Gå til innhold

FotoLabo - Nei takk!


Anbefalte innlegg

Har nettopp investert 200 kr i like mange MB lagringsplass hos FotoLabo for å kunne få fremkalt bildene mine. Med kr 1.95 pr bilde var prisen hyggelig og 83 bilder dumpet ned i postkassen min 4 dager etter bestilling, det var jeg fornøyd med.

Bildene var derimot en SOLID skuffelse. Mine i utgangspunktet skarpe bilder tatt med Nikon D70 og gode farger (på skjerm) ble blasse og uskarpe på utskrift. Jeg valgte med vilje ikke opsjonen for "automatisk billedforbedring", kanskje burde jeg ha gjort det, men jeg liker ikke helt tanken på å miste "kontrollen" ved at bildene manipuleres etter at jeg har sendt dem fra meg.

Så: Jeg har brukt mye tid på å søke i Forumet, dinside.no og tv2 hjelper deg, men uten å finne ferske/gode tester for internettfremkallere. Trenger noen der ute som har erfaring (positiv helst!) med internettfremkalling på vanlig 10x15 format. Please....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har frem til nå kun brukt Elite Foto. De er ligger vel sånn midt på treet når det gjelder pris, men synes at bildene har god kvalitet. Du har også mulighet for lagringsplass/album hos dem. :thumbup:

 

Jeg vurderer om jeg skal teste noen andre leverandører som er billigere. Kommer kankje til å sende inn noen bilder som jeg allerede har fremkalt og så sammenligne

Lenke til kommentar

Hjemme PC har testet slike, og best i test

var www.digitalbilder.no

Et lett program (testet til det enkleste) lastes ned som

du styrer alt i fra.

 

Valgte derfor å prøve dem ut.

Jeg står fortsatt og applauderer!

Jeg sendte inn bilder, og allerede NESTE DAG var de framme.

Jøsses tenkte jeg. Opnet og såg at veldig mange var

beskjært mer enn jeg hadde gjort selv, og sendte derfor

en e-mail til de og forklarte saken.

Samme dag tok de personlig kontakt pr. telefon og skulle

hjelpe med å finne ut hva som hadde skjedd, for slik

skulle ikke forekomme.

Etter litt at-og-fram pr. mail med sending av bilder, fant

jeg ut hva som var feilen (Programmet beskjærte bilder

etter som jeg vekslet mellom 15x10 og 13x10 størrelser.)

Jeg fikk da beskjed om å sende inn bildene på nytt siden

jeg nå visste hvordan jeg unngikk problemet.

Fikk nå alle bildene på nytt gratis (jeg la til

noen ekstra bilder i den nye forsendelsen som jeg også fikk gratis.)

Forøvrig tror jeg sikkert at de nå har ny versjon av programmet

fordi leverandøren av programmet skulle få fikset det.

Mao. Kunderservicen der er det ingenting å si på.

 

Videre kan det sies at bildene var veldig skarpe og fine.

Fargene var litt feil, men det var nok min feil, da jeg bestillte

skjermkalbrerings bilde med og såg at skjermen viste litt feil farger.

(Det holder tydligvis ikke med Adobe Gamma og en ICC profil).

 

Så digitalbilder.no vil jeg veldig anbefale :thumbup:

Endret av Fjatle
Lenke til kommentar

Dinside.no har en relativt fersk test fersk test (Januar 2004) av internettfremkallere her: Link

 

Det er stor forskjell på kvaliteten som disse butikkene leverer, som du kan se på skrekkeksemplene her: Link

 

I denne testen kom Fotoknudsen best ut, og det har de gjort de fleste gangene Dinside.no har utført disse testene.

 

Jeg har fremkalt hundrevis av bilder hos Fotoknudsen og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har fått et bilde derfra som har vært direkte dårlig!

Lenke til kommentar
Veldig fornøyd med fotoknudsen jeg og...(etter ca 300 bilder)

Men hold dere unna KODAK! bestillte bilder der en gang når de hadde tilbud til 1 krone stykket men de var heller ikke verdt mer enn det for å si det sånn! De var direkte dårlig alle sammen!

Det som er dumt med fotoknudsen er at de bare tilbyr en digitalkamerabasert billedstørrelse, 10x13.

 

Alle de andre biledstørrelsene er basert på et eller annet forhistorisk filmbasert format som vel er på god vei til å bli til noe for spesiellt interesserte.

 

Fatter ikke hvorfor de ikke tilbyr større formater egnet for digitalkamera som 13x17 og 20x27 slik som Fotolabo gjør ?

 

Har selv bestillt alle mine papirkopier fra Fotolabo og vært godt fornøyd med resultatet, men dette begynner å bli en stund siden.

Lenke til kommentar

Har selv prøvd å bestille fra Kodak til kr. 1,-, men bestillingene går konstant dårlig og får aldri noen bekreftelse på web, blir bare sent et steg tilbake.

 

Videre har jeg prøvd Extrafilm, men her får jeg bare linker til steder å laste ned Java selv om dette fungerer hos Kodak. Har prøvd både Opera og IE uten hell. Den enkle overføringen til Extrafilm fungerer heller ikke da opplastningsvinduet forsvinner etter få sekunder.

 

Begynner med andre ord å bli dritt lei etter å ha lastet opp flere hundre bilder flere ganger uten at noe fungerer.

 

Både Kodak og Extrafilm tilbyr bilder til henholdsvis kr. 1,- og kr. 0,95. Jeg ser liten vits i å betale 2-3 ganger mer som det koster hos konkurrentene.

