Gå til innhold

Vurderer å åpne en webshop og trenger noen tips


Anbefalte innlegg

Som topic sier vurderer jeg å åpne en webshop. Har allerede et utkast klart hva design angår og er mer eller mindre klar for å legge ut produktene. For å unngå å drive egenreklame velger jeg å ikke gå ut med hverken url eller firmanavn og håper på forståelse for dette.

 

Men, tilbake til topic. Det er ikke til å stikke under en stol at flere av dere er "proffe" forbrukere som vet hva dere vil og hva dere har rett til - og jeg tenkte jeg skulle være så frekk å trekke erfaringer fra dere og spør rett ut:

 

- Hva bør jeg være oppmerksom på?

- Hvordan vil dere anbefale meg å legge opp løpet?

- Hva forventes det av en god webshop?

- Hva er viktigst, pris, leveringstid, service?

- Hvilke råd/erfaringer kan dere gi meg i denne forbindelse?

 

Jeg har vel lest gjennom det meste på forumet under Webshoperfaringer og forstår at det er delte meninger om de fleste butikkene og regner vel med å få en del "pepper" (sannsynligvis fra dere også) etterhvert - men forhåpentligvis kan dette gå bra med deres hjelp.

 

Håper ikke denne posten støter noen i sin form da den mest er ment som en slags "markedsundersøkelse" i forkant av åpningen av webshoppen.

 

::Dan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags produkter vil du selge? Komplett butikk med alt innen data (ala Komplett.no)? Eller nisje slik som f.eks Norwaydisc.no eller microplex.no?

 

Ting som man kan få mye syt for:

 

-Leveringstid (eget lager er fordel).

-Levere rett produkt og bra innpakket slik at det overlever posten sin hardhendte behandling!

-Hyggelig tone ved reklamasjoner.

-PRODUKTKJENSKAP! Her feiler MANGE da de ikke kjenner produktene de selger godt nok og dermed ikke kan svare på tekniske spørsmål om de godt nok.

 

Det var nå en begynnelse ihvertfall.

Lenke til kommentar

hei du.

 

Vil bare ønske deg lykke til med å starte opp ditt eget firma.

Det er ikke lett å starte noe idag siden man ikke tjener så mye på å selge pc deler.

Det er ett hardt marked du kommer inn i, men gir man god service og er korslig mot kunder så er det alfa omega.

Jeg personlig trur ikke folk bryr seg noe om hvis en ting koster ettpar prosent mer bare man veit at man får god service for det betyr egentlig mest.

 

Så jeg sier til deg:Stå på :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har tre ting å si til deg her: Service, service og atter service. Dette er det eneste som betyr noe for meg når jeg bestiller fra en webshop, med vettuge priser også da selvfølgelig.

 

Lykke til, du kommer til å trenge det for å klare deg i dette markedet.

 

Ang egenreklame. Jeg har ikke noe problem ved at du poster en link til webshopen din da du representerer firmaet og hvis du er villig til å fortsette med å henge på forumet for å svare direkte på spørsmål som gjelder kjøp eller reklamasjoner fra din nettbutikk. Det er da mange forum som har representanter for sånne steder.

 

Give us a link g'dammit.

Lenke til kommentar

* Det er veldig viktig å lage en enkel oversiktlig webshop med mye relevant info, gjerne linker til tester.

 

* Det bør være mulig å se den færdige handlelisten innkludert frakt selv om kunden ikke har bekreftet bestillingen.

 

* For all del unngå innlogging for å komme inn i butikken og handle sånn som på microplex, får ikke legge varer i kurven uten å logge inn :thumbdown:

 

* IKKE ta inn dårlige varer, sats på kvalitet hele veien!

 

* Prisene må være konkurransedyktige og det kan nok være vanskelig, er nok lurt å kjøpe endel varer å få kvanta rabatt.

 

* Prøv å ikke gå tom for varer, det er utrolig irriterende å vente på at butikker skal skaffe varer de selger.

