Gå til innhold

FotoLabo - Nei takk!


Anbefalte innlegg

Joda, tar poenget ditt og anbefalingen er i aller høyeste grad fortjent:

http://www.foto-olsen.no

 

Får håpe dere blir fornøyde!

Her har vi nok en gang seriøse problemer med formatene. Blanke bilder (som er det eneste som er aktuellt for min del) tilbyr de ut fra prislisten bare i 10x13, 10x15, 10x20, 15x15, 15x21.

 

Av disse er det kun 10x13 som passer for digitalkamerabruk uten beskjæring. Er det noen som kan forklare meg hvorfor (så mange) fotobutikker nesten bare tilbyr ukurrante formater. Har de gammeldags utstyr eller hva er det som er problemet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bestilling hos Digitalebilder.no gikk også i vasken da programmet plutselig oppga at det var trøbbel med internettilgangen, selv om alt annet fungerte..

Dette har jeg òg opplevd. I mitt tilfelle var det at et bilde av større

størrelse (tror det var 20x30) køddet det til.

Bestillte derfor bare 13x10 og 15x10

Lenke til kommentar

Hadde vært fint å ha fremkallingspriser i produktguiden (hint hint)!

 

Dette markedet er åpenbart ganske uoversiktlig og med store variasjoner i pris (f. eks. fra 9,90 til 79 for 20x30) og kvalitet, fint å kunne lese andres erfaringer før man bestiller.

Lenke til kommentar

Ser ut til at Foto-Olsen baserer på løsningen fra Fujifilm. Men er fremkallingen lokal i butikken, eller sentralt hos Fujifilm?

 

Og gir alle de andre butikkene som tilbyr online fremkalling med samme systemet den samme kvaliteten?

 

Ved å gå inn på http://www.fujifilm.no/dm_linkinternal.asp?amid=4346 så er det oversikt over alle som tar i mot online, men prisene ser ut til å variere.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sendt inn til en 7-8 ulike forretninger. Jeg kommer til å "synse" om billedkvaliteten, men har noen av dere forslag på hvordan jeg evt kan dele erfaringene mer objektivt med dere andre på forumet. Vil det ha noe for seg å scanne bildene når de kommer slik at andre kan sammenligne selv? Eller har ikke dette den store interessen?

Lenke til kommentar
Ser ut til at Foto-Olsen baserer på løsningen fra Fujifilm. Men er fremkallingen lokal i butikken, eller sentralt hos Fujifilm?

 

Og gir alle de andre butikkene som tilbyr online fremkalling med samme systemet den samme kvaliteten?

 

Ved å gå inn på http://www.fujifilm.no/dm_linkinternal.asp?amid=4346 så er det oversikt over alle som tar i mot online, men prisene ser ut til å variere.

Fremkallingen skjer lokalt, det er sikkert, men når det er snakk om utstyr og forskjellige teknikker, ansatte, kompetanse etc så varierer det sikkert fra sted til sted? Det er tross allt mennesker som sitter og vurderer hvert enkelt bilde. Noen labber dytter de igjennom pressa uten å kvalitetssikre. kan ihvertfall virke slik enkelte steder... Kan kanskje være en idè å sende en mail med div spørsmål? Også med hensyn til formater, matt/blank osv. ihvertfall hvis man skal gjennomføre en grundig test?

 

Selv beskjærer jeg i photoshop hvis jeg skal bestille en forstørring slik at denne passer inn i de "vanlige" formatene. Rammer osv finnes sjelden i de nye

digitale formatene. Ihvertfall ikke de vanlige/rimelige. Må vel nesten benytte rammeverksted for store "digitale" formater?? Erfaringer rundt dette??

 

Er ikke så glad i 10x13 formatet så jeg beskjærer som regel alle bildene jeg fremkaller slik at utsnittet blir slik jeg ønsker og ikke minst passer inn i 10x15.

 

Men siden disse nye formatene er sårt ønsket av de fleste forbrukerne så kan jeg ikke skjønne annet enn at labbene bør tilrettelegge dette etterhvert?

 

Hadde forøvrig vært veldig moro å se en skikkelig test på de forskjellige leverandørene. En forbruker-styrt test vel og merke. Ikke en som er kjøpt og betalt på DinSide etc. (der i gården er vel de fleste testene kjøpt og betalt...)

