Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele ADSL mellom to pc'er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått meg ny pc nå, og jeg bestilte med en switch så jeg skulle kunne dele adsl mellom den nye og den gamle pc'en. Bestillte denne: 3Com OfficeConnect Switch 5 ,5P 10/100

Nå holder jeg på og kobler opp internetten, og på switchen er det 5 innganger for ip kabelen.. men alle sammen er like og jeg har ikke anelse om hva som skal hvor. Er det bare og plugge inn kabelen fra adsl boksa på f.eks port nummer 1 og en kabel til hver pc fra port 2 og 3?

Eller har jeg bæsja på leggen og bestillt en switch som ikke kan brukes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå holder jeg på og kobler opp internetten, og på switchen er det 5 innganger for ip kabelen.. men alle sammen er like og jeg har ikke anelse om hva som skal hvor. Er det bare og plugge inn kabelen fra adsl boksa på f.eks port nummer 1 og en kabel til hver pc fra port 2 og 3?

Ja, antagelig er det så enkelt.

Uansett skjer det ingenting så bare prøv.

Skrevet

Okay, håper det funker, for en kompiss jeg spurte hadde en swith med en egen inngang som ikke lå la med de andre til internett.

Skrevet
for en kompiss jeg spurte hadde en swith med en egen inngang som ikke lå la med de andre til internett.

Dette er nok en router m/ innebygget switch.

Skrevet

Dette MÅ du sjekke.

adsl modemet "som det kalles på teit norsk" må i såfall vær en RUTER. Det må du sjekke. Hvis modemet kun er en BRIDGE (som hos telenor, untatt den siste de leverer ut) så må du enten skaffe deg en ruter, eller sette opp en dedikert pc som ruter.

www.dslreports.com har sikkert mye løye om da.

Skrevet

Det er Mimer ADSl jeg har. Nå har jeg knølet masse og får det faen ikke til! Er det et problem at nye pc'en har Win Xp og den gamle har WinME?

Er ikke vits i å komme med masse avanserte og vansklige ord og utrykk, for da skjønner jeg sansynligvis ingenting :roll:

Skrevet

Jeg har bredbånd fra ngt. Har en belkin 8-porters switch, som er akkurat slik du beskriver din. Med dette har jeg bredbånd på 2 maskiner, en med xp og en med 98. Snart kommer en til med xp.

Skrevet

Det vil si en switch med 8 like innganger? Har hørt om swither med egen inngang for internett kabelen.. og lurer på om det er en slik jeg må ha for å få driten til og fungere?

Skrevet

EvenS - Du har ikke svart meg på spørsmålet mitt. Og nei, sånne switcher finnes ikke. De er i såfall klassifisert som "switch/rutere", "lag 3 switch" eller noe i den duren og koster FRA 20.000

Svar meg på spørsmålet mitt så kan vi ta det derfra. Ring din isp eller de du fikk modem av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...