Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med shuttle SN45GV2


Anbefalte innlegg

Jeg har en annen tråd ang. kjøp av denne masinen men fant ut at det ble mest rddig om jeg lagde en ny tråd om problemene..

 

Jeg har altså denne.

 

1. Den restarter seg, jeg vet ikke hvorfor men det har sikkert noe med varme å gjøre. Den restarter seg ganske oftemakkurat nå har den ikke gjort det på noen timer men det er sikkert fordi jeg sitter med vinduet oppe og fryser litt

 

2. Den vil ikke vise noe skjermbilde. Noen ganger når jeg skrur den på vil den ikke vise neo skjermbilde og det er lite jeg får gjort med det. Det hjelper innimellom å dra ut stømkontaktene og sette de inn igjen noen ganger.

 

3. Når jeg starter dataen kommer denne feilmeldingen:

Warning! Now system is in Safe Mode. Please re-setting CPU and Memory Ratio/Frequency in the CMOS setup.

 

 

Noe som vet hva jeg skal gjøre?

 

 

Er det forresten andre som har erfaringer med dette kabinettet/hovedkortet?

 

 

 

 

 

Edit: Endret leif i topic ;)

Endret av Anette_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3. Når jeg starter dataen kommer denne feilmeldingen:
Warning! Now system is in Safe Mode. Please re-setting CPU and Memory Ratio/Frequency in the CMOS setup.

Dette har med instillingene på RAM'en din.

Det du kan prøve å gjøre er å gå i BIOS og finne et alternativ som heter "Load optimized settings" og trykker F10 og yes og så restarte og se om du får opp no feilmelding.

Lenke til kommentar

Hei Anette.

 

har ikke så god greie på shuttle men kan jo prøve litt..

 

har du prøvd med en bios update ?

da laster du ned et program og dette finner du Her.

 

så pakker du ut programmet.. og instalerer dette.. dette står helt sikker i manualen.

 

så starter du programmet.. fila heter winflash.exe og der velger du ctrl+u for update sikkert :yes:

 

(ja lasta den ned fordi jeg måtte jo se ossen det virka da.)

tror det skal gå av seg selv da.

gi feed back så skal jeg prøve og hjelpe deg mere.. :thumbup:

 

2:varme: mulig det kan bli varm der inne men som nevnt i den andre tråden så hadde du lastet ned et oversikts program.? du kan jo ta på heat pipen kjenne om det frykelig varm osv.? (sikker noe flere shuttle nerder enn meg på denne området da.

 

håkon

Lenke til kommentar
Kanskje du skal si hvordan CPU, skjermkort og minne du har.

Noen temperaturer hadde også vært fint å få.

De kan du finne hvis du kjører Speenfan feks. (google for it).

hehe, det var jo også en ide da ;)

 

Nå har jeg vinduet åpent og jeg har tatt av toppen på kabinettet så er temperaturene:

 

Hovedkort: 44

CPU:47

PWM (?? hva er det??) : 47

St(...) harddisken??? : 44

Lenke til kommentar

Ja, PWM er sannsynligvis PoWer Mangement - PSU.

ST...osv. er din Seagate HDD.

 

Ellers er et godt tips å være 110% sikker på at all hardware sitter ordentlig på plass og alle kabler er trykke skikkelig inn i sine respektive slotter.

 

47 grader på CPU er ikke høyt, med AMD - jeg mener å ha lest de er en smule varmere enn Intel, men det kan hende jeg tar feil. Ellers er min CPU (Intel P4 2.80GHz) ca 45 grader idle - med kjølevifta på så sakte som mulig ved hjelp av Speedfan.

 

_

johanf

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Min AMD XP2400 er i skrivende stund på 53-54 grader idle, men har hatt XP1800 på nærmere 70 grader full load før jeg oppgraderte kjøleløsningen. Var ikke noe problemer med 70 grader en gang. Har hørt at AMD CPU'er klarer minst 75-80 før de begynner å henge.

 

Så varme er ikke problemet i din maskin. Men hva er temperaturen når du har kabinettet igjen og vinduet lukket? Og se om den begynner å restarte igjen når du gjør dette. Har du prøvd med flere programmer for å teste temperaturer. Har hørt at det kan være store forskjeller på hvordan ett program regner ut temperatur.

 

Er alt stilt inn riktig i BIOS? CPU speed og alt det der?

 

Har du sterk nok strømforsyning? Er denne for svak, får du akkurat de symptomene du beskriver, at datamaskinen restarter med ujevne mellomrom. Prøv å koble fra cd-rom og alt annet du ikke må ha for å starte maskinen og bruke den i en periode. Er viftene temperaturstyrte, vil de gå kjappere når det er varmere, og hvis du nå har vinduet oppe går de saktere. Kanskje den ene watten eller to som viftene drar på full hastighet er nok til at du får for lite strøm. At du er helt i grenseland når det er kjølig rundt maskinen, men at du går akkurat over limit'en når det blir varmt.