 

Noen som tar på seg oppdraget?

Lenke til kommentar
Nå har jeg sendt inn til en 7-8 ulike forretninger.  Jeg kommer til å "synse" om billedkvaliteten, men har noen av dere forslag på hvordan jeg evt kan dele erfaringene mer objektivt med dere andre på forumet.  Vil det ha noe for seg å scanne bildene når de kommer slik at andre kan sammenligne selv?  Eller har ikke dette den store interessen?

Her vil jo scanneren din være flaskehalsen. Og ikke minst alle de forskjellig kalibrerte skjermene rundt omkring i de tusen hjem.

 

Men hvis de innscannes med den samme profilen så blir det jo forøvrig rettferdig.

Kanskje har bildet i utgangspunktet en strøken hudtone og så "ødelegger" din scanner hele fargekurven. Har du en knallscanner så har vi et godt utgangspunkt for en test.

 

Kjør uansett på du!

Spent på å se de forskjellige resultatene!

 

Hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar

Ingen her kan si noe om hvor gode bildene dine ble!

Feilkalibrert over hele linja, Mandag hele året.....!

Om du sitter med en PC skjerm, og kan med trygghet

si at den gjengir korrekte farger så er det

bare du som kan måle bildene opp mot det du ser

på skjermen.

Kraftige fargestikk og eller veldig uklare bilder, kan nok

også sees fra brukere her, men det er jo i tillegg

det første du ser når du ser bildene selv!

Ergo så har det strengt tatt ingenting for seg.

Lenke til kommentar

Nå er jeg imponert. Sendte bestilling til Foto-Olsen på 44 bilder natt til mandag (over midnatt), og de kom i posten i dag!!!!

 

Ikke nok med det, men det er det vakreste jeg har sett av digital fremkalling. Fotoknudsen og Kodak rangerte jeg under utskrift fra en Canon i865, disse bildene var langt bedre. Tok også med ett 13x18 matt bilde, og det ble fantastisk bra.

 

Leveringstid og kvalitet tatt i betraktning, terningkast 6 :D

Lenke til kommentar
Nå er jeg imponert. Sendte bestilling til Foto-Olsen på 44 bilder natt til mandag (over midnatt), og de kom i posten i dag!!!!

 

Ikke nok med det, men det er det vakreste jeg har sett av digital fremkalling. Fotoknudsen og Kodak rangerte jeg under utskrift fra en Canon i865, disse bildene var langt bedre. Tok også med ett 13x18 matt bilde, og det ble fantastisk bra.

 

Leveringstid og kvalitet tatt i betraktning, terningkast 6  :D

Så bra!

 

Så på Foto-Olsen som en liten diamant blandt alle de andre nettfremkallerne. Var derfor jeg kviet meg litt for å røpe webadressen.. :whistle:

(I frykt for at de skulle bli kjempestore og like likegyldige til fremkallingen som mange av de kjente gigantene..) Får håpe kvaliteten består!

 

Kult at også dine bilder ble knall!

Lenke til kommentar

Så lenge det er en vanlig fotobutikk "i-gata", så skal det vel litt til at de blir mega-komerse som f.eks. JapanPhoto. Og de er jo vesentlig dyrere enn det billigste på markedet, flere aktører nå som jobber på rundt 1kr bildet.

 

Jeg ser litt anerledes på det, hvis mange er glade for den kvaliteten de tilbyr, og betaler for det, så kanskje de slipper å bli tvunget ned på billigere per-bilde pris, som igjen garantert vil føre til at de ikke kan tilby så mye arbeid per bilde.

 

Har du testet andre som benytter seg av Fujifilm sitt papir/evt. utstyr?

Lenke til kommentar

Dette tipset var så spennende at jeg sender feriebildene i år til Foto-Olsen. Etter all rosen de har fått må de prøves.

 

Men før jeg laster opp, vet dere om bildene gjennomgår en oppskarping-prosess slik som bla Fotoknutsen benytter?

Det er forferdelig uhelding når bildene allerede er justert ferdig i PS. Sannsynligheten for at de gjør det er liten dersom de blir brukt av ”kritiske kunder” og dere er fornøyde. Men er greit å få bekreftet, skal sende i underkant av 150 bilder.

 

Betaler gjerne litt mer pr. bilde bare resultatet blir bra.

