Gå til innhold

Islam. Viktig info.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bare lurer gjermundes. Har du lest koranen?

Tviler jeg sterkt på.

 

Og det er jo klart at det står like mye dritt i bibelen.

 

Du tar og mye ut av sammenheng. Og det står og i koranen at du ikke skal drepe noen uten grunn. Og det gjelder og vantro. Gud liker ikke aggresivitet står det i koranen.

Lenke til kommentar

Hvor vil du egentlig med innlegget ditt gjermundnes?

Er det et "Hat synden, elsk synderen"-innlegg?

Eller er det et innlegg for å røre sammen islam, islamister, koranen, innbyggere i "muslimske" land, terrorister, etc til en "ondskapssuppe" vi med "god samvittighet" kan hate?

Lenke til kommentar

Bra innlegg, Gjermundnes!

 

Skal vi være så tolerante at det ikke er lov å kritisere religioner?

 

Forskjellen mellom Islam og kristendommen er at kristendommen har en versjon 2.0 i nytestamentet hvor man plutselig ikke skal krige og drepe likevel. Dessuten skal man gi alle pengene sine til de fattige.

Lenke til kommentar

Det står akkurat like mye dritt i Gamle Testamentet, men det betyr ikke at alle kristne ser opp til en ond, hevngjerrig og saddistisk Gud, som bare er ute etter å straffe folk eller hur?

 

Har de også et ondt verdigrunnlag fordi de plutselig får lyst til å drepe folk som jobber på søndager, steine sin urolige sønn, drepe alle vantro med sverd?

Nå spør du vanskelig, men skal prøve og svare.

Gammle testamentet inneholder nok historier om straff og rare ofre.

Men dette er vel mer jødenes religion. Såvidt jeg vet står nytestamentet (som ikke inneholder slike ting) i fokus hos kristne.

 

En ting vet vi ihvertfal , jesus var ikke en voldtektsmann og landeveisrøver slik muhammed var. Og begge to kan sies og være grunnstartere for en religion.

Lenke til kommentar
Problemet er at det blir vanskelig å kritisere religionen uten å bli fordømt som en av ytterfrontene.

Dette slår andre veien også, kritikk av fordommer og simple utnyttelser av disse i anprep (under påskudd av å være kritikk) på fremmede blir gjerne sett på som et forsvar av terrorisme (jmf. Hagen), snillisme og naivt.

 

Kritikk er fint, men jeg synes ikke det burde skje på en slik måte at vi lager til unødvendig nedsettende holdninger, eller gir utrykk for disse hver gang vi selv finner det for godt. Når man vil kritisere noe som er så emosjonelt ladet for mange er det viktig å modere språkbruken slik at man kan unngå misforståelser for å dermed kunne ha en god debatt. Når enkelte tyr til språkbruk som "pill råttent" "ondskap" og "pedofile landeveisrøvere" er det lett å mistenke vedkommende for å a andre motiver utover det å påpeke at Islam er undertrykkende, som i seg selv ikke er noen nyhet.

Lenke til kommentar

Hva en ekstremist sier/ gjør er på ingen måte en indikator på at alle av samme tro er slik.

 

Hva sier Koranen om terrorisme?

 

Koranen sier mye om krigføring og om hvilke regler som gjelder i krig. Den sier også noe om når det er lov å krige og når det ikke er lov. Koranen sier at det ikke er lov å krige mot dem som ikke kriger. Her er noen eksempler:

NB. Referansen refererer til den originale teksten mens referansen i [ ] refererer til nummerering i Einar Bergs oversettelse dersom det er forskjell mellom de to.

 

K. 2:190 [2:186] (Surat Al-baqarah):

Kjemp for Guds sak [i Guds vei] mot dem som bekjemper dere, men gjør dere ikke skyldige i aggresjon. Gud liker ikke aggressive. Forklaring: (tatt fra Ibn Kathir som døde ca. 1380 og som er godt kjent lærd) Å ikke gjøre seg skyldig i aggresjon betyr å ikke begå noe som Gud har forbudt som f. eks. å drepe kvinner, barn, gamle mennesker, munker og dyr og å brenne trær.

