Gå til innhold

dårlig cpu ytelse ?


ViperOz

Anbefalte innlegg

tok og testet datan min med sisoft sandra 2004 men klarte såvidt å slå en p4 2,8B ..

cpuen min kjører nå på 3630 mhz , å den skal vel ikke ha noe problemer med å knuse en 2.8 p4 ..

 

har testet med 3dmark 03 , aquamark osv , får veldig lav cpu score på alle .. å lav score ellers også på 3d

 

noen som har noen formeninger om hvordan dette kan fiksest ?

all hjelp er velkommen :) ..

 

takker :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren hopper ikke over noe (DA hadde ting klikka da!) men den setter ned hastigheten. (Mulig den også setter inn noen "wait/hold"-instruksjoner eller noe lignende. Er ikke sikker på hvordan det funker i praksis).

 

Har selv merka at om jeg overklokker mer enn prosessoren takler så blir den plutselig tregere. Selv om det ikke virker som om den blir for varm. (Kanskje den blir for varm, men beskyttelsesfunksjonen kopler inn og gjør at den blir kjøligere igjen?)

 

Uansett trengte jeg bare å skru ned hastigheten litt så fikk jeg full-gass. ([email protected])

Lenke til kommentar

Det jeg mener skjer når en cpu blir for varm er at den beregner feil og må beregne koden på nytt, dette kan også skje ved for eksempel for høy volt selv om den har lav temperatur.

 

Du merker som regel at systemet blir tregere og at ting lugger litt, da bør man trappe ned litt på OC til man finner the sweet spot...

 

Du kan jo selvsagt sjekke at du har lagt inn for eksempel via driverne, sjekke at alt er som det skal og at Hd'ene kjører i riktig dma modus.

Lenke til kommentar
Blir den for varm, synker ytelsen, den hopper over enkelte operasjoner.

Så hvis maskinen blir for varm mens man spiller, så hopper den over å vise ting i spillet da eller? Eller laster den ned bare annenhver mail i mailprogrammet? Brenner bare annenhver fil til en CD ? :whistle:

Er du idiot?

 

Siterer fra en annen post på forumet;

 

Fra "whitepapers" :

Den starter med å skippe cycles.

Den starter å bare exekvere hver andre klokk tikk .

Frekvensen er den samme , multiplier er den samme .

Og hvis den fremdeles er for het , gjør den en operasjon hver 3'de cycle ,

deretter hver 4'de cycle osv.

Helt til den går så "sakte" at den ikke er for "het" lengre eller har stoppet helt.

Lenke til kommentar

jeg kjører med HT på ..

 

har noe 333 ram som er overklokket litt ...

 

den skipper faktisk veldi masse i heavy direct 3d spill og tester .. ser helt mongo ut ..

tror ikke det er noe med skjermkort siden jeg har prøvd med 3 forskjellige skjermkort og hatt samme resultat ..

 

kjører med nyeste intel driver som jeg lastet ned i går .. samme med bios ...

 

testet på std klokk her en dag ,men glemte å skru ned vcore :ermm: hehe .. teste det ettpå :p ..

Endret av ViperOz
Lenke til kommentar

har nå testet si soft sandra igjen , fikk en del mere ytelse på std volt og klokk ..

fikk det samme resultatet i 3dmark dog , 12200 med ett gf fx 5700 ultra ..

 

men den forferdlige skippingen i d3d applikasjoner er der fortsatt :( .. hmm ?

 

 

-- overklokket til 3.42 ghz , og 370 fsb ..alt med std vcore .. fikk en del bedre i cpu test og ram test , men 3dmark økte bare med 400 poeng (12600) og det da har jeg også overklokket skjermkortet i forrhold til til sist gang jeg tok 3dmark , std er 470/906 mhz .. oc 536/1030mhz

 

fikk forresten dårligere i aquamark 3 :s .. forvirrende dette ! .. og så fikk jeg 0.8 fps bedre i doom3 .. heh

Endret av ViperOz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...