Lenke til kommentar

Skrev et langt innlegg nå nettopp, trykket på feil knapp og mistet alt, litt mindre motivert for å gjenta alt nå, men oppsummerer "kort": Har altså sendt inn 7 identiske bilder til 7-8 ulike fotolab'er som tar i mot på internett, de første bildene har begynt å komme tilbake. Noen ting kan jeg enkelt formidle til dere: Stykkpris for bilde, porto, leveringstid, tilgjengelig lagringsplass og evt pris for lagring, kreditt-tid for faktura o.l.

 

Det jeg ikke vet hvordan jeg skal få beskrevet er kvalitet - og det er egentlig det viktigste. Har noen forslag på hvordan dette kunne gjøres? Jeg mener, det er for dumt at jeg nå har spent såpass mye gryn på å sammenligne kvalitet og så skal jeg bare "synse" om den for meg selv. Det er ikke noen fotografiske mesterverk jeg har sendt inn, tvert imot, vanlige familiebilder fra sommeren. Men det er vel også slike bilder som typisk kommer i album (burde også hatt noen inne-bilder, vet det, men det har jeg altså ikke).

 

Please noen: Vitsen med å ha et slikt forum er at vi skal kunne hjelpe hverandre. Jeg har nå sendt inn bilder, betaler for dem og får dem tilbake. Jeg trenger råd/hjelp fra dere om hvordan jeg kan vurdere kvaliteten "objektivt" eller la dere få vurdere den selv!

Lenke til kommentar

Dykkern:

Kan du ikke gi oss resultatet av din ”test” i denne tråden. Du sitter med papiroriginalene som er vanskelig å legge ut på nettet. Det hadde uansett vært interessant å lese hva du kom frem til.

 

Ellers fikk jeg selv bilder fra Foto-Olsen i dag. Det var imponerende, jeg må bare stille meg i rekken av superfornøyde kunder.

De var akkurat som jeg hadde håpet på.

clickclick :takker for ett godt tips.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt inn bilder til de fleste store fremkallerne, og stort sett har det gått greit. Men på mandag fikk jeg 200 bilder fra Kodakpost.no, og det var skrale greier - grønnskjær og merkelig beskjæring (selv om bildene var nøyaktig 10x15 - tror ikke de er nøyaktig 10x15 hos kodakpost - litt større)

 

Etter anbefaling i denne tråden sendte jeg inn noen av samme bildene + noen nye til www.foto-olsen.no på Gjøvik, og allerde dagen etter lå bildene i postkassa! Og kvaliteten var fantastisk. Bildene var ikke til å kjenne igjen. Nei, selv om Kodakpost fremkaller 10x15 til 1 krone for tiden, er de ikke verdt papiret engang. Skal du fremkalle bilder som betyr noe, og som du har jobbet med både for å få tatt og etterpå, er det vel verdt å sende dem til Foto Olsen!

Lenke til kommentar

http://www.dox.se/om_dox_bildstudio.shtml

 

 

Har vært der selv, i lokalene deres i Stockholm. Disse folka er profesjonelle, mens jeg var der viste de meg utskrifter de hadde av fotografi tatt med Nikon D70, og det var ikke mulig å se at det var et digitalt bilde. De printet også ut digre reklameplakater der mens jeg var der.

 

Dyrt, men kvalitet. De sender sikkert til Norge.. Retuschen deres er til å stole på.

Lenke til kommentar

Vil bare gi en løypemelding:

Syv alminnelige sommerbilder, tatt med Nikon D70, har blitt innsendt til 10 laboratorier, det ene returnerte bildene så tregt at det er tatt ut av test.

Bildene er foreløpig vurdert av fire voksne personer og to barn! (11 og 14 år), ytterligere to voksne vil vurdere bildene i dag (Mao en jury på 6 voksne og 2 barn).

Bildene er vurdert "blindt", dvs personene har ikke hatt kunnskap om hvilket laboratorium som har fremkalt det enkelte bilde. Hver person har skullet velge ut "beste bilde" av hvert motiv og plukke ut bilder som de mener er direkte "dårlige".

Vurderingen er fullstendig subjektiv og uten noen "føring" av noen art. Hver person er ukjent med scoringen til de øvrige personene.

Foreløpige resultater forbauser i alle fall meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...