Gå til innhold

Skytesport i OL.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om man vil drive skytesport i Norge, er det ingen som hindrer deg i det, så fremt de har god grunn til det. Det betyr IKKE at du kan traske rundt med en seksløper på Karl-Johan. Og slik bør det være.

Hvorfor, hvis ikke du kan komme med noen begrunnelse burde du spare deg for å komme med slike utspill.

Lenke til kommentar

Fordi det ikke er noen GRUNN til å traske rundt med en seksløper på Karl Johan, med mindre du har tenkt til å skyte noen, rane noen, eller noe i de baner. Om du snakker om til selvforsvar, vel da ber jeg deg se på essensen i Bowling For Columbine (og jeg driter i om du mener det er løgn): Flere våpen = mere kriminalitet.

Lenke til kommentar
Fordi det ikke er noen GRUNN til å traske rundt med en seksløper på Karl Johan, med mindre du har tenkt til å skyte noen, rane noen, eller noe i de baner. Om du snakker om til selvforsvar, vel da ber jeg deg se på essensen i Bowling For Columbine (og jeg driter i om du mener det er løgn):

Så bortforklar hvorfor antallet stater i USA som tillater folk å gå bevæpnet med skjult våpen bare øker. Og nei, det skjer veldig lite krimnalitet blandt de som har lov til å gå bevæpnet.

Lenke til kommentar

Nå har ikke væpnet kriminalitet i Storbritannia økt noe raskere etter forbudet mot håndvåpen tro i kraft, men heller ikke noe langsommere. Et slikt totalforbud har altså ikke vist seg å gi noen målbar effekt på våpenbruk blandt kriminelle, men siden det fra før var noenlunde samme restriksjonene på håndvåpen som det er i Norge i dag og det ikke er noen våpenkultur som i USA der var det heller ikke å forvente.

 

Og hvor spesifikk begrunnelse kreves egentlig for å hevde at folk flest ikke burde rave halvfulle rundt på Karl Johan med skytevåpen? Ville det vært tryggere å gå ut på byen hvis alle sammen var bevæpnet?

 

Hvor mange av dere "pro-skytevåpen" folk her er det som i det hele tatt har våpenlisens? Hvor mange av dere er det som noengang har fått opplæring i våpenbruk og -sikkerhet? Jeg har selv våpenlisens og eier skytevåpen, og jeg er helt imot et totalforbud på linje med det i Storbritannia. Men jeg er enda mer imot at enhver skyteglad paranoid nevrotiker skal få lov til å væpne seg til tennene!

Lenke til kommentar

Nå har ikke væpnet kriminalitet i Storbritannia økt noe raskere etter forbudet mot håndvåpen tro i kraft, men heller ikke noe langsommere.

 

Hvor har du det fra?

 

1.jpg

 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/3868411.stm

 

Fatalities due to firearms nearly doubled in the five years to 2002, though the figure dropped back the following year.

 

Et slikt totalforbud har altså ikke vist seg å gi noen målbar effekt på våpenbruk blandt kriminelle, men siden det fra før var noenlunde samme restriksjonene på håndvåpen som det er i Norge i dag og det ikke er noen våpenkultur som i USA der var det heller ikke å forvente.

 

Ja det var jo overraskende. </ironi>

 

 

Og hvor spesifikk begrunnelse kreves egentlig for å hevde at folk flest ikke burde rave halvfulle rundt på Karl Johan med skytevåpen? Ville det vært tryggere å gå ut på byen hvis alle sammen var bevæpnet?

 

 

Hvor kommer halvfulle og alle fra? Jeg er klar over at bæretillatelse er politisk uaktuelt i Norge, men jeg har ikke fått noen dritbra argumenter for det. Skal man dele ut bæretillatelse så skal det selvsagt ikke deles ut til Gud og hvermann heller. Det er ganske vanlig å gå bevæpnet på Svalbard (rifla henger man fra seg i garderoben på puben), men hvor mye våpenkrimnalitet skjer det der?

 

Hvor mange av dere "pro-skytevåpen" folk her er det som i det hele tatt har våpenlisens? Hvor mange av dere er det som noengang har fått opplæring i våpenbruk og -sikkerhet? Jeg har selv våpenlisens og eier skytevåpen, og jeg er helt imot et totalforbud på linje med det i Storbritannia

 

Jeg har våpenlisens, og ja; jeg har fått opplæring i bruk og sikkerhet.

 

Men jeg er enda mer imot at enhver skyteglad paranoid nevrotiker skal få lov til å væpne seg til tennene!

 

Det er det jo vanskelig å være uenig i.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Hvor kommer halvfulle og alle fra? Jeg er klar over at bæretillatelse er politisk uaktuelt i Norge, men jeg har ikke fått noen dritbra argumenter for det. Skal man dele ut bæretillatelse så skal det selvsagt ikke deles ut til Gud og hvermann heller.

