Gå til innhold

FotoLabo - Nei takk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du verden, jeg er imponert, for en layout. :thumbup: Godt jobbet, morsom vinkling med testpanel.

Speiler testpanelets resultatet din personlige mening også?

 

Ellers ramlet jeg ikke ned av stolen da jeg så resultatet, jeg har selv _ikke_ vært fornøyd med bilder fra FotoKnutsen.

 

Bilder fra Foto Olsen likte jeg veldig godt, må sjekke ut Preus nå.

Lenke til kommentar

Enormt bra! :D

 

Ser ut som jeg får sende noen bilder til Preus også, for å ta en sjekk på dem au.

Foto-Olsen har jeg allerede konkludert som meget bra, og Fotoknudsen var også dårlige i mine øyne. Kodak omtrent likeså.

 

Bildene fra Kodak, kommer du til å ta med dem når du får dem?

(for du hadde sendt, men at de var vanvittig trege?) Jeg fikk mine veldig raskt, den gangen jeg prøvde.

 

Var det noen av de du kom over som kan levere 11x15cm bilder?

Lenke til kommentar

Konklusjonen må jo bli at alle de billigste leverer dårlig kvalitet??

Ser ingen grunn til å betale et eneste øre for ting som er ubrukelig..

 

Har selv vært igjennom en tilsvarende testrunde før jeg fant min klare ener.

Falt dengang definitivt ikke for preus. De gled desverre inn i den "gråe massen". Derfor overrasker det meg litt at de ble testens vinner..?? De har det samme kjipe komprimeringssystemet som de andre, som medfører mye tap i bildekvalitet. Mulig de har rettet opp endel ting siden jeg testet dem(et par måneder siden).

 

I prisoversikten din så jeg en liten feil. Ser du betalte 2.95 pr bilde hos Foto-Olsen.

Selv har jeg aldri betalt så mye?? Trykkleif eller trynefaktor? :D

 

Viser til deres prisliste

 

Du skal forøvrig ha all ros for testen din! Skulle hatt en 100 på gata versjon inn der etterhvert! :)

Lenke til kommentar

Takk for en fin test! :)

Jeg tar slike tester med en liten klype salt, pga at hvordan bildene blir, kan jo være avhengig av hvem som står foran maskineriet i laboretoriumene. Noen kan legge arbeid i å justere farger osv, andre, i samme firma, kan bare kjøre bildene igjennom uten noen behandling.

Skal ivertfall selv velge en av de 2 vinnerene i testen neste gang jeg skal fremkalle :)

mvh

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige ord alle samme, veldig OK å høre det, for det har vært myyyye arbeid med dette.

Stk pris hos Foto-Olsen var trykkfeil - beklager - rettes opp ila dagen. Øvrige priser har nettopp blitt kontrollert igjen mot faktura og skal være riktige.

En slik test har en rekke svakheter, ikke minst det av "mitt panel" ikke behøver å være representativt for andres oppfatning, dernest at hvis laboratoriene varierer i kvalitet over tid så vil det ikke bli fanget opp. Testens styrke er at den er gjort fullstendig blindet slik at man ikke har kunnet basere dømmingen på sympatier og antipatier mot det enkelte laboratorium.

Lenke til kommentar

Joda, ser det nå, Preus har en annen pris på nettsidene enn det jeg fikk på fakturaen. Jeg tror likevel det er håpløst å endre testresultatene avhengig av endring i prisstruktur. Sannsynligvis vil alle firmaene kjøre kampanjer i perioder. Hvis dere har forslag på hvordan jeg kan gjøre dette bedre så skrik ut. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjekt at dere selv tester fototjenester. Som oftest har de fleste personer helt ulik oppfatning av hva som er bra og dårlig. Her er derfor et par tips fra oss i Eurofoto som kanskje kan være nyttig når dere tester.

 

Lagring: De fleste online fototjenester i Norge tilbyr gratis lagring, uten begrensninger.

 

Bildekvalitet: De fleste leverandører kjører bildene gjennom et autojuster filter. Kvaliteten skal da i prinsippet være den samme hos alle, men kameratype kan være utslagsgivende på fargene. Canon og Olympus er spesielt følsom ovenfor Fujilab-er. Valg av papirprodusent og papirkvalitet er som oftest mest avgjørende. Finn den leverandøren som har ditt foretrukne papir.

Vil du ha helt likt fargeresultat (skjerm/papir) bør du be om et kalibreringsark både på epost og i posten. Juster så skjerm og bildene og bestill dem 'uten korrigering' fra tjenesten. Exif-info benyttes da som basis i fotolab-en.

