikke du vil merke særlig forskjell i spill. Noen % her og der tror jeg ikke du vil tenke over. (Jeg gjør iallefall ikke det)

 

Men når det gjelder videoredigering vet jeg ikke..(har ikke testa mot en amd athlon 64 3000+) Jeg valgte Intel 3ghz da jeg kjøpte, pga. at jeg driver med begge deler.. Fornøyd med det valget!

Endret av Dr3ad
Lenke til kommentar
Men hvordan merker jeg forskjellen? Jeg bryr meg ikke så veldig mye om alle disse skjemaene. Hvordan merker jeg i praksis at for eksempel ADM 64 er svakere ved redigering? Vil den bruke veldig lang tid, vil den henge seg opp? Og hvordan merker jeg at Pentium 4 er dårligere i spill?

Den største merkbare forskjellen ligger i Hyper Threadning.

Ellers er det bare små prosenter det er snakk om. Men så var det en som sa:

Mange bekker små, blir en stor Å. Hvor Å er en elv.

 

Altså hvis du har mange små ting som påvirker ytelsen litt så vil du kasnkje merke en forskjell.

 

Men på den annen side, så vil både P4 og AMD64 fungere utmerket. Så lenge begge 2 har medfølgende god maskinvare.

 

Mitt stalltips: Intel Pentium 4 3.0 GHz 800 FSB

 

EDIT: Forklaring på skjemaer:

FPS og Poeng: Jo mer, jo bedre.

Sekunder: Jo lavere, jo bedre.

 

Det er testet med 9 prosessorer, for det meste AMD64. Pentium 4 2.8C er en Intel-prosessor. Det er vel mest nærliggende å ta 3.0Ghz versjonen og du vil da merke en litt bedre ytelse enn det som er visst i sammenligningene.

 

De to øverste viser ytelse i Spill og den nederste i typisk media-encoding.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser det nå så leder Pentium 4 knapt. Det som avgjør det for meg nå tror jeg er prisen. Har dere noen forslag til oppsett jeg kan få tak i enten på komplett eller netshop?

Hvis jeg går for Athlon 64, hva er da den beste løsningen av Socket 754 eller 939?

Hvis jeg går for Intel Pentium 4 3.0 GHz 800 FSB, vil jeg kunne holde meg innenfor budsjettet?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Greit nok at P4 yter noe bedre i videoredigering. Men det er da ikke snakk om at P4 avslutter oppgaven flere minutter foran en Athlon 64. Den % forskjellen som er med tanke på videoredigering, er ikke veldig merkbar med det blotte øyet for å si det slik.

Uansett hva du bestemmer deg for, får du uansett en bra PC til 15000 kr.

Personlig ville jeg gått for AMD. Det p.g.a pris og generell ytelse.

Skal du ha LCD eller CRT skjerm ?

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Hva med dette AMD oppsettet?

Her får du en Kanon-Bra PC til rundt 15000,- kr:

 

HOVEDKORT:

MSI K8N NEO FSR Hovedkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

Varenr.: 300868

Lagerstatus: 100+ stk på lager 990 990

--------------------------------------------------------------------------------

PROSESSOR:

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Varenr.: 300493

Lagerstatus: 100+ stk på lager 1850.01 1850.01

--------------------------------------------------------------------------------

MINNE:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Varenr.: 118498

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager) 1490 1490

--------------------------------------------------------------------------------

KABINETT:

Chenbro Gaming Box Black/Silver 350W Strømforsyning

Varenr.: 120092

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 10 dager) 894.99 894.99

--------------------------------------------------------------------------------

TASTATUR & MUS:

Logitech Cordless Desktop MX (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus, Retail

Varenr.: 117308

Lagerstatus: 100+ stk på lager 894.99 894.99

--------------------------------------------------------------------------------

DISKETTSTASJON:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

Varenr.: 114711

Lagerstatus: 2000+ stk på lager 136.5 136.5

--------------------------------------------------------------------------------

MINNEKORTLESER:

eMagic USB 2.0 6-in-1 kortleser (sort) intern 3.5", for CF I/II,SM,MMC/SD,MS

Varenr.: 119145

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 295.75 295.75

--------------------------------------------------------------------------------

HARDISK 1/2: OS-DISK

Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

Varenr.: 117353

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager) 970 970

--------------------------------------------------------------------------------

HARDISK 2/2: WORK-DISK

Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 123331

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager) 1150 1150

--------------------------------------------------------------------------------

DVD-BRENNER:

