Gå til innhold

attributt for å forandre størrelse på tekst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du kan bruke denne :

<font size="+1">teksten din</font>

problemet er at font-taggen ikke er en del av HTML 4.0 standarden, men det funker i alle browsere for det.

 

EDIT:

bedre måte er å lage en egendefinert klasse i ditt stylesheet:

.big {
   font-size : 13px;
}

 

for deretter å bruke denne klassen i en span-tag;

<span class="big">teksten din</span>

Endret av dga01
Lenke til kommentar

Mr.Berg: Jeg vet det bare er et eksempel, men for å utheve tekst bruker vi em og strong ;)

 

toss: Skal du ha større tekst i et helt avsnitt eller i bare noen få ord av et avsnitt?

 

Hvis det førstnevnt er tilfelle, angir du en klasse på p-en som skal ha større tekst, og bestemmer tekststørrelsen med CSS-egenskapen font-size.

 

For å bare få noen ord i større, kan du bruke elemenetet span rundt ordene, og angi klasse og font-size på samme måte.

 

Merk at klassenavnene IKKE BØR kalles noe som beskriver dets gjeldende utseende, siden dette kan endres i fremtiden.

 

Hvis du ikke er kjent med CSS, så kan du gå til HTML Dog først, og så etterpå til denne tråden når vi vet hva det dreier seg om ;)

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvor er det alle blir vranglært hen? *lure fryktelig på*

og du sikter til?

Jeg tenker på at man advarte mot <font>-taggen i 1996, da den ble et økende problem, og den blir fortsatt "anbefalt" i 2004. 8 år etter. Jeg tenker også på folk som har drevet med hjemmesider i åresvis, men ikke vet hva CSS er.

Lenke til kommentar

greit nok, skjønner at jeg har tråkka dypt ut i det nå. Trekker tilbake font-tagg-forslaget!

 

(Jeg syns egentlig WEB-programmering er dritkjedelig, og tar ikke dette så seriøst, men jeg skjønner VELDIG godt at profesjonelle web-programmere tar dette alvorlig, og man skal selvfølgelig ikke drive med vrang-lære)

Lenke til kommentar
uhm..

hva er det som er så gale med <font>-taggen?

syns det virket bra jeg..

problemet er at font-taggen ikke er en del av HTML 4.0 standarden, men det funker i alle browsere for det.

 

Folk i forumet er veldig nøyne på webstandarder, noe som man skal vere når man driver med webdesig på et slikt nivå som mange her. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...