Det var mest rettet mot fjottens påstand om at argumenter mot at han skal kunne gå rundt med skytevåpen på Karl Johan som han selv finner for godt tydeligvis må utdypes og fragmenteres til så basiske konsepter at han klarer å fatte dem. Siden han ennå ikke har svart på mitt spørsmål tidligere i tråden om hvilke - hvis noen - restriksjoner skal legges til grunn for at folk skal få rett til å disponere og bære våpen går jeg ut fra at han har noenlunde samme holdning som våpenlobbyistene i USA; altså fritt frem for hvem som helst til å bevæpne seg til tennene og gå med en .357 magnum på lomma på handleturen.

 

Og når det gjelder Storbritannia påpekte jeg at selv om tendensen til væpnet kriminalitet er stigende også der i likhet med f.eks. Norge er det vanskelig å se noen sammenheng mellom færre lovlige våpen og mer væpnet kriminalitet. Som "Mothers against guns" selv sa: "Det er ikke lovlydige våpeneiere som skyter folk, det er kriminelle." Hovedpoenget er vel at det er i motsetning til USA var forsvinnende få briter som hadde håndvåpen for "selvforsvar." Derfor er det, etter min oppfatning, urimelig å hevde at fraværet av håndvåpen i private hjem direkte har medført mer utbredt våpenbruk blandt kriminelle.

 

Jeg skulle gjerne fortsatt denne diskusjonen, men akkurat nå må jeg komme meg avgårde til vorschpielet så det får vente til senere.

Lenke til kommentar

Å gi våpenforbudet i England skylden for økningen av dødsfall etter bruk av våpen blir helt feil.

 

Grunnen til at slik kriminalitet øker er pga lettere tilgjenglighet av våpen og at samfunnet generelt sett er blitt mer voldelig.

 

Kan jo bare se her hjemme. Her ble det forbudt å bære kniv på offentlig sted i 91 eller 93. (Husker ikke helt) Er det da dette forbudets feil at knivkriminaliteten har økt så dramatisk de siste åra.

 

 

Husker når jeg gikk på barneskolen. Da så man videoer om å ikke klatre i høyspentmaster. Man husker med gru de stakkars ungdommene med krok i stedet for en hånd.

 

I dag ser barneskolen filmer om hvordan unngå gjenger, narkotika osv.

 

Samfunnet forandrer seg hurtig, men til det bedre?

Endret av Aeternus
Lenke til kommentar
Å gi våpenforbudet i England skylden for økningen av dødsfall etter bruk av våpen blir helt feil.

 

Selvsagt, det beviser bare at det er meningsløst å frata lovlydige sivile sine våpen, det er ikke de som begår våpenkrimnalitet uansett. Nå var egentlig poenget mitt opprinnelig å motbevise Haltan sin påstand om at mer våpen = mer krimnalitet.

Lenke til kommentar
Flere våpen = mere kriminalitet.

As if. Bare se hva som skjedde i Storbrittania etter at håndvåpen ble totalforbudt. Våpenkrimnaliteten har bare økt i etterkant.

Og logikken i det ser du ikke?

 

Statsmakten ved politi har fått flere lovanvendelser de kan bruke når man oppdager våpen. Man vil også øke bilkriminalitet hvis det ikke var lov å blunke på det ene øyet når man kjørte.

Lenke til kommentar

Flere våpen = mere kriminalitet.

 

For å bruke det med Bowling for Columbine, så ser du jo i canada er det nesten mer våpen enn folk ( overdrivelse ), men der låser folk ikke dørene engang. Så om du (HalTan var det vel) mente at essensen i Bowling var "Flere våpen = mere kriminalitet" så trur jeg du misforsto, det er rett og slett holdningen amerikanerne har til våpen som er farlig.

Lenke til kommentar
Typisk venstreradikaler mer opptatt av rusmidler enn viktige samfunnspørsmål.

Rusmidler er et viktig sammfunsspørsmål, din hjernevaskede rompenisse! Jeg anser det derfor som en plikt å bistå nye realfagstudenter her i Bergen med å tilegne seg viktige kunnskaper om emnet selv om det måtte gå på bekostning av å debattere politiske spørsmål på et forum som aldri vil bli lest av den laveste vararepresentant for RV engang. Så det så!

Endret av Olethros
Lenke til kommentar
Når våpen tidligere var lovlig i Storbritannia gjorde det at mange flere folk allerede hadde våpen, og det gjorde det mye lettere å skaffe dem for kriminelle.

Så forklar hvorfor det skjer mye mer krimnalitet med håndvåpen nå enn før da det var lovlig for sivile å eie denslags.

Problemet er heller ikke så enkelt at man bare kan forby våpen uten videre og dermed forvente at alt skal bli bra. Straffen for å inneha ulovlige våpen må feks. også økes kraftig, samt ressurser for fjerning av ulovlige våpen må også økes mye. Flere ting må endres og man kan ikke vente å se en forbedring før etter lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...