Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva kreves av en router for internettbruk...


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha to maskiner via en bredbåndsruter ut på internett. Men de to maskinene må ikke "se" hverandre, d.v.s. at dette skal funke som to internett-tilganger fra samme b.b-router. Er dette mulig ?? ( vi snakker ikke her om noe så enkelt som å utelate fildeling på maskinene )

 

(Innlegget er litt redigert)

Endret av enhuso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da gir det litt mer mening.

 

Det du trenger er en router med to subnett. Dette har jeg ikke sett på de enkle hjemmerouterne som selger som hakka møkk for tiden, så da tror jeg vi må en del opp i pris.

 

Eventuelt kan man lage en løsning der man benytter flere "billigroutere". Hva slags nettleverandør er det snakk om?

 

-KJ

Lenke til kommentar

Bredbåndstilgangen er via radiolink (4Mbit). Denne går videre via en Dlink DI624 ut til 2 maskiner i huset. En leilighet skal leies ut med bredbåndstilgang, og jeg vil ikke at leietaker skal kunne ha tilgang til de 2 maskinene våre som kjører vanlig fildeling.

Lenke til kommentar
Bredbåndstilgangen er via radiolink (4Mbit). Denne går videre via en Dlink DI624 ut til 2 maskiner i huset. En leilighet skal leies ut med bredbåndstilgang, og jeg vil ikke at leietaker skal kunne ha tilgang til de 2 maskinene våre som kjører vanlig fildeling.

DEt billigste for deg er og kjøpe en ordinær og billig router og plassere den mellom D-link saken til ISP og dine maskiner.

Lenke til kommentar

Som agvg antyder så kan du her bruke en andre bredbåndsrouter til dette formålet. Dermed kobler du slik:

 

Dine maskiner

|

|

Router 1

|

|

Router 2----Leieboer

|

|

Radiolink

 

Router 1 kobles inn i switchen på router 2 sammen med leieboeren. Dermed vil han ikke ha tilgang til ditt lille lokalnett. Det du imidlertid må huske på er at du nå blir liggende bak en dobbel NATing, og at dette kan skape trøbbel for en del programmer som f.eks. MSN messenger, P2P klienter og IP telefoni.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...