Gå til innhold

Dolby digital i spill, en utdyping


Anbefalte innlegg

Hei

Har et spørsmål. Har lest i endel emner at spill ikke har lyd som er kodet i AC3. For at du skal få lyd ført digitalt ut av lydkort må derfor lydkortet dekode lyden selv? Hvilke lydkort gjør isåfall denne dekodingen.. er jo essensielt å få lyden digitalt for best mulig surround "feeling"...

 

Noen som har noen synspunkt på dette?

 

Vurderer selv å kjøpe Audigy 2, men har sett enkelte plasser at det ikke har støtte for dekoding av AC3 lyd.

 

merk jeg snakker om flerkanalslyd her.... framtidige spill kommer selvfølgelig i flere kanaler, og da er det greit med lydkort med støtte for dette!!

 

Jallamannen :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg mener er at jeg har lest andre plasser i forumet an en må bruke de anaolge utgangene for å få flerkanalslyd med Creative sine lydkort. Har hørt at kun Soundstorm støtter flerkanals ut digitalt, da kortet dekoder disse selv...

 

noen som vet om Audigy 2 støtter flerkanalslyd ut??

Lenke til kommentar

Hei, har "forsket" litt på området...

Det du er ute etter er ikke spill Dekoding... men Enkoding

 

Alle lydkort på markedet kan sende ut analoge signaler i 2 eller flere kanaler, skal du spille ett spill i 5.1 surround må du ha ett 5.1 (el. mer) lydkort og koble opp 3 stereokabler til sourround forsterkeren sin 5.1/6CH ANALOG INPUT.

 

Om lydkort/drivere har støtte for digital enkoding til AC3, så kan man koble opp forsterkeren til Coaxial eller Optisk på lydkortet og nyte 5.1 surround (via Dolby Digital på forsterkeren) i de spillene som støtter Dolby Digital. Desverre er det KUN nForce Soundstorm lydkort (integrerte i en del hovedkort) som støtter dette.

 

Om du kobler ett annet lydkort, eks. Augity 2 digitalt til forsterker vil du kunne sende AC3 lydfiler over digitalkabelen din, og dermed oppleve surround (Hvis man ser DVDer, eller rippede filmer med AC3 lyd). Spiller man derimot, vil man oppleve at forsterkeren mottar digital lyd i form av ukomprimert PCM (44.1khz, 48khz el. 96khz). Denne er bedre enn Dolby Digital når det gjelder kvalitet. Men den har ikke AC3 Funksjonen, det vil si at det er kun ett stereo signal som overføres. Forsterkere vil kanskje stå i "Dolby Pro Logic II" modus... Dette er ikke skikkelig SURROUND!!!!!

Bare en teknikk som skaper ett virtuelt surroundbilde for stereo-input. GameCube-spill og en del filmer støtter Dolby Pro Logic surround, da er lyden laget slik at Pro Logic skal oppfatte at den tilhører en bestemt kanal, selv om den bare kommer gjennom ett stereosignal.

 

 

For de som ikke gidder lese all den viktige informasjonen min:

 

Audigy 2 Støtter Flerkanal ut, og er dessuten best på effekter i spill. Men om du skal spille med flere kanaler må du koble den analogt til.

Det vil si at du må bruke 3 kabler i formatet 2xRCA til stereojack 3.5mm.

 

Om du har et Soundstormlydkort kan du nyte DIGITAL flerkanals lyd, men du går glipp av EAX 3.0 og 4.0 som foreløpig kun er på Audigy 2 kortene.

 

Har du et annet lydkort vil det virke på samme måte som Audigy 2. Det er KUN soundstorm som støtter Dolby Digital enkoding over digitalkabel

 

Husk at Dolby Pro Logic el. DTS:Neo er ikke skikkelige saker, selv om det skaper romfølelse for ikke kresne folk så er det bare å narre seg selv å bruke funksjonen om du har ett anlegg til over 10 000... Bit heller tennene sammen og koble analogt...

Lenke til kommentar

TAKK FOR GODT SVAR VIDIWARE!!