Lenke til kommentar

Min har aldri rebootet automatisk, jeg hadde på den vanlige ICE kjøleren ganske lenge fordi jeg måtte legge inn vannkjølingen å lufte ut systemet så da var ICE på et døgn i strekk.

 

Har 2 interne harddisker, 1 ekstern harddisk, 1 DVD brenner, 1 512MB TwinMos RAM brikke, AMD XP2500+ CPU, ATI 9600Pro 128MB 3Dkort, 2 Ekstra USB uttak.

 

Første jeg gjorde da jeg fikk min SN45GV2 var å legge inn Win XP og så oppgradere BIOS'en med winflash tool'en og oppdateringen som begge ligger på Shuttle sine sider, stillte inn BIOS til å kjøre CPU på FSB 166 og 12 Multiply'er. Jeg stillte inn viften til å kjøre på medium hele tiden (2700RPM)

 

Har bare lagt inn nyeste chipset driverene som jeg også hentet fra Shuttle sine sider. (Jeg bruker aldri installasjons CD'er som ligger med ting jeg kjøper fordi det alltid er nyere og bedre drivere på internett)

 

Tviler på at det er pga varme at din rebooter, kan nesten virke virus aktig hvor usannsynlig det enn må høres ut som. Hadde det vært RAM så ville det blitt problematisk allerede under win installasjonen.

 

 

Det eneste problemet jeg har vært borti er at siste 3Dmark03 stopper, 3Dmark 2001SE kjører glatt gjennom.

 

 

Edit: Strømforskyningen jeg har er samme som Anette sin, jeg har t.o.m. koblet på en strøm uttak Y splitter for å få en ekstra strømkontakt som driver vannpumpen uten at noe skjedde

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Den har ikke restarta på lenge nå.. Du kan ha et poeng med den strømgreia, for den har ikke vært over 50 grader idag og da har alt funket fint..

 

 

Jeg drar på ferie i noen dager imorgen men blir veldig glad for flere svar når jeg kommer hjem på onsdag eller torsdag :thumbs: Får nok sjekke tråden på ferie men får ikke målt temperaturen..

Lenke til kommentar

Ikke hør på raringen som sier du skal flashe bios, ser ingen grunn til det. Problemet høres nesten ut som overheting, men hvis cpu er 47 grader så burde ikke det være noe problem i hele tatt heller. Kan du ved en feiltagelse ha justert på memory timings eller cpu ratio? Kunne kanskje lønnet seg å testet minnet med noe a la memtest86.

Lenke til kommentar
arokh - Hvis du sjekker Shuttle sine sider så ser du at det står NEW bak denne modellen hun/vi har, det har kommet BIOS oppdatering og på nye modeller er det ofte endel som er rettet på.

Så jeg burde gjøre det bios greiene?

Må jeg gjøre et man gjør i en bios etter man har bygd dataen på nytt da? Det var ikke jeg som gjorde det så da må jeg vente med ågjøre det..

 

Kan du ved en feiltagelse ha justert på memory timings eller cpu ratio? Kunne kanskje lønnet seg å testet minnet med noe a la memtest86.

 

Lyst til å forklare nærmere? Vet du f.eks hva disse innstillingene skal være på slik at jeg kan fikse det hvis noe er feil? :)

Lenke til kommentar
3. Når jeg starter dataen kommer denne feilmeldingen:
Warning! Now system is in Safe Mode. Please re-setting CPU and Memory Ratio/Frequency in the CMOS setup.

Dette har med instillingene på RAM'en din.

Det du kan prøve å gjøre er å gå i BIOS og finne et alternativ som heter "Load optimized settings" og trykker F10 og yes og så restarte og se om du får opp no feilmelding.

Hva skjer om jeg ikke får noen feilmelding da?

 

Er det noen mulighet for at jeg kan gjøre noe feil hvis jeg følge instruksene dine nå? Har ingen peil på roting i bios'en og vil ikke ødelegge det mer..

Lenke til kommentar
Er det noen mulighet for at jeg kan gjøre noe feil hvis jeg følge instruksene dine nå? Har ingen peil på roting i bios'en og vil ikke ødelegge det mer..

Bedre sent en aldri og høre på meg :p

 

Sannsynligheten for feilmelding er minimal. Det er en standard opperasjon som og feilmeldinger er minimalt.

Får du feilmelding så er det bare å resette cmos med en jumper på hovedkortet. Står i manualen hvordan du gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg har samme barebone som deg, om enn en 45G v1.

Har en AMD 2500+ som kjører med fsb på 166.

Og 1024 mb twinmos pc3200 som styres av spd (200 mhz)

 

Cpu ratio og volt styres auto

 

Har du prøvd å gå inn i bios og satt bios i "fail-safe mode" ?

 

Varme kan skyldes at du ikke har satt inn den lille "varme-spreder tingen" som skal ligge på cpu melleom cpu og ice-kjøleren. Pass på at du tar av plasten som ligger på den. Ellers er for mye kjølepasta galt og for lite pasta galt.

 

Har du også sjekka at vifta blåser ut av kabinettet og ikke inn ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...