 

* Forhåndsbetaling med VISA og Mastercard vil være stor fordel, mange liker denne løsningen og det fyller kassen og minker sjansen for å la folk legge pakkene på posten i 14dager så de går tilbake til deg i retur.

 

* Send varer samme dag som de bestilles.

 

* Gjør ikke noe om du slenger oppi noe spiselig eller en nøkkelring med logo.

 

* Skal du ha kunder bør du satse på å leie reklameplass f.eks her på HW.no (Virker som om folk driver litt fra komplett.no for tiden så du her jo muligheten til å kapre kunder her hehe ;) )

 

Lykke til! :cool:

Lenke til kommentar

Lav Pris -> Nye Kunder

Leveringstid / Fungerende Lagerstatus -> Nye Kunder / Beholde Kunder

Service -> Beholde Kunder

Retur behandling / Erstatning -> Mange bruker lang tid på retur saker, og minster kunder på denne måten.

 

En uskreven regel er at det koster deg 3 ganger så mye å få en ny kunde som å miste en kunde.

 

 

Ikke forvent noe særlig fortjenste de første 5 år, ha kapital og vær villig til å tape denne.

 

Du tjener ikke noe på å selge litt, du må selge MASSE, og da krever det sitt for å opprettholde leveringstid og ha ett kostnadseffektivt lager.

 

Skal du være suksessfull burde du ha såpass god kjennskap til markedet at du ikke trengte å lage denne tråden. MEN, ett sted må begynne og det kan være lurt så du unngår diverse barnefeil i startfasen.

Lenke til kommentar

Det er noen særdeles viktige punkter du bør tenke på i enhver sammengeng uansett hvilken butikk du skal starte opp. Om det er en webshop eller ikke..

 

1. Originalitet

Skal din butikk stikke seg frem og i det hele tatt vises ved siden av andre webshopper bør du tenke nøye igjennom hva skal din butikk ha som ingen andre har? Et vagt eksempel på dett er sukkertøyet du alltid får fra mpx. Men du må gå litt lengre. Du må ha noe unikt for din butikk. Uten denne unikheten er ideen snart dødfødt.

 

2. Service

Du må ikke bli for stor for fort. Er du alene må du aldri love mer enn hva du klarer å holde. Og hold det du lover.

 

3. Varens kvalitet

Det er ofte en god ide å tilby dine kunder en vare som holder en høyere kvalitet enn forventet, enn lavere kvalitet enn forventet. en fornøyd kunde kommer ofte tilbake. En skuffet kunde ikke..

 

4. Profesjonalitet og ferdigutførelse

Aldri lanser webprodukter som ikke er helt 100% klare og innlagt. Siden må se profesjonell ut og faktoren "under konstruksjon" skremmer kunder fra å handle hos deg.

 

*Lykke til*

Lenke til kommentar

Nå er det jo mange ting som allerede er ramsa opp, men jeg er enig med han ovenfor - irriterer grenseløst dersom man ser igjennom produkter der man nærmest "må" ha produktinfo og ikke finner noe :|

 

 

Ellers kan jeg vel si at det er greit å la evt. ansatte (deg selv) ha muligheten til å besvare mail på kvelden istedet for "kun i kontortida".

 

 

Edit: Kom på når jeg leste en post nedenfor; Å kunne hente varene på en plass er en klar fordel ;)

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar
Jeg synes det er mangen flotte svar, men en ting ser jeg at mangen webshop mangler..

 

 

1. Bilder av produktet, ikke et bildet, men bilder.

2. Full beskrivelser av spesifikasjoner av varen. s. fks. om et hovedkort.

:yes:

 

Kan du røpe hvor i Norge butikken skal ligge? Kan det være muligheter for å hente varene over disk? Kan du også røpe hvem du er forhandler for?

Lenke til kommentar

- Hva er viktigst, pris, leveringstid, service?

