Gå til innhold

Tips om støyfri harddisk


Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei støy fra maskinen. Jeg har nå planer om å kjøpe meg nytt utstyr, og har bestemt meg for ny disk med minst mulig støy.

 

Heller mindre støy enn bra ytelse (makes no sence, men sånn er det nå bare)

 

Noen her som har god erfaring med mer eller mindre støyfrie disker? Hvilken disk skal jeg kjøpe? Trenger disk fra 120GB og oppover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Kan jo legge til at jeg for et drøyt år siden skaffet meg en Seagate Baracuda 120GB uten å synes at den er direkte støyfri.

 

Da er du enten utrolig følsom for lyd, eller så har du fått en defekt harddisk. Seagate Barracuda-diskene er de mest stillegående diskene på markedet. Tror du skal slite med å finne bedre disker enn de!

Lenke til kommentar

Vel...har blitt mer og mer lei støy fra PC'en gjennom årene pga at jeg sitter en del timer med jobb foran skjermen hver dag. Seagate Baracuda'en bråker veldig lite når den jobber, men deg gir fra seg en veldig høyfrekvent lyd (vifte?) når PC'en er på. Trodde lenge dette var powersupply'et eller CPU-viften (har en relativt gammel AMD XP 2000 som blir varm), men etter å ha investert i en bra og stillegående vifte og et støyfritt powersupply så fant jeg ut at lyden hele tiden kom fra harddiskene. Klart...den eldgamle 20GB'en min er jo klart værst, men den "nye" 120GB'en er ikke helt støyfri den heller.

 

På jobben hadde jeg lenge en IBM. Den var nesten støyfri. Hvorfor klarer ikke jeg da å få min støyfri. Er så lei susing.

 

Før var jeg glad i å overclocke og tweake PC-delene i hue og ræva, men nå er jeg bare hypp på å en PC som funker og som ikke bråker.

Lenke til kommentar

Den mest stillegående disken jeg har vært borte i er Seagate Barracuda V (som jeg har i min hoved PC). Den støyer enda mindre enn forgjengeren Barracuda IV. Dessverre så selges ikke disse lenger, de er overtatt av Seagate Barracuda 7200.7. Disse støyer noe mer ifølge de tester/forum jeg har lest.

 

Over tid så bråker haddisker mer og mer ettersom lagrene blir slitt. Vi hadde en SCSI disk i en CP på¨jobben som hørtes ut som et sagverk (gvining), men den virket! Lyden var helt forferdelig, selv om maskinen stod på et rom med lukket dør hørte vi den mange kontorer unna.

 

Det finner flere typer hadddisk rammer du kan sette den i som ihvertfall demper vibrasjoner. Du kan jo også kjøpe dempematter som du i det minste kan bruke mot lyden som går mot fronten av kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefale deg å kjøpe NoiseControll kabinett, samt oppheng for harddisken fra microplex.

De nye Seagate diskene synes jeg ikke er stillegående ved full jobbing. Hører da en høy knatrelyd..

De nye samsung diskene er som sagt meget stille og meget bra.

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefale deg å kjøpe NoiseControll kabinett, samt oppheng for harddisken fra microplex.

De nye Seagate diskene synes jeg ikke er stillegående ved full jobbing. Hører da en høy knatrelyd..

De nye samsung diskene er som sagt meget stille og meget bra.

Vil et harddiskoppheng redusere støyet?

Lenke til kommentar
Vil et harddiskoppheng redusere støyet?

Jeg synes det fjerner endel av støyen ja.

Værtfall vibrasjonsstøy :)

 

Holder selv på å få meg ett "støyfritt" oppsett hjemme, har akkurat fått byttet ut 45db vifta på swiftech kjøleren min med en på mellom 18-20db, samt fått hevet ut raptor disken til fordel for en samsung, meker stor forskjell ;)

Lenke til kommentar
Nå er jeg lei støy fra maskinen. Jeg har nå planer om å kjøpe meg nytt utstyr, og har bestemt meg for ny disk med minst mulig støy.

 

Heller mindre støy enn bra ytelse (makes no sence, men sånn er det nå bare)

 

Noen her som har god erfaring med mer eller mindre støyfrie disker? Hvilken disk skal jeg kjøpe? Trenger disk fra 120GB og oppover.

Jeg kan ikke direkte svare på spørsmålet ditt, men jeg kan kanskje hjelpe deg å bidra til en mer støyfri pc.

Har selv en server som bråker litt for mye, så det jeg gjorde var å kjøpe asfalt plater hos den lokale mekonomen shappa. Klistret disse rundt i pc'ens store flater. I tillegg la jeg litt av en annen type støyisolasjonsmatter for motorrom utpå asfaltplatene hvor det var mulig. OBS pass på luftgjennomstrømningen!!! :yes:

Lydisolasjons matten var ca 1cm tykk....

