Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom AMD OG Celeron?


LiaLoco

Anbefalte innlegg

Det er noe som jeg har en lang tid lurt på. Hvorfor er Intel Pentium 4 bedre enn Celeron, hva er det som skiller dem.

 

P4 er jo dyrere, men da må den jo være bedre....

 

Men hva er den store forskjellen

 

Jeg har også hørt at det er noe med cache, og det veit jeg heller ikke hva er

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom AMD og Celeron er at AMD er et merke mens Celeron er en modell.

 

Hvis du skal sammenligne prosessorer så er dette en grei fremgangsmåte:

 

P4: yter i forhold til antall mhz, dvs 3200 mhz gir 3200 i "rating" så sant de kjører på et hk med dual pc3200 minne.

 

AMD64: yter i forhold til ratingen. har de en rating på 3200+ så yter de som en "3200", ikke tenk på antall mhz, cache e.l.

 

AthlonXP: yter litt lavere enn ratingen de har i forhold til de to nevnt ovenfor. en 3200+ yter mer som en "2800" dvs 10-15% lavere enn ratingen.

 

Budsjettprosessorene kommer i en egen klasse for seg. Her er ytelsen heller laber i forhold til de ovennevnte og de burde så å si bare bli kjøpt med pris som argument... Skal du spille spill, velg en annen prosessor. Hvis du har et vanvittig lite budsjett så kan du bruke denne testen som målestokk for å sammenligne: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2139&p=6

Lenke til kommentar
Jeg har også hørt at det er noe med cache, og det veit jeg heller ikke hva er

Celeron har 128 eller 256 kB Level 2 cache (L2) som er ett internt minne i prosessoren som gjør at den slipper å hente fra ram-brikkene så ofte (veldig enkelt forklart) noe som igjen gjør at den arbeider raskere.

 

Pentium 4 har 512, 1000 eller 2000 kB L2-minne som gjør den vesentlig raskere.

Det interne minnet er mye mer kostbart enn ram-brikker. Derfor prisforskjellen mellom Celeron og P4 med samme ytelse i GHz.

 

Edit: Leif og omformulering

 

Edit 2: Rettet cache fra MB til kB.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Jeg har også hørt at det er noe med cache, og det veit jeg heller ikke hva er

Celeron har 128 eller 256 MB Level 2 cache (L2) som er ett internt minne i prosessoren som gjør at den slipper å hente fra ram-brikkene så ofte (veldig enkelt forklart) noe som igjenn gjør at den arbeider raskere.

 

Pentium 4 har 512, 1000 eller 2000 MB L2-minne som gjør den vesentlig raskere.

Det interne minnet er mye mer kostbart enn ram-brikker. Derfor prisforskjellen mellom Celeron og P4 med samme ytelse i GHz.

 

Edit: Leif og omformulering

Du mener vel 128kb - 256kb - 512kb og 1024 kb?

Lenke til kommentar

"Pentium 4 har 512, 1000 eller 2000 kB L2-minne som gjør den vesentlig raskere."

 

Nåja, vesentlig raskere enn om P4 hadde hatt mindre cache. P4 må ha større cache enn f.eks AMD64 ettersom P4n har 20 (512kb cache) eller 30 (1mb cache) trinns pipeline...

 

Men som sagt, ikke bry deg om cache, det jeg nevnte om ytelse er en veldig god pekepinn, vil du vite hvordan en cpu yter, sjekk en benchmark... :)

Lenke til kommentar
"Pentium 4 har 512, 1000 eller 2000 kB L2-minne som gjør den vesentlig raskere."

 

Nåja, vesentlig raskere enn om P4 hadde hatt mindre cache. P4 må ha større cache enn f.eks AMD64 ettersom P4n har 20 (512kb cache) eller 30 (1mb cache) trinns pipeline...

 

Sammenligningen min var kun P4 vs. Celeron jamfør det som står i innlegget.

Noen og enhver kan bli forvirret her:

 

 

Hva er forskjellen mellom AMD OG Celeron?

 

Hvorfor er Intel Pentium 4 bedre enn Celeron
Lenke til kommentar
Hva har bus å si i en CPU??

Det blir litt feil å spørre om hva det har å si i en cpu. En "buss" i dagligtale innenfor dataverdenen er en kommunikasjonskanal mellom komponentene på hovedkortet. F.eks. mellom cpu og minne. Bussen(e)s ytelse kan derfor være svært viktig for ytelsen til systemet totalt. Eller sagt på en annen måte: kan bli en flaskehals.

 

Båndbredden forteller hvor mye data som kan sendes gjennom bussen innenfor et gitt tidsrom, og er et resultat av antall MHz bussen opererer på multiplisert med antall bits som kan sendes gjennom bussen samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...