 

1) service

2) leveringstid

3) pris (skal jo selvfølgelig være konkurransedyktig) men et par kr. ekstra har ingenting å si.

 

Jeg handler selv hos flexi-data. Som regel er de et par kr dyrere enn komplett (norek forhandler), men du betaler ikke porto da du henter varene selv.

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

Hmm.. her var det jo mange gode tips. Så jeg tror jeg skal nøye meg med en advarsel. Prøv å finn ut hvordan konkurransen er i det nisjemarkedet du tenker å prøve deg i og prøv å finn ut hvordan kundene tenker når de skal velge nettbutikk. Svært mange har svidd seg på å lage nettbutikk av det man liker å holde på med uten å se hva det er plass til i markedet.

 

F.eks tviler jeg sterkt på at noen nystartere skal klare å drive økonomisk og etablere seg i det allerede hardt pressede markedet for PC-komponenter. (med mindre du har en helt spesiell nisje som gjør deg unik) De store nettbutikkene som PSdata, MPX, komplett m.fl. har svært mange kunder og kan derfor drive langt mer effektivt enn mindre konkurrenter. Dette har ført til en drøss med konkurser i dette markedet de siste årene.

 

Så nå som alle de andre har backet deg opp og gitt deg gode råd, så føler jeg det er på tide å jekke deg ned og få deg til å se litt realistisk på ting. Ikke overestimer antall kunder. Det kan faktisk bli svært vanskelig å få nok kunder til å opprettholde en passe varebeholdning, lokaler, ansatte og andre kostnader. Gjør en svært grundig markedsanalyse og nisjeplasering før du begir deg ut i "minefeltet".

Lenke til kommentar

Som sagt av andre: Nisjeprodukter.

 

Av produkter som andre web-shopper ikke har blitt "store" på, så har vi headsett

(Microplex har satset hardt der i det siste), LCD-display (Ingen så vidt jeg vet har

satset på det, kanskje ikke så mange kunder å hente på det heller, men det er

nok et marked for det også).

 

Det er _enormt_ mange slike ting som kommer i hodet ditt hvis du tenker deg

om, velg en eller flere av de tingene som du kan lokke kunder med, for hvis de

f.eks har lyst på LCD-display, så vil de handle det hos deg, og dermed handle

andre ting hos deg for å slippe ekstra porto og ekspidisjonsgebyrer.

 

Og med LCD-display mener jeg slike med 200*128 oppløsning, ikke 19".

 

Og sats kvalitet, mener da selfølgelig ikke: "Selg kun Gainward kort, fordi de er

så gode!", men ikke kjøp de kjipeste kortene som finnes.

Da vil du antageligvis få mange retur-saker og miste kunder.

F.eks, til Nettverk, så kan jeg (og bedriften jeg jobber i) annbefale Jensen produkter.

 

 

Lykke til med butikken! :thumbup:

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Returer er utrolig kjipt, ergo må retursystemet være godt planlagt. Har selv laget et slik system for et firma som lever av å reparere/bytte ting det har gått galt med.

 

a) Retursystemet må være på web. Dette sparer både deg og kundene dine for mye arbeid.

 

b) Kunden må kunne følge returen på web.

 

c) Kunden må kunne sende meldinger e.l. som er knyttet til ordren. Dette er mye ryddigere enn å ha det på mail.

 

d) Det burde gå an å lage en retursak utfra en tidligere bestillingsordre, evt deler av en. Dette gjør at det er lettere å holde orden på garantitider for dere og kunden.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å starte opp en bedrift i en bransje, så er det alltid viktig å se om de som allerede driver der driver med godt resultat.. Er det mange som tjener penger er det et tegn på at det går an å etablere seg. Da er det noen som tjener for mye.

Men, er det mange som sliter, så ville jeg holdt meg langt unna markedet.

 

Så spm er da, gjør komplott, netshop, osv det bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...