Gå til innhold

"Prosjekt Water-X" Trekabinett og vannkjøling..


Anbefalte innlegg

Prosjekt Water-X

 

Etter en god del grubling, og surfing på andre sine worklogger om laging av egne kabinetter og vannkjølinger så fant jeg ut at jeg ville prøve dette selv. Jeg kom fram til at et kabinett i 12mm kryssfiner med plass til det meste, vannkjøling etc, var noe for meg... :w00t:

 

Planene mine er som følger (fant ut at sketchup ikke likte meg, så derfor likte ikke jeg sketchup :blush: ): Målene blir (mm) 280x610x1000 (BxDxH). Det jeg ser for meg er at kabinetter blir to delt, den nederste delen skal radiatoren, pumpa og tanken være. I det øverste blir resten, med psu og hdd bakerst unter hk. Fargen blir enten orange eller blå og jeg har lyst å bruke aluminiums-profillister på alle hjørner og utskjæringer, med kanskje M5 maskinskruer. Det skal være hjul på doningen med et "skjørt" noe ala bamsefar brukte på sin "makeover". Og kanskje det blir et lcd display, dette ?

+Jeg kommer sikkert på flere ting etter hvert, kanskje dere også kommer på noe :tumbup:

 

Starten

Jeg tok meg en tur på clas ohlson og biltema (2 timers kjøring :roll:) og satt igjen med dette :

clasohlson-biltema2-small.jpgclasohlson-biltema3-small.jpg

 

I går så var jeg hos trelasten og kjøpte meg en 12mm kryssfiner plate, som jeg skal opp etter målene mine:

12mmkryssfiner120x240-small.jpg

Og etter en stund med denne

sag2-small.jpg

så blei dei sjåande slik ut :

kutta-plater-small.jpg

 

Dette er radiatoren jeg har tenkt å bruke

radiator2-small.jpg

 

Er det noen som har noe å si så langt ? Tips til hvordan jeg skal gjøre noe ?

Jeg har tenkt å bestille hk brett fra microplex snart, men skal også ha 120mm vifter og pumpe til vannkjølinga.

Jeg tar iallefall i mot anbefalinger på desse områda :love:

 

Men nå har jeg tenkt meg ut i garasjen for å :dremel: litt på kobberplata som skal bli til hdd oppheng (vannkjølt). :w00t:

 

BTW: Noen som har navn til prosjektet mitt ?

 

-Kjetil

Endret av Karver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette ser bra ut.

 

gleder meg til og se det når det blir ferdigt.

 

bygde BTW et stort trekabinett for en stund siden.

 

men vi greide og ødlegge hovedkortet vi satte inni :(

 

så det ligger nå i deler på rommet mitt, forslag til hva jeg kan bruke det til?

Lenke til kommentar

hmm... er ikke den radiatoren fra en volvo? om jeg tar feil, så er den for å kjøle olje, og da er den helt ubrukelig.. har en selv (som jeg tenkte å bruke).

 

Prøv heller å finne en radiator fra fra en (husker ikke hva den heter! varmeregiser?)

 

de er mindre, og er laget for vann :)

Lenke til kommentar

Snekker`n: Onkelen min har lakksprøyte, så tenkte kanskje jeg skulle bruke den om det ikke er så dyrt å blande lakk til den. Skal sparkle og grunnne nøye før jeg lakkerer.. :w00t:

 

Zipp0: Det kan hende jeg tar feil, men jeg tror det er en radiator til en datsun 180b. Tenkte kanskje det så stili ut med en svær "sportsgrill" som dekker hele radiatoren på høgre side.. :yes:

 

Men, nå skal jeg på jobb... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt dremelen til å lage hull til hdd ene, er snart ferdig med begge sidene.. Men dremelen og drillen måtte på lading. :dontgetit: Mamma har kameraet med seg på hytte tur, så jeg får ikke tatt bilder før uti veka...

 

Jeg ser at microplex har fått inn igjen hk brettet som jeg skulle bestille. Skal som sagt ha 120mm vifter og pumpe. Er det noen som har forslag til hva jeg burde satse på ? Begge deler må være stille... :hmm:

 

-Kjetil

Lenke til kommentar

Update: Hdd-rack

 

Nå har jeg borra og brukt dremelen til å lage masse hull i hdd racken og etter endel prøving og feiling med rørbøyeren så har jeg klart å få til noe.. ;)

Jeg fant ut at det ville bli best med avstandsstykker i plexi. Hadde egentlig tenkt at røret skulle gå i ett men det blei fort endra.. :roll: Nå skal røret først gå oppå så pvc slange ned ( hddene kommer til å stå loddrett ) rundt i en u-sving og opp igjen med slange.

 

Slik ser det ut nå :

hdd-rack-over-small.jpg

 

hdd-rack-side-small.jpg

 

Kobber røra er bøyde slik :

4r%f8r-small.jpg

 

Nå har det seg slik at når jeg skulle prøve å lodde røra fast tidligere i dag så ville det ikke feste seg litt engang. Tinnet bare detter av igjen.

mislykka-lodding-small.jpg

 

m-r%f8r-small.jpg

 

Er det lodde tinnet som er av feil type? (Jeg brukte typen som jeg fant hos bestefar :p)

loddetinn-small.jpg

 

En ting til.. Hvordan få vekk fingermerken etc på kobberplata ? Jeg fant ei flaske med aceton i garasjen, men det hjelpte ikke... :no:

 

Har forresten bestillt duppeditter og dingsebomser på microplex og rekner med at dei kommer i morgen :w00t:

 

-Kjetil

Endret av Karver
Lenke til kommentar
Kanskje ikke du er intressert, men ville det ikke passe mer med et varme register? De bil radiatorene er så J***** Store! Men du bestemmer... Kuul hd rack og bra prosjekt :thimbup: Stå på !

 

 

Pcgutten

Det kan være at det hadde vore meir praktisk med et varmeregister, men nå trur jeg det kommer til å bli "J*****" stili med den store radiatoren når det er ferdig + at det kommer jo til å kjøle bra da ( håpe på ). :w00t: Tiden får vise...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...