 

K. 60:8 (Surat Al-mumtahinah):

Gud forbyr dere ikke å vise respekt [godhet] og rimelighet mot dem som ikke bekjemper dere for religions sak, og som ikke drev dere bort fra deres hjem. Gud liker dem som viser rimelighet.

Kommentar: Koranen bruker her ordet ”birr” som betyr mye mer enn bare respekt og godhet. Ordet birr blir for eksempel anvendt når man snakker om godhet mot foreldrene eller "birr alwalidein".

 

K. 5:32 [5:35] (Surat Al ma’idah):

Den som dreper et menneske, - uten at det gjelder blodhevn eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske, skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten.

NB. Denne oversettelsen skurrer litt! Blodhevn er forbudt i islam. En riktig oversettelse vil kanskje være: [uten at man selv har begått drap].

 

K. 53:38 [53:39] (Surat an-najm):

Ingen kan bære en annens byrde, at intet tilkommer et menneske, uten det han selv har strevet for. (Se også K. 6:164, 17:15 [17:16], 35:18 [35:19], 39:7 [39:9])

 

K. 41:34 (Surat fussilat):

En god og en ond gjerning er ikke like. Vis (det onde) tilbake med det som bedre er, og se, den du lever i fiendskap med blir som en varm venn!

 

Så det er helt klart at det i Koranen er gitt et budskap som forbyr alle former for krigføring mot dem som ikke kriger.

 

Hva sier islam om ekstremisme?

 

Ekstremisme er et fenomen som har eksistert i alle samfunn. Både religiøs, politisk og sosial ekstremisme har eksistert til alle tider. Både Koranen og Sunnah advarer kraftig mot ekstremisme. Her er enkelte eksempler:

(Se K. 4:171 [4:169]): Si, dere som har fått skriften, ikke overdriv i religionen!

 

Sahih Muslim (hadith nr. 4823):

Tap [undergang] er for dem som overdriver [både i deres utsagn og deres handlinger]. Han sa det tre ganger.

 

Sunan addarimi (nr. 138):

Arrawi sa: Jeg har aldri sett strengere enn profeten ovenfor de ekstreme. Så var det Abu Bakr som var strengest mot dem etter han.

Sunan Abu Daoud (nr 3007): Pass dere for religiøs ekstremisme. Det var det som fikk dem som var før dere til å gå i undergang at de ble ekstreme i religionen! ( det samme også i Misnad Ahmad nr. 1754 og 3078)

 

I en annen hadith kan vi lese: Tre menn kom til profetens hjem og spurte ham om hans religiøse aktiviteter. De fikk vite hvordan de var og det syntes som om de undervurderte hans tilbedelse! Den ene sa: ”Jeg gifter meg aldri. Den andre sa: "Jeg faster hele året. ”Jeg våker hele natten for å be”, sa den tredje. Profeten hørte på hva de sa og kom dem raskt i møte:”Jeg våker og sover, faster og spiser og jeg lever som gift. En som ikke følger min vei er ikke fra mitt folk!” Profeten aksepterte altså ikke deres overdrivelser i religiøse handlinger som faste og bønn.

 

Rushdie-saken er et paradeeksempel på at verden har skrumpet betraktelig inn. Når en imam i Teheran i løpet av noen timer kan få halve verdens befolkning med på en debatt om islam og menneskerettigheter, da er det ikke lenger aktuelt å snakke om at vi lever i "forskjellige verdener" i dette henseende.

 

Utenfor Irans grenser er de nemlig tvunget til å bruke det borgerlige demokratis virkemidler i sitt arbeid med å nedkjempe det borgerlige demokrati -- og dette er et paradoks de er tvunget til å leve med, de være seg så skråsikre på sin moralske overlegenhet de vil.

 

The Satanic Verses er en kompleks allegorisk beretning som direkte og indirekte trekker veksler på mye muslimsk mytologi, blant annet de såkalte "sataniske versene" hvis opprinnelse bestrides av muslimske lærde, og som er kontroversielle innen islam på samme måte som apokryfe skrifter som Thomas' evangelium er det i kristendommen.

