Gå til innhold

ATI 9700 TX - hvorfor flimrer det sånn?


Anbefalte innlegg

Jeg har et ATI 9700 TX 128MB. Når jeg spiller 3D spill, begynner skjermbilde å flimre. Jeg har den nyeste driveren installeret. Jeg har spurt ATI, men det eneste de ber meg å gjøre, er enten å installere den nyeste katalyst, eller reinstallere den. Men det har jeg jo gjørt ørten ganger. Det eneste Dell gjør, er å be meg kontakte ATI. Jo mer jeg spiller, jo verre blir flimringen. Kortet er ikke overklokket. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har aldrig hørt om 9700TX det finnnes da virkelig ikke, finnes 9700 og 9700 pro, ellers er det 9600XT og 9800XT, ATI har INGEN TX kort, men XT og finnes ikke i 9700 serien!

 

kansje problemet er at du har et skjermkort som ikke finnes?

 

men for å løse problemet tror jeg at jeg ville formatert og innstalert windows på nytt

 

etter det innstalert nysete drivere til, hovedkortet, og skjermkortet

 

kansje ikke hovedkortet liker skjermkortet? har du nyeste bios til hovedkort og skjermkort?

 

edit: kansje det er varme problemer, hva tempraturer har du i rommet?, på cpu? har du noen kabinett vifter? la en side av kassa være åpen slik at det kommer nok luft inn, bare for å utelukke varmeproblem

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
har aldrig hørt om 9700TX det finnnes da virkelig ikke, finnes 9700 og 9700 pro, ellers er det 9600XT og 9800XT, ATI har INGEN TX kort, men XT og finnes ikke i 9700 serien!

 

kansje problemet er at du har et skjermkort som ikke finnes?

 

 

 

Google er din venn, nok en gang.... Da vi du se hva 9700 TX er......

:wallbash:

 

Så kanskje ikke alltid være så kjapp

 

 

 

Vet ikke om du har prøvd å legge inn OS og alt på nytt også, kan i mange tilfeller være lurt... Har du sjekket grafikkkortet om viften virke enda kanskje, eller om det er noe annet som gjør at det blir grådig varmt inni kassa....

 

Forresten snakker vi om hakkete spill, eller artifacts i spillet ??

 

 

edit :merkelig sak jeg skrev

Endret av kent project
Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri hørt om 9700TX. Sjekk hva det står på kortet eller hva driveren sier det er i systembehandling og rapporter tilbake til oss.

 

Det høres forresten ut som oppfriskningsrate-bug'en. Men jeg vet desverre ikke hvordan man fjerner den. (Det er sikkert mange andre her på forumet som vet det).

 

Uansett, om du ikke får til så er det firmaet som selger deg utstyret som har ansvaret for at ting skal fungere som det skal. I dette tilfellet er det dell. (Det er jo de du har kjøpt det av, ikke ATI. Dell har i sin tur kjøpt det fra ATI men det skal egentlig ikke dell bry deg med) Hvis du ikke får til så kontakt dell igjen. Bare si at du ikke får til førstnevnte løsningsforslag og be de fikse det.

Lenke til kommentar

Når ett skjermkort flimrer / begynner bryte bildet i horisontale eller vertikale linjer er det vanligvis fordi GPU på kortet er varm, eller at kortet får for lite eller ustabil strøm.

 

Sjekk at vifta på kortet går som den skal, og at evt. strømforsyningen leverer nok strøm.

 

Regner vel med at Dell har skalert strømforsyningen riktig i forhold til komponentene, men strømforsyninga eller andre komponenter kan være defekte ved levering uten at det nødvendigvis er din skyld...

 

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

DezTruckTor: Hvilken type flimring er det snakk om?

A: Konstant flimring med konstand flimrehastighet over hele skjermen og er ekstra tydelig når du ser på skjermen med sidesynes og når skjermbildet er svært lyst.

B: Flimring som varierer sterkt fra spill til spill og fra situasjon til situasjon der det ser ut som en horisontal strek som hopper opp og ned på skjermen.

 

A er forårsaket av lav oppdateringsrate på skjermen (konstant 60Hz i stedet for 85Hz)

B er forårsaket av at du har skrudd av "Vsync". Denne skal være PÅ ved spilling.

Lenke til kommentar

Kansje litt oftopic, men 9700tx er et ATI kort.

Det ble ikke produsert mange kort og DELL sto for distribueringen av de fleste kortene, mens noen nettbutikker fikk tak i noen eksemplarer.

 

Det er en mellomting mellom non pro og pro, synes jeg å huske.

 

Bare til deres informasjon. :)

Lenke til kommentar
DezTruckTor: Hvilken type flimring er det snakk om?

A: Konstant flimring med konstand flimrehastighet over hele skjermen og er ekstra tydelig når du ser på skjermen med sidesynes og når skjermbildet er svært lyst.

B: Flimring som varierer sterkt fra spill til spill og fra situasjon til situasjon der det ser ut som en horisontal strek som hopper opp og ned på skjermen.

 

A er forårsaket av lav oppdateringsrate på skjermen (konstant 60Hz i stedet for 85Hz)

B er forårsaket av at du har skrudd av "Vsync". Denne skal være PÅ ved spilling.

Jeg vil nok si A. Jeg skal ta å teste det å slå på V-synch. Og en annen ting om 9700 TX, så er jeg imponert over ytelsen. Det er ca på nivå med 9600-serien (kjenner en venn som har det kortet, og jeg hadde bedre FR en han).

Når det gjelder linjene, så er det de horisontale som er problemet. Altså ingen vertical flimmer.

 

Finnes det program som kan måle tempen på grafikk-kortet mitt?

 

Om det er overopphetet, er det ikke dell sitt ansvar å få det til å virke så lenge garantien gjelder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...