Resultatet ble at pc'en gikk fra bråkete til å være nesten ikke hørbar(jeg er kresen :yes: )

Bakdeler med dette er at pc'en går fra lettvekter til tungvekter, og er ikke lett å flytte på som før hvis man er av normal størrelse :p

 

Håper dette hjelper deg litt på veg.

 

BTW. strikkoppheng er også en fin ting, så noen andre nevnte det...

Lenke til kommentar
Den mest stillegående disken jeg har vært borte i er Seagate Barracuda V (som jeg har i min hoved PC). Den støyer enda mindre enn forgjengeren Barracuda IV. Dessverre så selges ikke disse lenger, de er overtatt av Seagate Barracuda 7200.7. Disse støyer noe mer ifølge de tester/forum jeg har lest.

Jeg har opplevd det motsatte.. har 3 disker på 120 GB av typen Seagate Barracuda P-ATA, hvor en er V og to er av typen 7200.7. De sistnevnte støyer nesten ikke (7200.7), mens V støyer nok til å høre at den søker og jobber. Vil gjerne føye til begge versjonene er svært stille og fungerer bra for sarte ører. Ytelsen på disse diskene er gjerne litt lavere enn resten av tilsvarende disker hos andre merker. Vel å merke så sammenligner du (hn66) V med IV direkte og jeg gjør samme sammenligning med V mot 7200.7.

Endret av hart
Lenke til kommentar
Vil et harddiskoppheng redusere støyet?

Jepp, det reduserer vibrasjonsstøyen (støy som går via metallet i kabinettet) men ikke støyen som går direkte gjennom luft. Men kombiner vibrasjonsfritt oppheng med lyddempende materialer på flater nær disken som ikek trenger kjøling så reduserer du den luftbårne støyen betraktelig også.

 

Jeg bruker selv denne metoden med suksess på jobbmaskina mi (3 år gammle sak med en veldig støyende WD-disk). Nå skal man være svært observang for å høre at maskina er på i det hele tatt. Selv når ventilasjonen er slått av etter arbeidstid og det er stille i bygget er det vanskelig å høre den.

 

* Vibrasjonsfritt oppheng finner du på binders til noen tikroninger (en pakke syltestrikk)

* Lyddempende matter finner du på biltema til ca 80kr/matte (halv kvadratmeter 2cm tykk)

 

PS. merkelig at den gamle Seagate-disken din lager høyfrekvent lyd. Dette skulle være svært begrenset på de diskene pga markedets beste FDB-teknologi (FDB = flytende olje lager i stedet for kulelager)

Lenke til kommentar
Noen her som har god erfaring med mer eller mindre støyfrie disker? Hvilken disk skal jeg kjøpe? Trenger disk fra 120GB og oppover.

Kan uten problemer anbefale Samsung diskene. Satte sammen en PC med en slik for noen mnd siden og du hører maskinen nesten ikke i det heltatt, og harddiskstøy? hvilken harddiskstøy? hører ikke noe slikt fra den, bare såvidt litt når den jobber intensivt.

 

Seagate er selvsagt også et alternativ, men det har ikke jeg så mye erfaring med.

Lenke til kommentar

Hva med å gjøre som meg ?

Bruk en 2,5" disk.

De er koster en del mer pr GB, og ytelsen er ikke spesiellt bra, men de fleste av dem er også tilnærmet lydløse.

 

Hvis du kombinerer med et vifteløst powersupply, og en 12dB pabst vifte til CPU kjøling blir det behagelig lite støy.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

http://www.nordichardware.se/Artiklar/?page=7&skrivelse=239

 

Quote:

 

Istället blev det en glad överraskning att det gick att vrida ner volymen på disken ganska ordentligt genom att köra på Slow Seek Mode. Summan av kardemumman blir alltså att man genom att köra på SSM kan göra sin disk betydligt mycket tystare och i system där ljudnivån måste pressas ner, t.ex. i en HTPC kan det verkligen vara något att rekommendera.

Lenke til kommentar

Hadde en Western Digital disc i PC'en før, før jeg kjøpte meg 2 x 160 GB S-ATA Samsung disker... Helt enorm forskjell! Bråker ikke en dritt, eneste jeg hører er litte grann knittring når de jobber for fullt, men den irriterende hvine lyden hører du ikke noe til. Klart anbefales! Blir ikke særlig varme heller.

Lenke til kommentar
Noen her som har god erfaring med mer eller mindre støyfrie disker? Hvilken disk skal jeg kjøpe? Trenger disk fra 120GB og oppover.

Kan uten problemer anbefale Samsung diskene. Satte sammen en PC med en slik for noen mnd siden og du hører maskinen nesten ikke i det heltatt, og harddiskstøy? hvilken harddiskstøy? hører ikke noe slikt fra den, bare såvidt litt når den jobber intensivt.

 

Seagate er selvsagt også et alternativ, men det har ikke jeg så mye erfaring med.

Samsung har 2 stykk på 160giga :thumbup:

Endret av Shuttle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...