Gå til innhold

Ny hjemmeside, trenger kritikk


Anbefalte innlegg

Gandalf: Er usikker på om man lærer typografi, fontbruk og sånne ting der, men man lærer definitivt masse om komposisjon, fargebruk og sånne ting.

 

Jeg tror heller ikke man lærer noe som helst om presseetikk og sånt noe på TFF, noe jeg ser flere av forumbrukerne kunne hatt nytte av. :)

Sannsynligvis :)

 

Jeg begynner på våland TFF i morgen, og moren til en kamerat av meg er lærer der. Og hun har sagt at vi kommer til å holde på litt med webdesign vi får bl.ant. i oppgave å designe en hjemmeside til stavanger symfoni orkester(noe som jeg gleder meg til)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker ul {position: absolute; top: ---; left: ---} som css kode til å flytte skriften rundt på siden og <ul> til hver meny tekst.

hmm.. lenge siden jeg satt meg inn i det der, men jeg tror det kan ha noe med at du bruker position satt til absolute. prøv å sett den til relative i stedet, og/eller prøv float-funksjonen. prøv å gi alle elementene dine hver sin id-tag, og posisjoner dem i riktig rekkefølge, med riktige posisjonerings-egenskaper. vet dette er veldig vanskelig forklart, men jeg er ikke så god på sånt.. :p

 

edit: okei, prøv å gi hovedsiden din (midtstilt) en id-tag, og lag egne id-tager til hvert element (satt inni hovedsiden), som i div id="copyright", og sørg for at den settes sist av alt inni hovedsiden før du "avslutter" den. prøv å ikke ha konstant høyde på siden, men at den endres med innholdet. som sagt, dårlig forklart.. :(

 

edit2: position er, så vidt jeg husker, en css2-egenskap, som mange nettlesere gir problemer med.. tror jaffal det.

 

se helller w3schools for mer info..

Endret av loketing
Lenke til kommentar
Bruker ul {position: absolute; top: ---; left: ---} som css kode til å flytte skriften rundt på siden og <ul> til hver meny tekst.

hmm.. lenge siden jeg satt meg inn i det der, men jeg tror det kan ha noe med at du bruker position satt til absolute. prøv å sett den til relative i stedet, og/eller prøv float-funksjonen. prøv å gi alle elementene dine hver sin id-tag, og posisjoner dem i riktig rekkefølge, med riktige posisjonerings-egenskaper. vet dette er veldig vanskelig forklart, men jeg er ikke så god på sånt.. :p

 

edit: okei, prøv å gi hovedsiden din (midtstilt) en id-tag, og lag egne id-tager til hvert element (satt inni hovedsiden), som i div id="copyright", og sørg for at den settes sist av alt inni hovedsiden før du "avslutter" den. prøv å ikke ha konstant høyde på siden, men at den endres med innholdet. som sagt, dårlig forklart.. :(

 

edit2: position er, så vidt jeg husker, en css2-egenskap, som mange nettlesere gir problemer med.. tror jaffal det.

 

se helller w3schools for mer info..

Hvordan gir jeg hovedsiden min en id-tag? fant ikke noe om dette på w3schools.

Har du en link til en tutorial om dette kanskje?

Lenke til kommentar

En id tag lager du ved å sette #navn i css fila og legge til egenskaper. Deretter legger du til id="navn" i html-tagen.

 

Eks:

div#header {}

<div id="header"></div>

 

Edit: Skal du gi hele sia en id, tror jeg det blir noe slikt:

 

#main {}

<html id="main>

 

Er litt usikker på hvilken tag du setter id'en i html dokumentet, men jeg tror det blir i htmltagen.

Endret av Lungemannen
Lenke til kommentar
En id tag lager du ved å sette #navn i css fila og legge til egenskaper. Deretter legger du til id="navn" i html-tagen.

 

Eks:

div#header {}

<div id="header"></div>

 

Edit: Skal du gi hele sia en id, tror jeg det blir noe slikt:

 

#main {}

<html id="main>

 

Er litt usikker på hvilken tag du setter id'en i html dokumentet, men jeg tror det blir i htmltagen.

hmm.. nå begynte jeg også å lure..

 

#main {}
<div id="main">

det funker jaffal..

 

kan faktisk ikke huske å ha sett html id før.. :blush:

 

men ÖzzY: vær advart! dette kan bli mye arbeid..! spørs hvor grundig du vil gjøre det, liksom..

Lenke til kommentar
Store bilder tar stor plass, også i form av kilobytes. Om du absolutt   må ha inn store bilder i ditt innlegg, legg dem som en ekstern link. Dette gjør   du ved hjelp av http://-taggen, som du kan lese mer om her.   Sidene skal laste raskest mulig, også for brukere som sitter med modem. En tommelfingerregel   er at bilder du bruker i innleggene dine ikke skal være større   enn maks 400 pixler langs lengste siden - men du kan gjerne omslutte bildet   med en link til et større bilde.

 

Nei, id tag er ikke det samme som Class. Id er unikt!

 

Reg: Les Boardrules og sticky

Endret av Waldmeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...