 

Med andre ord, jeg står helt fast og får ikke en gang gjennomført en bestilling og begynner å bli dritt lei! :(

 

Må jeg virkelig betale mer enn "nødvendig"??

Lenke til kommentar

Her gjelder det å skygge unna "samlebåndene". Disse legger null sjel i faget.

Der er det kun snakk om å produsere mest mulig med minst mulig innsats og kostnad. Det finnes flere "små" firmaer der ute med glimrende nettløsninger.

Her oppnås de beste resultatene. Selv bruker jeg en slik "liten" leverandør som ikke "printer" bildene, men benytter en foto-kjemisk prosess på lik linje med tradisjonell bildeproduksjon. Bildene lastes opp ved hjelp av et frittstående program slik at jeg slipper explorer, opera etc.

 

Så mitt tips er å søke litt rundt på nettet og finne frem til disse "små" som fortsatt har et lite knippe fag-stoltet i behold. Ikke søk etter beste pris. Søk etter kvalitet! Prisen varierer uansett kun fra ca 2 til 3 kroner. Så her er det viktigst å velge den beste kvaliteten. Allt bør ikke dreie seg kun om kroner og øre. Dette dreier seg tross allt om noe så viktig som våre minner som bør foreviges på best mulig måte! (ikke billigst mulig...) ;)

 

Har testet ut veldig mange leverandører på nettet og svært få leverer god kvalitet. De største benytter seg også av en komprimeringsfunksjon som jeg selv mener "ødelegger" bildene. Jeg endte opp hos en "liten" leverandør som fortsatt setter faget foran samlebåndet. Røper jeg hvem dette er så blir vel også disse "samlebånd" etterhvert. :D Så jeg velger foreløpig å holde dette for meg selv. :tease:

Lenke til kommentar

Takk for gode råd alle sammen. Nå har jeg sendt 7 identiske bilder til Preus, Kodapost, Elite, Extrafilm, digitalbilder.no, Fotoknudsen og fra tidligere har jeg jo FotoLabo.

Dere skal få en tilbakemelding så snart jeg får bildene.

 

Edit: Nei, der var jeg for rask i avtrekkeren. Extrafilm var håpløs å få overført til, verken tradisjonell HTML eller Java fungerte fra min maskin, men de andre kommer etterhvert.

 

Edit2: Vel, nå fikk jeg til HTML overføringen på Extrafilm, men dette var utvilsomt den mest plundrete opplastingen av samtlige.

Endret av Dykkern
Lenke til kommentar
Jeg endte opp hos en "liten" leverandør som fortsatt setter faget foran samlebåndet. Røper jeg hvem dette er så blir vel også disse "samlebånd" etterhvert.  :D  Så jeg velger foreløpig å holde dette for meg selv.  :tease:

Hvis alle fornøyde kunder av slike "små" leverandører skulle holdt tett om det slik som deg, så går de vel heller konk etterhvert! Tror alle forbrukere er mer tjent med å anbefale hverandre leverandører som faktisk fortjener å bli anbefalt.

Lenke til kommentar

clickclick, noe i mot å dele med oss hvilke leverandør du bruker?

Edit: Sorry, så visst ikke at du nevnte du ikke ville si dette. Håper du forandrer mening. Men er det en seriøs aktør, så vil de ikke ødelegge kvaliteten pga. flere kunder. Det er bare å holde prisen slik at kun de som verdsetter det benytter seg av tjenesten (og dekker kostnadene for å lage kvalitet), andre kan gå får 1kr løsninger eller lignende hvis det kun er lommeboka som bestemmer.

 

Har selv sendt inn noen bilder til Kodak og FotoKnudsen, og begge var dårlige på hver sin måte.

 

Utskrift fra Canon i865 blir vesentlig bedre, men papiret tåler mindre og holdbarheten er nok også dårligere.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Jeg endte opp hos en "liten" leverandør som fortsatt setter faget foran samlebåndet. Røper jeg hvem dette er så blir vel også disse "samlebånd" etterhvert.  :D   Så jeg velger foreløpig å holde dette for meg selv.   :tease:

Hvis alle fornøyde kunder av slike "små" leverandører skulle holdt tett om det slik som deg, så går de vel heller konk etterhvert! Tror alle forbrukere er mer tjent med å anbefale hverandre leverandører som faktisk fortjener å bli anbefalt.

Joda, tar poenget ditt og anbefalingen er i aller høyeste grad fortjent:

http://www.foto-olsen.no

 

Får håpe dere blir fornøyde!

 

En bekjent av meg som bor i Tromsø bruker filmbasert speilrefleks.

Hun sender faktisk filmene sine i posten til Foto-Olsen pga kvaliteten.

Foto-Olsen ligger i Gjøvik..

 

Så, -absolutt verd et forsøk!

 

Muligens noe dyrere enn de mest kjente leverandørene på nettet.

Om det er verd de ekstra ørene får jo hver og en avgjøre.

 

Hvis pågangen eksploderer så får jeg håpe at kvaliteten består..

Beklager ego-trippen her. hehe :whistle:

Lenke til kommentar

Holder på å laste opp i overkant av 100 bilder nå, så får vi håpe det fungerer! :)

 

Bestilling hos Digitalebilder.no gikk også i vasken da programmet plutselig oppga at det var trøbbel med internettilgangen, selv om alt annet fungerte.. :no:

 

Kr. 2,50 er jo heller ikke noe dyrere en konkurrentene (med unntak av Kodapost (kr. 1,-) og en annen aktør (kr. 1,95).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...