Gå til innhold

gammel båt, masse å gjøre...


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en brukt båt (åpen). 70 modell eller no,

jeg skal lakkere den og pusse den opp skikkelig.

men jeg veit ikke så mye om "interiør" på båter,

så jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva slags

stoff jeg burde bruke på puter og seter.

også er det gulvet, hva slags teppe kan jeg bruke ?

 

 

Noen som har noe tips og triks ?

Båten min

Båten min igjen

 

Har ideer fra denne båten :p

484478-bilde2-p1010119.jpg

484478-bilde3-p1010120.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få din båt lik den båten der er umulig med tanke på baugen. Men det er fortsatt mulig å gjøre den mye penere.

 

Det jeg ville startet med er å tette alle hull og merker med noe gelcoat sparkel el. og slipet ned dette. Deretter ville jeg fjernet vinduet og alt inni (ratt, stoler, tepper, fenderlist). Og sendt den til full lakkering, i feks. den grønnfargen på den andre båten. Dette kommer jo selfølgelig ann på budsjettet ditt, det er mulig å rullemale båte også, men dette vil ikke bli seendes like fint ut.

 

Deretter ville jeg ha enten 1: byttet ut vinduet med en lavere vindskjerm (sotet) eller 2: send alt metallet rundt vinduet til kromming. Dette er fordi den båten vil ikke bli seendes bra ut uten vindu, slik som båten på bildet.

 

Så ville jeg lagt teppe inni. Du kan bruke "vanlig" vegg til vegg teppe, HVIS du har en treplate som dekker bunnen, hvis ikke må legge en plate over, slik at gulvet blir flatt og evt. vann kan gå under treplaten. Teppet burde du ta opp langs kanten helt under side veggen, slik at det ser mer gjennomført ut. Hvis det er fare for å få sjøvann på teppet (i større mengder flere ganger), ved feks. sjøsprøyt og bading, ville jeg kjøpt et teppe som er beregnet for bruk ute på verandaer ol.

 

Stolene ville jeg byttet ut med noen nye, som er beregnet for å festes lavt dvs, ikke på sokkel. Hvis det ikke følger med noe å feste stolene med er det bare å snekre en kasse. Lag gjerne hengsler på den slik at du kan vippe opp stolen og lagre ting under. Stol får du kjøpt hos www.maritim.no i arendal. Til sofa ville jeg sett om jeg fant noe tynnt-"lær", lik den på stolene (spør hos en garnforhandler eller noe, de har sikkert peiling på stoff). Og funnet en gammel skum madrass feks og skjært til så den passet båten din, og fått noen til å sy læret slik at det passet putene dine. Sofaen ville jeg plassert på en kasse slik som stolene. Til resten av innrednigen, ville jeg ha skjert till noen finer plater som gikk akuratt rundt "kanten" slik som på bildet og tatt noen tynnere skum-plater, skjert til og lagt læret rundt og stiftet fast bak treplaten.

 

Deretter vil jeg byttet ut fender listen med en helt svart en og satt inn et fett anlegg og en bensintank av plast, bak eller under sofaen. Rattet ville jeg byttet å satt inn nye instrumenter, alt dette finner du på www.maritim.no eller din nærmeste båtutstyr forhandler.

 

Lykke til, ta gjerne bilder og paste worklog ;)

 

Edit: bad trykkleif

Endret av lassejl
Lenke til kommentar
Motoren ser også veldig slitt ut, så jeg skal få fikset den og

En god gammel thunderbolt fra 60 tallet eller? De motrene går og går og går og går de :p

 

Får kanskje komme med et par forslag jeg også da siden jeg har pusset opp mange båter oppover ungdommen.

 

Dette er ikke akkuratt båten du får seende som speedbåt.. Mangler den klassiske "smugglerbaugen" :p Men du kan da gjøre mye med den fordet :)

 

For det føreste ville jeg pusset den helt ned, kjøpt inn noen meter glassfiberduk, og epoxy og startet med å tette alle større hull, knekk og svakheter. Småskraper ol fikser du med gelcoat. Puss videre ned alt igjen. Røsk ut gammelt ratt, snekke, fenderlister, kabler, stoler og vindskjerm. De plassene jeg ville sett godt på var akterspeil og stolfester.

 

Kjøp alt der der nytt så ser det penere ut. Følg opp med å tenke på hvordan du ønsker å ha båten din - billig eller dyr - matt eller blank. Skal du ha den billig og halvmatt fungerer bengalakk supert, halvmatt og "dyr" kjøper du 2-komponent maling. De to førstnevnte kan du bruke rulle til. Det beste resultatet får du om du spraymaler jotun 2-komponent (om du vet hva du gjør) Med det får du _supert_ blankt og holdbart resultat.

 

Bunnstoff bruker du racingbunnstoff og bruker rull for å få det på.

 

Sett opp nye lister til vinduene, kjøp deg nye som er sotet (ikke biltemasot dem) og legg på mer vinkel. Kjøp deg bøtteseter framme og sofa bak, sett på turteller med lys framma, og kjøp deg GTratt.

 

Skikkelige krommet taufester er meget viktig.

 

EDIT: En ting mange glemmer når de pusser opp en båt som er viktig... eller to ting som er viktig. 1. Klink boltene på festekroker på akterspeilet og bruk låsemuttere samt FETT. FETT boltene. 2. FETT alt, tyt på med fett i snekke, styrekabel, fester, alt må ha fett, ikke vær redd for å bruke fett. hehe. som sagt. fett det så holder ting seg pent i lengre tid pluss du slipper å sitte der om du engang skal ha det av igjen. Også husk å kjøp rustfrie/syrefaste bolter mm.

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...