Gå til innhold

Intel utsetter 1066-brikkesett og CPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne artikkelen i BusinessWeek sier det meste om hva som skjer med Intel for tiden:

"This Is Not The Intel We All Know"

Lately, though, Intel's road map -- the delivery schedule it uses to let customers know when new products will hit the market -- has taken as many twists as an Alpine pass. Over the past eight months, Intel has suffered a string of delays and manufacturing snafus. The latest occurred on July 29, when it said a speedy new 4-gigahertz Pentium chip due by yearend would be delayed until 2005. It's enough to make investors grouchy -- and put CEO Craig R. Barrett on edge. "This is not the Intel we all know," he e-mailed employees, "and that is not acceptable."

 

Why is Intel overpromising and underdelivering? The problems stem from mistakes made five years ago in the design of its Pentium chip. Execs misjudged, believing PC makers and consumers would continue to embrace ever faster, power-hungry chips. Now the latest iterations are ill-suited to today's corporate desktops, as well as the new multimedia home PCs that are the focus of a major Intel push this year. Intel says the problems are only temporary. "We continue to expect to exit the year with the vast majority of our desktop and notebook processors on the [new] technology," says spokesman Robert Manetta.

 

Still, Barrett and President Paul S. Otellini, who runs day-to-day operations, are playing catch-up. That has led to manufacturing glitches as overworked engineers scramble to design chips that will support everything from better sound and personal video recording to shuffling multiple video streams around the house. Manetta acknowledged the schedule may have been too aggressive.

Vi vil, vi vil, men får det ikke til :p

Lenke til kommentar

90nm A64 med pr på 3500+, ~70w strømbruk og C&Q eller en ~4000 MHz Prescott med ~130w strømbruk?

 

Tror ikke Intel greier å selge noe særlig av de raskeste Prescott prosessorene (I Intel tall selvfølgelig. De selger sikkert flere EE enn AMD FX, men ikke mange i forhold til hva de "pleier" å selge) og de regner sikkert med at de bare vil få negativ kritikk, så de utsetter slik at de raskere etter ~4GHz kan slå Dothan i bordet og hvertfall ha et alternativ. Dothan + 800"MHz" FSB + HT + Speedstep tror jeg er den eneste _prosessoren_ Intel kan kaste ut som er "bedre"enn dagens K8 core.

Lenke til kommentar
' date='09/08/2004 : 19:27'] Og med dette så blir vell en av morgendagens nyheter slik:

AMD utsetter athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX55.

Eller hva? :roll:

Nei,- vi får håpe at AMD har volumet klart, og at det kommer ut til "riktig :) " tid. Husk at nyefab. for 90 nm står klar snart, og da må den settes i produksjon...

Lenke til kommentar

Trist at Intel ikke klarer å levre for tiden. Hadde trodd en del av problemene ville løse seg når socket T kom, men virker som om prescott rett og slett er for dårlig. Kan også ha litt med de nye chipsettene å gjøre, som jeg mener er et lite tilbake skritt fra 875 plattformen (yter ikke nevneverdig bedre, har ikke mulighet til northwood, i hvertfall ikke enda, og overklokkker mye dårligere). Kan hende de har problemer med å få chipsettet til å kjøre 266 mhz i store volum.

 

Håper de snart går over på deskop pentium m, som vil være meget konkuranse dyktig med K8, i hvertfall om fsben kan kjøres opp til 800 (men det er ingen selvfølge at er mulig). De har vel også noe å gå på klokkehastighet siden strømforbruket er såpas lavt, men det kan hende cpuen er designet sånn at den ikke tåler så mye varme, men om den gjør det klarer den helt sikkert å holde følge og kanskje til og med slå K8 kjernen.

Lenke til kommentar
Trist at Intel ikke klarer å levre for tiden. Hadde trodd en del av problemene ville løse seg når socket T kom, men virker som om prescott rett og slett er for dårlig. Kan også ha litt med de nye chipsettene å gjøre, som jeg mener er et lite tilbake skritt fra 875 plattformen (yter ikke nevneverdig bedre, har ikke mulighet til northwood, i hvertfall ikke enda, og overklokkker mye dårligere). Kan hende de har problemer med å få chipsettet til å kjøre 266 mhz i store volum.

