Gå til innhold

Mp3 = virus, Ogg = fremtiden


Anbefalte innlegg

Som det går frem av artikkelen om Winamp-virus, er dette - slik jeg ser det - bare begynnelsen. :sad:

 

Jeg synes at alle, absolutt alle bør satse på Ogg, :grin: siden dette er et åpent format. XMMS for linux har støtta det i en lengre tid, og når er det også støttet i Winamp 2.80 og 3.0 beta 3. :grin::grin:

 

Sålenge det kan bli enkelt å konvertere filene en har fra før av, vil jeg si at dette er et steg en bør ta... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:


On 2002-04-29 21:58, Flavabone skrev:

Som det går frem av
, er dette - slik jeg ser det - bare begynnelsen. :sad:


Jeg synes at alle, absolutt alle bør satse på Ogg,
:grin:
siden dette er et åpent format. XMMS for linux har støtta det i en lengre tid, og når er det også støttet i Winamp 2.80 og 3.0 beta 3.
:grin:
:grin:


Sålenge det kan bli enkelt å konvertere filene en har fra før av, vil jeg si at dette er et steg en bør ta...
:roll:


ogg er veldig bra lyd i.Men d ville ta vannvittig lang tid å konvertere fra mp3 til ogg.Eg bruker kun mp3pro nå mindre filer bedre lyd.
Lenke til kommentar

Ogg er det jo _både_ mindre filstørrelse og bedre kvalitet på. :grin:

 

Dessuten er det et åpent format :smile: , dvs. at hvis det skal lages bærbare Ogg-spillere, så ville disse produsentene ikke trenge å betale noe lisens, noe som de nå må betale til Fraunhofer Institute (eier av Mp3-formatet). :sad:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-29 22:53, Glassius skrev:

Er jo ikke snakk om noe virus i mp3filer da...

Greia er jo at det er en bug i winamp, som fører til buffer overflow. Og nå er jo det fiksa, så det skulle ikke være noe problem.


 

Riktig.

 

Dessuten, kan noen _dokumentere_ at OggVorbis er bedre enn MP3?

Har ikke det noe med hvordan man komprimerer filene selv aa gjoere? Og hvilket lydkort / forsterker / hoeytalere man bruker?

 

"Lame -b256 -ms -q0"

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-29 21:58, Flavabone skrev:

Som det går frem av
, er dette - slik jeg ser det - bare begynnelsen. :sad:


Dette har jo strengt tatt ingenting med mp3 å gjøre. Det er en bug i Winamp, som er en av mange mp3-spillere. Det kunne vel like gjerne vært en bug i forbindelse med ogg vorbis filer.

Quote:


Jeg synes at alle, absolutt alle bør satse på Ogg,
:grin:
siden dette er et åpent format. XMMS for linux har støtta det i en lengre tid, og når er det også støttet i Winamp 2.80 og 3.0 beta 3.
:grin:
:grin:


Sålenge det kan bli enkelt å konvertere filene en har fra før av, vil jeg si at dette er et steg en bør ta...
:roll:


Over tid er jeg enig i at Ogg vil være et bedre format, men en slik overgang tar lang tid. Software kan jo enkelt oppgraderes, men tenk på alle hardware-baserte spillere: mp3-spillere, DVD-spillere, walkman m/mp3, mobiltelefoner. Hvor mange av disse støtter Ogg Vorbis?

 

Også trenger vi et nytt navn - Ogg klinger litt dårlig i mine ører :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-30 02:30, DrDoogie skrev:

Riktig.


Dessuten, kan noen _dokumentere_ at OggVorbis er bedre enn MP3?

Har ikke det noe med hvordan man komprimerer filene selv aa gjoere? Og hvilket lydkort / forsterker / hoeytalere man bruker?


"Lame -b256 -ms -q0"



Helt riktig at man kan velge kvalitet under komprimeringen, mp3 på 256Kbit låter mye bedre enn 128Kbit. Men poenget er at Ogg låter endel bedre i forhold til filstørrelsen grunnet bedre komprimerings-algoritme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...