Gå til innhold

Popraddisser, ny mote?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du gjør den feilen at du sammenlikner med Europa i dag. Men også her har vi hatt slike tilstander; økonomisk vekst og industrialisering har imidlertid gjort at forholdene er meget bedre nå.

 

Multinasjonale selskaper bidrar til at denne utviklingen også vil skje i fattige land i dag. Dessuten gir disse selskapene høyere lønninger enn de nasjonale selskapene i disse landene.

HAHAHAHA

 

For det første er det ikke et eneste multinasjonalt selskap som produserer sine egne ting i "sweatshopsene" men underkontraktører som er nasjonale.

 

Det eneste dagens markedsliberale økonomi utfører er at de vil hoppe til neste land når de kan finne en 10-åring der som kan lage nikeskoene til 0.2 cent i timen for 12 timer om dagen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Popraddiser @ Bergens Tidende

 

Synes dette var en veldig interessant artikkel, og jeg må medgi at jeg etter å ha lest den foretok en aldri så liten selvransakelse. Likevel; det kan virke som om forfatteren, Per Asbjørn Risnes jr., tidvis snubler i sin egen argumentasjon.

 

Vi popraddiser heier på Attac, leser Morgenbladet og syns at Cuba er et deilig land med flott helsevesen. Vi er livredde for «amerikanske tilstander», men vi er veldig glad i amerikansk popkultur. Vi er mot Bush av prinsipp. Vi er for den tredje verden.

 

Jeg er glad i rock. Også rock av amerikansk opphav. Er det en svakhet ved meg, når jeg kaller meg venstreradikal? Risnes jr. mener åpenbart at ethvert avvik fra det stereotypiske (i dette tilfellet - den stereotypiske venstreradikaleren) er å betrakte som hykleri. Det er da jeg bønnfaller om at han, og andre, må forstå at folk er sammensatte. At individet ikke helt og holdent tilkjennegir seg ved én enkelt ideologi kan bare sees på som en styrke, ikke en svakhet.

 

 

Edit: Syntaks

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Det finnes for mange av de. Che tskjorter og pins + palestina skjerf. De vet ikke driten om Che engang og kommunisme. Jeg elsker å diskutere med disse folka, da jeg selv heller meg mot den røde siden, men pga mine egne meninger.

 

Jeg er helt enig. Det tar vanligvis ikke mer enn 20 sekunder før du finner ut om de de virkelig står for det de sier.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
FRP haler jo innpå... Så snart er det vel kult å gå med tsjoerter med rasist vitser og høre på nazi musikk?

Jeg ser ikke sammenhengen

Trodde den kommentaren var for ekstrem til at noen i det hele tatt tok den seriøst eller ikke trodde det var en sånn satt-på-spissen sak.

Men eg tok visst feil. :p

Lenke til kommentar

Vel, dette popraddis begrepet handler jo ikke om che guevara t-shirts og at folk kler seg i "politiske klesplagg" uten å vite betydningen av de. Begrepet blir brukt på "venstreradikale" som tjener masse penger pga systemet de er motstandere av. Slike finnes kanskje i Sveriga, forfatteren av boka nevner noen musikere og politikere. Jeg kjenner ikke svenske forhold, men jeg kan si såpass at jeg ikke kan finne noen såkallte pop-raddiser i Norge. Ingen uttalt venstreradikale tjener masse penger. Noen SVere og masse AP folk tjener godt, men virkelige venstreradikale som tjener masse tror jeg du skal lete lenge etter. Uansett så ser jeg heller ikke problemet ved at det finnes noen slike.

Lenke til kommentar

Hehe. Neitakk, du. Holder meg langt unna alt som heter CHE, jeg.

 

Av to grunner;

 

a) Jeg synes den masseproduserte-greia blir bare teit, og synes virkelig ikke det er noe vits i å kjøpe noe av han.

b) Jeg vil ikke si jeg vet alt han sto for, og jeg er uansett ikke helt enig.

 

Takk for meg. :----P

Lenke til kommentar
Hehe. Neitakk, du. Holder meg langt unna alt som heter CHE, jeg.

 

Av to grunner;

 

a) Jeg synes den masseproduserte-greia blir bare teit, og synes virkelig ikke det er noe vits i å kjøpe noe av han.

b) Jeg vil ikke si jeg vet alt han sto for, og jeg er uansett ikke helt enig.

 

Takk for meg. :----P

Han var en stor terrorist, du kan jo ikke støtte ham ;)

 

Dog, har den ikke selv heller... Kunne ikke tenke meg å gå med den ;) (etter alt pepperet jeg fikk for "God bless America - We will prevail -t-skjorten med blazer over :p

Lenke til kommentar

Er imot kultruen som utvikler seg hvor "politisk" engasjert ungdom kjøper seg effekter som baserer seg på ting som røde stjerner, che guevarra osv osv. Man kan jo ikke kjøpe meninger, og trenger generlet ikke å flashe dem! Selv går jeg litt unormalt kledd, men ikke i popradikalle retningen. Er bare litt sær. Og til de som mener at v i vil at alle skal bil like, og ser på det som umoralsk, så er det ikke sånn at vi at alle skal være like men at alle skal ha like rettigheter og få det de trenger (data som hobby vil nok få seg en knekk)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...