Gå til innhold

Fra Intel til AMD


Trancton

Anbefalte innlegg

Har hatt Intel i lengre tid nå, og skal bytte over til AMD. Hvis jeg bare bytter ut hovedkortet og CPU'en, vil AMD'en kunne lese fra harddisken min uten problemer eller må jeg gjøre noe for at den skal kunne starte windows med en gang? Har hørtrykter om at AMD ikke klarer å lese harddisk som har fått installert windows med Intel... stemmer dette? I såfall hvordan går jeg ferm? Trenger innholdet på harddiskene mine jo! :smile:

 

Ricky

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

skifter du hovedkort og cpu så vil du klare å lese fra harddisken, men problemet er at du må installere nye drivere for hovedkortet, ettersom at hovedkortet er basert på et annet chipset enn det du har fra før, og dette kan medføre at windows ikke vil starte opp skikkelig.

Når en skifter hovedkort, altså fra en type til en annen, to forskjellige chipset, da er det en fordel å ta backup av harddisken før en gjør byttet og dermed gjør en ren installasjon av windows etterpå.

Lenke til kommentar

OK takker for svar! Fikk klarhet i en del nå. Men en liten siste ting jeg lurer på... Dersom jeg nå skifter ut hovedkort og CPU, og prøver å starte maskinen som om jeg skulle hatt det gamle hovedkortet og CPU'en... ville Windows ha startet eller er det usikkert? + en sise ting. Hvordan får jeg skiftet drivere for hovedkortet dersom jeg ikke får startet Windows på nytt? Forslag?

 

Ellers takk for hjelpen!

 

Ricky

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-06 17:40, Trancton skrev:

OK takker for svar! Fikk klarhet i en del nå. Men en liten siste ting jeg lurer på... Dersom jeg nå skifter ut hovedkort og CPU, og prøver å starte maskinen som om jeg skulle hatt det gamle hovedkortet og CPU'en... ville Windows ha startet eller er det usikkert? + en sise ting. Hvordan får jeg skiftet drivere for hovedkortet dersom jeg ikke får startet Windows på nytt? Forslag?


Ellers takk for hjelpen!


Ricky


 

 

Mitt forslag er;

 

Kjøp en ny harddisk også hvis du har penger til det!

 

Det er lite trolig at maskiner virker ok etter at du bytter hovedkort fra Intel Chipset til AMD/VIA/SIS chipset. Ikke regn med at det går bra... Uansett vil du få en mye mer stabil PC hvis du reinstallere alt.

Lenke til kommentar

Ok da fiokk jeg høre det jeg ville høre :smile:

 

Har nemlig oxo investert i en 80 gigs HD.

 

Går utifra at det er mulig for meg og da installere winXP på den (har win98 på den andre) for så å flytte over dataen til den nye harddisken etterpå. Må jo formatere de andre harddiskene.

 

 

Takker

 

Ricky

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-06 17:50, Flex skrev:

Det er vel mange og 90 prosent sikkert at Windoze starter som normalt, men du vil nok få et rush med "ny maskinvare funnet", så det lønner seg å sitte klar med driver-CD'ene...



 

Med win98 er det ingen problemer - men med w2k kan du bare glemme et slikt prosjekt. Ikke EN gang har jeg kunnet overføre en w2k install fra et system til et annet uten at det har seriøst phuuket opp. I de aller verste tilfellene har maskinen låst seg totalt før det første skjermbildet med "starting windows 2000" kommer opp. I de beste tilfellene så har den bare generelt oppført seg jævlig :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-06 17:50, Flex skrev:

Det er vel mange og 90 prosent sikkert at Windoze starter som normalt, men du vil nok få et rush med "ny maskinvare funnet", så det lønner seg å sitte klar med driver-CD'ene...



 

I beste fall kan du klare å starte maskina i sikker modus. Har selv erfart det samme og uansett hvor mange drivere jeg fora maskina med så ville den ikke

kjøre ordentlig før jeg formaterte disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...