Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er en bi turbo?


Arco

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde twinturbo og biturbo var to forskjellige konsepter.

 

(nedenfor følger mine tanker, ikke nødvendigvis de riktige)

Twinturbo:

To like store turboer som drives likt av eksosen (fortrinnsvis på v-motorer?).

 

Bi-turbo:

En liten turbo som spinner lett opp på lavt turtall og blir avlastet av en større (hoved)turbo som begynner å virke på høyt turtall med mye trøkk i eksosen.

 

Noe lignende iallefall, meget dårlig forklart

Lenke til kommentar

Stemmer det.. BMW Alpina B10 biturbo f.eks har to Garret T25 parallelt for å så og si fjerne turbolagg.

 

Ergo: det er ingen forskjell mellom Twin og Bi i utgangspunktet, noen bruker en liten og en stor turbo og kaller det enten twin eller bi, og noen bruker to turboer parallelt og kaller det enten twin eller bi og noen bruker en turbo per sylinderrad og kaller det enten twin eller bi.

Endret av TomasK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

pleier ikke bi- turbo å stå rett etter hverandre?

 

eller kan de stå på f.eks ver sin side av en V motor?

blir ikke det mye surr med tanke på rør, moteringer og forskjellige lade tid?

Lenke til kommentar

Sekvensiell turbo (to turboer etter hverandre) er meget sjeldent, og kun brukt i noen få spesielle bil modeller.

 

Metoden er mest brukt i enorme diesel motorer til anleggsdrift. Grunnen er at denne metoden oppnår et enormt trykk (5-10 bar), og ingen bil motorer klarer å håndtere så stort trykk uten å være spesialkonstruert for det.

 

Så biler med fler enn en turbo har så og si alltid en form for "twin-turbo" eller "bi-turbo" (som går ut på det samme).

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

kan ramse opp mange biler som har bi turbo der turboene ligger etter vereandre..

har ikke hørt om noen som ligger på hver side av motorer, sitt eget grenrør.

 

de fleste turbo motorer er r4 så de har jo bare et grenrør..

r6 har også tuboene i serie.

 

så da er det bare v6 som kan ha vert sitt grenrør.. men det virker litt rart..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Biturbo og twinturbo brukes om hverandre, og betyr kort og godt at motoren har to turboer, enten en per sylinderrekke på en V-motor, eller f.eks en turbo for tre sylindere på en rekkesekser. F.eks som på Audis 2.7 liter V6 biturbo-motorer eller Maserati 3200GT med twin turbo V8.

 

Sekvensiell turbo betyr som enkelte har vært innom enten at motoren har to like aggregater, men styrer eksos-strømmen slik at all eksosen går til en av disse på lave turtall, for så å stenge slik at hver turbo for eksos fra halvparten av sylindrene. Som f.eks på Supra Twinturbo. Eller det kan være et system med en liten turbo for lave tyrtall, og en større en for høyere turtall som på Porsche 959 eller Mazda RX7, og som nettopp lansert i BMW 535d.

 

Ulike systemer har ulike fordeler og ulemper, men generelt er det ikke så ofte at sekvensielle systemer er så bra at de forsvarer de ekstra kostnadene og det ekstra vedlikeholdsbehovet.

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar

(mener at Merc CL/SL 65AMG også har sekvensiell .. men det er jeg jammen ikke sikker på.. de har hvertfall 2 snurboer)

AMG'n har vel snarere kompressor men.

 

Når det gjelder audi A6 2,7T så har den to like turboer som står på hver side av V'en. Mao to identiske turboer, som jobber hver for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...