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Varenr.: 301942

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 10 dager) 894.99 894.99

--------------------------------------------------------------------------------

DVD-SPILLER:

Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort Bulk, DDU1612-B2

Varenr.: 121052

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 10 dager) 295 295

--------------------------------------------------------------------------------

SKJERMKORT:

Sapphire Radeon X800PRO VIVO 256MB DDR AGP,ATI X800PRO, VIVO, Full-Retail

Varenr.: 300803

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 10 dager) 3849.33 3849.33

--------------------------------------------------------------------------------

SKJERM:

Medion 19" CRT MD-1998PB TCO-99 Skjerm, Silver

Miljøgebyr 50 pr stk kommer i tillegg.

Varenr.: 124424

Lagerstatus: 500+ stk på lager 1395 1395

--------------------------------------------------------------------------------

 

Miljøgebyr: 50

Best.ref.:

Totalt: 15156.01,- NOK

 

Her får du en komplett PC i samme farge (sort/sølv). En maskin som yter til tusener. Skjermkortet kan flashes til X800XT ved å bare bytte ut bios med en XT bios. Denne maskinen vil helt garantert kunne kjøre de spillene du måtte ønske, og vil etter min mening ikke bli en flaskehals i videoredigering heller.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Sånn som jeg ser det nå så leder Pentium 4 knapt. Det som avgjør det for meg nå tror jeg er prisen. Har dere noen forslag til oppsett jeg kan få tak i enten på komplett eller netshop?

Hvis jeg går for Athlon 64, hva er da den beste løsningen av Socket 754 eller 939?

Hvis jeg går for Intel Pentium 4 3.0 GHz 800 FSB, vil jeg kunne holde meg innenfor budsjettet?

Hvis velger AMD64, og du tenker på fremtidig oppgradering, så ville nok Socket 939 vært noe å gruble på. det er imidlertidig veldig dyrt nå. men har sunket med over 1000kr allerede fra det kom ut sist måned eller der om kring.

 

P4 er best til videoredigering men om du velger AMD64 tror jeg ikke det er mye tregere at du irriterer deg over at det går mye saktere. er nok mindre forskjeller nå enn med disse AMD Xp CPU'ene.

Lenke til kommentar
Sånn som jeg ser det nå så leder Pentium 4 knapt. Det som avgjør det for meg nå tror jeg er prisen. Har dere noen forslag til oppsett jeg kan få tak i enten på komplett eller netshop?

Hvis jeg går for Athlon 64, hva er da den beste løsningen av Socket 754 eller 939?

Hvis jeg går for Intel Pentium 4 3.0 GHz 800 FSB, vil jeg kunne holde meg innenfor budsjettet?

Du blir nok fornøyd uansett hva du velger. Jeg har 3 PC med Pentium og 2 med AMD. Jeg kommer til å ta AMD64 med 939 socket neste gang. Dette p.g.a den er veldig bri til spilling. Og vil kjøre alt annet mer en godt nok for 99 % av alle vil jeg tro. Veldger du AMD 64 så er socket 939 den nye. Så den kan oppgraderes letter senere om du skal det. Men på en annen side så vil den holde så lenge at alt må kjøpes nytt uansett. ;)

 

MPX AMD 64

NetShop AMD 64

Komplett

 

Ståle Fikk lyst på ny PC med en gang selv og :thumbup:

Lenke til kommentar
Sånn som jeg ser det nå så leder Pentium 4 knapt. Det som avgjør det for meg nå tror jeg er prisen. Har dere noen forslag til oppsett jeg kan få tak i enten på komplett eller netshop?

Hvis jeg går for Athlon 64, hva er da den beste løsningen av Socket 754 eller 939?

