Gå til innhold

Tiden, Hvordan vi måler tiden.


JuZt3r

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi "bruker ikke" jordrotasjon til tidsmåling lengre.

 

The cesium atom's natural frequency was formally recognized as the new international unit of time in 1967: the second was defined as exactly 9,192,631,770 oscillations or cycles of the cesium atom's resonant frequency, replacing the old second that was defined in terms of the Earth's motions.

Lenke til kommentar
Vi "bruker ikke" jordrotasjon til tidsmåling lengre.

 

The cesium atom's natural frequency was formally recognized as the new international unit of time in 1967: the second was defined as exactly 9,192,631,770 oscillations or cycles of the cesium atom's resonant frequency, replacing the old second that was defined in terms of the Earth's motions.

Dette er forsåvidt riktig, men såvidt jeg kan erindre ble denne definisjonen bestemt ut fra nettopp det opprinnelige sekundet.

Lenke til kommentar

Det at det er 24 timer i et døgn er for at 24 kan deles opp i flere deler enn f.eks. 20. Husker ikke hva det kalles når man gjør slik.

Eks:

24/1=24, 24/2=12, 24/3=8, 24/4=6, 24/6=4, 24/8=3, 24/12=2, 24/24=1

20/1=20, 20/2=10, 20/4=5, 20/5=4, 20/10=2, 20/20=1.

Denne ordenen kommer fra babilonerne(husker sikkert feil...) og om du lurer på hvorfor det er 12 egg i en eggekartong...

Babilonnerne hadde delt året inn i 360 dager fordi det var lettest å dele (husker ikke hva det ordet het. Noen som husker??). De var klar over at det var flere dager i året, men det hadde de vel en skuddårsordning på... 365 dager er kommet i nyere tid...

 

Dette leste jeg i en bok som var gul. Det er en stund siden jeg leste den så jeg vet ikke om jeg har servert dere en liten løgn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...