Gå til innhold

SVCD på DVD plate?


Anbefalte innlegg

Brukte image recorder i NERO 5.5, lagde en data DVD som inneholdt et lite SVCD filmsnutt. Mounted imaget i DeamonTools og spilte av filmen med WinDVD5.

 

Er det mulig å gjøre det på en fysisk DVD plate? Dvs legge f.eks 5 stk SVCD (5 stk 900 MB) klipp i en DVD plate?

Da kunne man hatt 5 filmer i én DVD plate.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på spilleren. På PC bør det gå greit, men på 'stuespillere' er det litt verre. Noen kan lese MPEG fra en datadisk, mens på de fleste må du nok splitte ut lyden og lage vob-filer (uten å re-enkode). Dette finnes det guider for på doom9.org og andre steder. Andre spillere igjen liker ikke ustandard video i DVDer og da må du nok omkode filen.

Lenke til kommentar
Kommer an på spilleren. På PC bør det gå greit, men på 'stuespillere' er det litt verre. Noen kan lese MPEG fra en datadisk, mens på de fleste må du nok splitte ut lyden og lage vob-filer (uten å re-enkode). Dette finnes det guider for på doom9.org og andre steder. Andre spillere igjen liker ikke ustandard video i DVDer og da må du nok omkode filen.

En trenger ikke å splitte ut lyden for å lage .VOB filer, da.. Så lenge det er en mpeg2 fil, med en oppløsning som støttes av dvd-formatet, så er det bare å konvertere til .vob og dille.

Det har jeg gjort mange ganger, og det fungerer helt fint på dvd-spilleren i stua :)

Lenke til kommentar

Dette er nok også spilleravhengig. Lenge siden jeg har gjort dette, men om jeg husker riktig så er DVD-lyd 48 kHz mens SVCD-lyd er 44.1 kHz. Har opplevd å måtte resample lyden for å få den til å virke. Jeg antar at de nyere 'generelle' spillerene er mye mere altetende på ustandard formater enn spillere fra et par år tilbake.

Lenke til kommentar

Hei

 

Hva med å brenne image-filene på DVD. Bruke Deamon tools til å mounte disken fra DVD'n og sende signalet fra PC til TV med trådløs overføring.

 

Jeg kjøpte nylig et sett for trådløs overføring av lyd og bilde mellom PC og TV på Clas Ohlson for NOK 300,- (tilbud). En del mekking av antenner og kanaler men nå fungere det fint. Litt støy når man beveger seg i rummet, så sitt i ro og ligg unna microbølgeovn og kanaler for trådøst nettverk.

 

Minimal kvalitetsforringelse og tatt i betraktning den relativt dårlige kvaliteten på SVCD/DIVX er det helt OK.

 

Alternatvt kan du brenne på CD-RW det du ønsker å se den kvelden, slette og brenne noe annet en annen kveld.

Lenke til kommentar

Alternativet programmer!

 

Cucusoft AVI to VCD DVD og Ifoedit!

Første koster penger og kan lastes ned som prøveversjon fra download.com

Andre programmet er gratis og kan lett finnes med litt søking.

 

Hjelp; filen til det første programmet er absolutt vidunderlig.

 

Først bruke Cucusoft AVI to VCD DVD til å splitte lyd og film fra hverandre, så lage dvd filer med Ifoedit altså .vob. Brenn dvd-platen med veiledningen fra Cucusoft AVI to VCD DVD.

Nero 6.0 trengs for å brenne platen.

 

Har testet selv, funker bra!

Lenke til kommentar

Et lite alternativ kan være å bruke programmet NeroVision fra Ahead, samme folka som lager Nero.

 

Jeg brukte det får å mekke meg en DVD, da utelukkende bestående av DivX filer, men jeg tror nok at VCD/SVCD ikke vil by på noen nevneverdige problemer.

 

Selvfølgelig ble det litt prøv og feil før det ble perfekt, men morsomt var det da, kan mekke ikke menyer og menymusikk, alt ferdig bare å velge fra listen, eller du kan legge inn dine egne greier. Kjempefint :)

 

Anyway, gjør som du vil og have fun doing it :p

 

-Neo

Lenke til kommentar
Et lite alternativ kan være å bruke programmet NeroVision fra Ahead, samme folka som lager Nero.

Dette går bra og er enkelt å få til.

 

Om kilden er en SVCD (altså MPEG2) blir det dog bedre kvalitet dersom man kan unngå å omkode filen. Dette siden SVCD er 480 x 576 (PAL, 25 Hz) eller 480 x 480 (NTSC, 29.97 Hz), mens dvd er 720x576 (PAL), 352x576 (PAL HALF), 720x480 (NTSC), 352x480 (NTSC HALF). Den usymetriske strekkingen (eller krympingen) av oppløsningen medører en merkbar forringelse av bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...