 

Fra en islamsk synsvinkel er det ikke lett å forsvare en meningspluralisme som saboterer mulighetene til å oppnå sann innsikt, og det er nøyaktig slik Rushdies bok kan virke, idet den sår tvil om Koranens guddommelige opprinnelse. Mange muslimer krevde boken forbudt; den sterkeste reaksjonen kom imidlertid fra ayatollah Khomeini i Iran, som i Allahs navn "dømte Rushdie til døden" in absentia.

 

Det finnes kritikere og folk som går sine egne veier også i islamske miljøer, og dem blir det flere av under den globale moderniseringsprosess vi er inne i. Den tyrkiske forfatterforeningen satte i gang en underskriftskampanje til støtte for Rushdie, departementet for religiøse anliggender tok skarpt avstand fra mordtruslene. Denne utpregede liberale holdningen kan forklares med at det alltid har eksistert kjettere og fritenkere i Tyrkia selv om det har vært ett konservativt muslimsk samfunn i århundrer.

Lenke til kommentar

Det muslimske Tyrkia har alltid hatt en fot i Europa og er mye sterkere preget av sekulær tenkning enn typisk arabiske land. Muslimer lever også i andre, ikke-arabiske land som Indonesia. Det nye er at et stort antall muslimer lever i vestlige land og mer og mer preges av (vokser opp med) vestlig tenkning. Dette åpner på sikt for voldsom omkalfatring av islam (som har skjedd med kristendommen...).

 

Irshad Manji (Canadisk forfatter...) er et av kommende eksempler på hvordan en helt ny generasjon muslimer vokst opp i vesten må finne ut av religiøse og kulturelle spørsmål ->

 

http://www.muslim-refusenik.com/

Lenke til kommentar

herregud for en idioti (plz ikke stein meg!)

 

<humor mode>

"Bah. Jeg foretrekker å se det på denne måten... Muhammed levde på 700 tallet, sant? Ergo er Islam 700 år yngre enn kristendommen. Det er jo klart at de ikke har kommet like langt som oss da?! Se hvor kristendommen var for 700 år siden? De var ikke særlig bedre..."

 

</Humor mode>

Lenke til kommentar
Det du sa..

Jeg støtter deg.

 

Selv om det er en overvekt av de som lever et normalt liv med koranen er det et alt for høyt tall med ekstremister som vil utrydde den vestlige verden. Ja, vi har ekstremister i kristendommen også, men de drar ikke rundt å sprenger seg selv for å skade sivile.

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
Det du sa..

Jeg støtter deg.

 

Selv om det er en overvekt av de som lever et normalt liv med koranen er det et alt for høyt tall med ekstremister som vil utrydde den vestlige verden. Ja, vi har ekstremister i kristendommen også, men de drar ikke rundt å sprenger seg selv for å skade sivile.

Nei, de bare skyter abort-leger og bomber abort-klinikker :whistle:

 

Edit: Men ja, jeg ser at deres ekstreme personer er mer ekstreme enn våre ekstreme personer.

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar

MrLee skrev:

"Bah. Jeg foretrekker å se det på denne måten... Muhammed levde på 700 tallet, sant? Ergo er Islam 700 år yngre enn kristendommen. Det er jo klart at de ikke har kommet like langt som oss da?! Se hvor kristendommen var for 700 år siden? De var ikke særlig bedre..."

 

Ah, kristendommen anno 1304...

 

* Korstogene inne i sin siste fase

 

* Hellige munker helbredet syke ved å brenne kors i pannen på dem med glødende jern

 

* Jødenes utdrivelse fra Frankrike rett rundt hjørnet

 

* Fortsatt 200 år igjen til reformasjonen og starten på 150 år med religionskrig i Europa. En av dem, 30-årskrigen 1618-1648, avfolket Tyskland mer effektivt enn Svartedøden, 1/3 befolkningen forsvant...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...