Hvis jeg går for Intel Pentium 4 3.0 GHz 800 FSB, vil jeg kunne holde meg innenfor budsjettet?

Hvis velger AMD64, og du tenker på fremtidig oppgradering, så ville nok Socket 939 vært noe å gruble på. det er imidlertidig veldig dyrt nå. men har sunket med over 1000kr allerede fra det kom ut sist måned eller der om kring.

 

P4 er best til videoredigering men om du velger AMD64 tror jeg ikke det er mye tregere at du irriterer deg over at det går mye saktere. er nok mindre forskjeller nå enn med disse AMD Xp CPU'ene.

Jeg er forsåvidt enig, men med tanke på at Socket 939 fortsatt kjører på AGP, tyder mye på at hele parken blir byttet ut i nær fremtid.

Har selv S754, og har planer om å bytte, men vil vente til PCI-e kommer for fullt.

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Hva er dette PCI-e for noe. Er det noe som vil ha stor betydning for meg. For ADM Athlon 64 s754 er vel ingen dårlig maskin i forhold til s939? Er det noe forskjell i ytelse med tanke på redigering?

 

Så til det forslaget z00I kom med: Du nevnte ikke hvilken butikk dette kom fra. Er vel ganske viktig tror jeg. ;) Men hvorfor er det to harddisker og to dvd-spillere. Kan ikke dette droppes slik at andre ting kan bli bedre istedet, eller?

Sett gjerne opp flere oppsett. Husk at jeg vil at alt skal være tilrettelagt til redigering og slikt, med firewire o.l. Ingenting skal mangle på den fronten. Vil helst bestille fra komplett eller netshop.

Angående skjermkort så er vel kanskje det det som drar opp prisen på PCer. Så derfor er jeg villig til å gi slipp på Radeon X800Pro. Kan heller ta det nest beste hva nå enn det måtte være. Holder vel lenge det håper jeg.

 

Går for CRT-skjerm foreløpig. Kjøper heller en LCD skjerm når de er blitt bedre og billigere.

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar
Hva er dette PCI-e for noe. Er det noe som vil ha stor betydning for meg. For ADM Athlon 64 s754 er vel ingen dårlig maskin i forhold til s939? Er det noe forskjell i ytelse med tanke på redigering?

 

Så til det forslaget z00I kom med: Du nevnte ikke hvilken butikk dette kom fra. Er vel ganske viktig tror jeg. ;) Men hvorfor er det to harddisker og to dvd-spillere. Kan ikke dette droppes slik at andre ting kan bli bedre istedet, eller?

Sett gjerne opp flere oppsett. Husk at jeg vil at alt skal være tilrettelagt til redigering og slikt, med firewire o.l. Ingenting skal mangle på den fronten. Vil helst bestille fra komplett eller netshop.

Angående skjermkort så er vel kanskje det det som drar opp prisen på PCer. Så derfor er jeg villig til å gi slipp på Radeon X800Pro. Kan heller ta det nest beste hva nå enn det måtte være. Holder vel lenge det håper jeg.

 

Går for CRT-skjerm foreløpig. Kjøper heller en LCD skjerm når de er blitt bedre og billigere.

oppsettet hans, så bra ut det, smart med en Rask OS disk og en "lager" disk. da går det mye raskere.

 

den ene dvd- spilleren er ikke nødvendig, og tror du klarer deg Lenge med Et Radeon 9800 pro som koster 17-1800.-kr, hvis du ikke er Hardcore Gamer da. ;)

Lenke til kommentar

Hva mener du med hardcore-gamer? Jeg vil kunne spille alle de nye spillene uten problemer ja. Men hvordan bestiller jeg det oppsettet som han satte opp? Husk at jeg vil at butikken skal sette det sammen og teste den?

Dataen må:

- Alt skal ligge til rette for redigering av video og bild og lyd

- Den skal se tåelig bra ut

- Nye spill skal kjøres med glans (HL2 pg Doom 3)

- Butikken må kunne sette den sammen og teste den

 

Noen meninger om det foreslåtte oppsettet? Noen andre forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...