 

Pris: Prisene er veldig lik på nettet. Ofte er det marginale forskjeller, bortsett fra i kampanjeperioder. De aktørene som selger 'veldig' billig kjører nok etter 'samlebåndsprinsippet' fordi det er ikke regninssvarende å gå gjennom bildene manuelt. Test med minst 25 forskjellige bildefiler.

 

Leveringstid: skal i prinsippet være likt (+/- noen dager). Ofte er dette avhengig av trafikk og eventuelle problemer med lab-ene. Det er også avhengig av hva en bestiller. Alt som krever manuell korrigering (forstørrelser) går som regel litt tregere. Test minst 3 ganger for å få et godt 'snitt'

 

Overføringsproblemer: Skyldes som oftest brannvegger, oppsett på maskinen din, trafikk på nettet og på tjenesten. Tester du om natten får du nok best 'sammenligningsgrunnlag'. Etter vår mening har alle leverandører akseptable overføringsløsninger. Kom. brudd skyldes som oftest andre ting enn leverandøren (brannvegg, trafikk, etc). Ring leverandøren hvis du har problemer. Som oftest er det enkelt å fikse.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvorfor tester ingen VSFL?

 

De leverer til mange butikker i Norge, og man laster opp bildene via WEB og kan hente dem i butikken etter noen dager. Ingen frakt eller gebyrer tilkommer.

 

Her i Oslo er det bl.annet Lomork Foto som samarbeider med dem.

 

Priser:

 

10x15cm

1,90 /stk

 

15x20cm

6,95 /stk

 

20x30cm

9,90 /stk

 

30x40cm poster 129,00 /stk

 

40x50cm poster 149,00 /stk

 

jule-/takkekort med konvolutt

10x20cm slimline

3,50 /stk

 

 

 

 

Jeg er meget godt fornøyd med kvaliteten på bildene jeg har fått derfra.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tenkte jeg skulle vekke denne posten opp fra dvalen igjen:)

 

Jeg sendte inn 185 bilder til fremkalling (lenge siden forrige gang ja...) onsdag 6.oktober og mottok bildene i posten tirsdag 12.oktober. Litt treg levering, men det kan ha sammenheng med det høye antallet bilder.

 

Bildekvaliteten? Synes fargene var knallbra, varme og knæsje farger, beste jeg har opplevd. Men synes bildene manglet en anelse skarphet. Mulig jeg har blitt litt vant til FotoKnudsen sin oppskarpingsprosess?

 

En annen ting; jeg brukte Photolink programmet deres og valgte 10x15cm med "Fit-in" noe som i forhåndsvisningen gav full høyde på bildet med hvite marger på høyre og venstre side. Men når jeg mottok bildene var det hvite kanter oppe og nede også, noe som medførte at selve bildene ble litt mindre enn jeg hadde håpet og regnet med.

 

Men totalt sett er jeg veldig fornøyd. De kunne kanskje også kosta på seg en liten rabatt ved fremkalling over 100 bilder som de fleste andre tilbyr?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Tenkte jeg skulle vekke denne posten opp fra dvalen igjen:)

 

Jeg sendte inn 185 bilder til fremkalling (lenge siden forrige gang ja...) onsdag 6.oktober og mottok bildene i posten tirsdag 12.oktober. Litt treg levering, men det kan ha sammenheng med det høye antallet bilder.

 

Bildekvaliteten? Synes fargene var knallbra, varme og knæsje farger, beste jeg har opplevd. Men synes bildene manglet en anelse skarphet. Mulig jeg har blitt litt vant til FotoKnudsen sin oppskarpingsprosess?

 

En annen ting; jeg brukte Photolink programmet deres og valgte 10x15cm med "Fit-in" noe som i forhåndsvisningen gav full høyde på bildet med hvite marger på høyre og venstre side. Men når jeg mottok bildene var det hvite kanter oppe og nede også, noe som medførte at selve bildene ble litt mindre enn jeg hadde håpet og regnet med.

 

Men totalt sett er jeg veldig fornøyd. De kunne kanskje også kosta på seg en liten rabatt ved fremkalling over 100 bilder som de fleste andre tilbyr?

Har selv aldri helt fått tak i forskjellen mellom fit-in og fill-in. Jeg bommer stadig på dette... Noen som kan forklare forskjellen? Jeg beskjærer som regel bildene mine til 10x15 og da ser det ut til å bli bra uansett hva jeg velger..

 

Fikk i dag en e-post fra foto-olsen med spesialtilbud på fremkalling.

1,50 pr bilde. Linjene mine er rødglødende her :D

 

Må jo være en fin anledning for alle som ønsker å teste ut kvaliteten på bildene. De feirer 30-års jubileum og har kampanje på fremkalling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...