 

Det var kun dette jeg ville har klarhet i!! Irriterende å ikke kunne bruke digital utgang med flerkanals!! Får se om jeg klarer å se bitterheten i øynene og gå for analog...

 

Når vi likevel er inne på det... hvordan fungerer EAX 3.0 og 4.0.. er dette en form for flerkanals lyd??

 

Jallamannen

Lenke til kommentar

Poenget er at lyden i spill ikke ligger ferdig kodet på disken men blir generert i sanntid av lydkortet når man spiller (i HW av chip'en på kortet eller SW av driverene). For å få lyden ut i Dolby Digital 5.1 må lydkortet inneholde en DD encoder eller driverene må gjøre dette i SW (vil kanskje belaste cpu for mye).

 

Det eneste "lydkortet" idag som inneholder DD encoder er nVidia Soundstorm som har HW DD encoding. På ALLE andre lydkort får man surroundlyden ut analogt, det beste man får fra digitalutgangen er PCM med Dolby Surround enkoding.

Endret av simfan
Lenke til kommentar
techimo.com

 

veldig bra tråd hvor det står hvordan man kan få dolby digital på augigy 2

Ja, men det er bare fordi Creative gjør alt på en dum måte. Denne tråden gjelder DD i spill, ikke overføring av en digital DD kilde ut til en ekstern DAC, som tråden du linker til handler om.

 

Jeg kjøper ikke Creative lydkort før de har optisk ut og bit-perfect digital passthrough.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har akkurat kjøpt meg en digital dtsforsterker.Den har kun coaxial digital inngang.

Kobler via spdif utgangen på det innebygde lydkortet(soundmax 1885)på HK.Har derfor problemer og få ekte 5.1 digital lyd ut ved spilling.

Etter det jeg skjønner er det kun Soundstorm innebygd på HK som fikser det.Stemmer virkelig det?Er det ikke mulig og oppdrive ett eneste lydkort på

jorda her,som fikser det?I tilfelle,er noen som har lest/hørt om lydkort som kommer med 5.1 digital ut spdif i spill i nærmeste fremtid?

 

mvh

lydinterresert

Endret av egmur
Lenke til kommentar

En ting som kan være greit å vite, er at det også følger med litt lagg på en realtime DD encoding. Ikke noe stort problem hvis du bruker det til spill, men f.eks. ved arbeid med musikk og lignende.

 

Kjør analogt fra Audigy kortet ditt, du. Det funker som bare det... Det finnes faktisk noen få spill som er laget i Dolby Digital (mener det bl.a. finnes en wing commander DVD), men da kan du heller la Audigy kortet ta denne dekodinga. Kun hvis du har en skikkelig bra DD enkoder/prosessor vil du få noe særlig forbedring fra å kjøre digitalt. Mange av software dekoderene er faktisk ganske bra, og gir deg plenty med justeringsmuligheter for gain og delay.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

hmm.. men software enkoding er liksom ikke det samme.. det er jo ikke tvil om at digital overføring er bedre enn analog.. og har jeg mulighet vil jeg kjøre digitalt.. derfor går jeg nok for nforce3 brikkesett hvis disse har mulighet for hardware enkoding av lyden!!

 

Analog = Steinalder (desverre.. men sant!)

 

Digital = :thumbup:

Lenke til kommentar
Analog = Steinalder (desverre.. men sant!)

 

Digital =  :thumbup:

Joda, men det hjelper lite å enkode signalet for å så dekode signalet en ekstra gang. Det er nemlig det som skjer hvis du kjører spill i surround over SPDIF fra Soundstorm (nforce2/xbox).

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Det er sant, fordi det er omtrent garantert at et signal går gjennom minst en DA/AD konvertering. Kvaliteten på en DA/AD konverter har mye å si, og det er her SB kort taper seg, dessverre. (Må innrømme at de har forbedret seg.... litt).

 

Har et DMX 6 Fire! kort selv, og jeg tror jeg kommer ikke til å bytte den på en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...