 

Håper de snart går over på deskop pentium m, som vil være meget konkuranse dyktig med K8, i hvertfall om fsben kan kjøres opp til 800 (men det er ingen selvfølge at er mulig). De har vel også noe å gå på klokkehastighet siden strømforbruket er såpas lavt, men det kan hende cpuen er designet sånn at den ikke tåler så mye varme, men om den gjør det klarer den helt sikkert å holde følge og kanskje til og med slå K8 kjernen.

ja, du sier noe... Men, jeg tror Intel vil få et problem dersom de feks rushbygger "Dothan" for Desktop markedet. Chipset... tenk alle de millionene av chipset som kanskje ikke støtter "Dothans" arkitektur... IGJEN må intel lage nye chipset's, og hva med Socket T da? har fått med meg at en stor del av vitsen med Socet T er muligheten for høyere leveranse av strøm til prosessoren...og "dothan" trekker ikke spes mye strøm akkurat..! Plattformen vil være nesten bortkastet! :ermm:

 

Nei, detta ender opp i en jungel av feller... Intel må tenke litt nå... dette kan gi de en knekk de absolutt ikke bør se for snevert på.. :hmm:

Lenke til kommentar
...Men, jeg tror Intel vil få et problem dersom de feks rushbygger "Dothan" for Desktop markedet. Chipset... tenk alle de millionene av chipset som kanskje ikke støtter "Dothans" arkitektur... IGJEN må intel lage nye chipset's, og hva med Socket T da? har fått med meg at en stor del av vitsen med Socet T er muligheten for høyere leveranse av strøm til prosessoren...og "dothan" trekker ikke spes mye strøm akkurat..! Plattformen vil være nesten bortkastet! :ermm:

i915 og i925 støtter Dothan. Personlig synes jeg i915/925 er de klart mest spennende chipsettene på markedet i dag - og de tilbyr suveren funksjonalitet. Det eneste som er feil med dem er at den ikke er kjappere enn hva den erstatter ;)

 

Ukritiske røster vil kanskje hevde at dette ikke er noe problem, siden en 3GHz+ likevel skjeldent er flaskehalsen i et system.

Lenke til kommentar
...Men, jeg tror Intel vil få et problem dersom de feks rushbygger "Dothan" for Desktop markedet.  Chipset... tenk alle de millionene av chipset som kanskje ikke støtter "Dothans" arkitektur... IGJEN må intel lage nye chipset's, og hva med Socket T da?  har fått med meg at en stor del av vitsen med Socet T er muligheten for høyere leveranse av strøm til prosessoren...og "dothan" trekker ikke spes mye strøm akkurat..! Plattformen vil være nesten bortkastet! :ermm:

i915 og i925 støtter Dothan. Personlig synes jeg i915/925 er de klart mest spennende chipsettene på markedet i dag - og de tilbyr suveren funksjonalitet. Det eneste som er feil med dem er at den ikke er kjappere enn hva den erstatter ;)

 

Ukritiske røster vil kanskje hevde at dette ikke er noe problem, siden en 3GHz+ likevel skjeldent er flaskehalsen i et system.

Her går vi vel ut døra og rundt huset igjen! ): like langt som ved forrige ståsted. Altså Intel har bitt seg selv i halen og mista kompasset. Her sier du at 915/925 er spennende dog selv om det ikke yter på høyde med forgjengeren :hmm:

 

Akkurat som om 915/925 kortene skal støtte kommende prosessorer 1 år frem i tid. Når var det Intel ga ut et chipssett som støttet flere generasjoner cpuer??? Bare tull spør dere meg å kjøpe et hk i dag som skal være fett om 1 år.

Mitt råd er kjøp det som funker best til den cpuen du tenker å bruke i dag og bytt begge deler om du skal over på en annen sokkel.

Lenke til kommentar
Trist at Intel ikke klarer å levre for tiden. Hadde trodd en del av problemene ville løse seg når socket T kom, men virker som om prescott rett og slett er for dårlig. Kan også ha litt med de nye chipsettene å gjøre, som jeg mener er et lite tilbake skritt fra 875 plattformen (yter ikke nevneverdig bedre, har ikke mulighet til northwood, i hvertfall ikke enda, og overklokkker mye dårligere). Kan hende de har problemer med å få chipsettet til å kjøre 266 mhz i store volum.

 

Håper de snart går over på deskop pentium m, som vil være meget konkuranse dyktig med K8, i hvertfall om fsben kan kjøres opp til 800 (men det er ingen selvfølge at er mulig). De har vel også noe å gå på klokkehastighet siden strømforbruket er såpas lavt, men det kan hende cpuen er designet sånn at den ikke tåler så mye varme, men om den gjør det klarer den helt sikkert å holde følge og kanskje til og med slå K8 kjernen.

ja, du sier noe... Men, jeg tror Intel vil få et problem dersom de feks rushbygger "Dothan" for Desktop markedet. Chipset... tenk alle de millionene av chipset som kanskje ikke støtter "Dothans" arkitektur... IGJEN må intel lage nye chipset's, og hva med Socket T da? har fått med meg at en stor del av vitsen med Socet T er muligheten for høyere leveranse av strøm til prosessoren...og "dothan" trekker ikke spes mye strøm akkurat..! Plattformen vil være nesten bortkastet! :ermm:

 

Nei, detta ender opp i en jungel av feller... Intel må tenke litt nå... dette kan gi de en knekk de absolutt ikke bør se for snevert på.. :hmm:

En ting med den nye LGA-sokkelen er at den skal føre til bedre stabilitet i kommunikasjonen mellom CPU og socket, eller hva det nå var intel preiket om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...