Gå til innhold

skal kjøpe en nesten helt ny pc og trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe big tower kabbinet, prossesor og nytt hovedkort det beste eg finne og seff det jeg får mest igjen får pengene og då. men jeg trenger hjelp til å bestemme meg har komt litt ut av pc i det siste (ikke at jeg viste sånn allverdens mye fra før av) men uansett så vett jeg ikke hva som er bra lenger. kan godt kjøpe mer en det jeg hadde planner om og. bare kom med forslag :w00t:

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vett egentlig ikke, jeg liker best intel men en av bestekompisene mener at jeg burde heller gå får AMD siden jeg spillerr en del. jeg spiller Star Wars Galaxies, Jedi Academy og snart de nye populære spillene som kommer ut sånn som HL2 og Doom3. Akuratt nå har jeg bare 6000-7000kr men jeg får 14000kr til den 8 august så det er bare å komme med forslag, men skal selvfølgelig ikke bruke alt på pc. men bare kom med forslag så får jeg se kor mye jeg bruker. oii glemte å skrive at jeg trenger harddisker, vifter og kabler så skal ver inni pc`en. det skal på en måte ver en ny pc men jeg kommer til å flytte ting øve sånn som skjermkort, ram, lydkort og diskett stasjon. kanskje jeg trenge mer en det jeg skrev men kommer ikke på hva.

Lenke til kommentar

Faen og, hadde akkurat skrevet et langt innlegg, også var serveren overbelasta også glemte jeg å lagre det... :angry:

 

Men det koker ned til følgende:

AMD XP: Billigst og dårligst. 32-bits-utgaven til AMD

AMD 64: Dyrest (hvis man ser rundt på det) og best i spill. Sakker litt akterut i redigering o.l. på grunn av at Windows ikke støtter 64-bits foreløpig.

Intel Pentium 4: Den beste 32-bits-prosessoren. Takler spill helt fint, og er (foreløpig) raskere enn AMD 64 i redigering. Jeg ville anbefale deg å velge northwood hvis du skal ha pentium, søk litt rundt på forumet.

 

Oppsettet mitt:

Abit IC7-MAX3 (HK)

Intel P4 Northwood 2.8ghz 0.8ghz FSB

PowerColor R9800pro

Corsair TWINX1024-4000PRO DDR-DIMM 1024M Kit w/two matched CMX512-4000PRO DIMMs (copy - paste :p)

Også Aopen H700C bigtower-kabinett da.

 

Du skriver at du skal flytte over saker som skjermkort... Håper det er et ganske bra skjermkort, ettersom du skal kjøre HL2 med det... ;)

Lenke til kommentar

det er ikke det beste skjermkortet, men det er greit nok.det er at radeon 9600XT 256mb video mine. men har dere noen ideer om hva kabler å sånne ting jeg trenger for å sette an sammen? tenkte å kjøpe noen harddisker og vil gjerne at pc`en skal ver ganske stilegående og, tenkte å kjøpe noen vifter te an og. kunne dere kanskje sette sammen en pc for meg?`hadde vert supert

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Her er et forslag til oppsett (jeg vil på det sterkeste anbefale deg et nytt skjermkort; det du har er ikke laget for spilling):

 

Kabinett: Aopen H700C (det står at det følger med en 350watts-strømforsyning, men jeg fikk med en 400w istedet... Og de er basert på F/S, med èn 120mm-vifte) http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=993

 

HK: Abit IC7-G http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1584

 

CPU: Pentium 4 3.0ghz 800mhz FSB http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=89

 

Grafikk (hvis du vil): Powercolor radeon 9800pro 128mb http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1412

Eventuelt: Powercolor Radeon X800pro http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3017 (mulig du heller bør velge den andre som står der, det får noen andre uttale seg om ;))

 

RAM: OCZ 1024MB EL Dual Channel PC-3200 DDR 512 x 2 Kit (2-3-2-6) 400mhz http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1624 (jeg kan ikke nok om RAM til å uttale meg sikkert, så spør noen andre også)

 

HDD: Seagate Barracuda 160gb 7200rpm 8mb cache S-ATA http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=36

 

Dette er seff bare et forslag, men det burde være et ganske godt utgangspunkt... :)

Lenke til kommentar
Du har et helt greit skjermkort i motsetning til det han over meg sier.

Jeg gjentok bare det jeg har hørt fra mange her på forumet; at 9600XT med 256mb minne ikke er laget for spill, og derfor yter dårlig i dem... Hvis du har 14k++ så er det vel litt "underkill" med det kortet, eller?

 

Ang. big tower: Regner med at det var til ham, og ikke meg?

eg skal kjøpe big tower kabbinet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du har et helt greit skjermkort i motsetning til det han over meg sier.

Jeg gjentok bare det jeg har hørt fra mange her på forumet; at 9600XT med 256mb minne ikke er laget for spill, og derfor yter dårlig i dem... Hvis du har 14k++ så er det vel litt "underkill" med det kortet, eller?

 

Ang. big tower: Regner med at det var til ham, og ikke meg?

eg skal kjøpe big tower kabbinet

Big Tower-antydningen var til ham ja. Ser ikke for meg at 9600xt @ 256 mb yter så mye mindre enn samme kort med halvert ram. 9600xt-kortene er litt undervurdert, fordi 9800pro selges til et par hundringser mer. Men 9600xt er aldeles ikke et dårlig kort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

sorry at jeg ikke har svart men har vert my på jobb å har ikke hatt tid. Men jeg tror jeg kunne tenkt meg å gå får en pentium 4 cpu vett ikke hvilken men en så jeg får mest igjen får pengene får og et big tower vett ikke hvilket, noen tips? hovedkort vet jeg ikke kunne dere hjelpe meg litt der? tenkte på et så er ganske bra en så bra så mulig liksom,som støtter mest mulig og som har alt får å si det sånt. bare kom me tips. jeg skal ha en 2 eller 3 harddisker og, vil helst at den til windows skal ver så rask så mulig noen tips? vil gjerne at pc`en skal ver så stille så muligt setter pris på stillhet

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Fælt til bumping her da.

 

Skal du kjøpe ny pc i dag ville jeg helt klart gått for 64 bits. 64 bits er fremtiden, 32bit blir nok faset ut innen noen få år.

 

 

At 9600xt ikke er laget for spill er bare tull. Overdrive, temp måler o.l er ikke standard på desktop skjermkort! Mulig du tenker på r9200 m\ 256mb Wizendraw, siden dette ikke er "built for speed" på samme måte som 9600xt

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

jeg synes det ser stilligt ut med big-tower du får dessuten plass til mye mer. jeg skal ha sånn 2-3 harddisker nå men tenkte jeg skulle ha flere sennere, jeg skal og ha dvd brenner og cd-rom.skal ha ha sånn audigy lydkort med den korntroller greien du setter der cd romene skal ver og en sånn greie så du kontrollerer vifter og sånt med med displey og sånt. vil helst ha en så stille pc så muligt men bryr meg ikke om an laga litt lyd når jeg spiller

Lenke til kommentar

Dette har jeg bestemt meg får til nå:

 

prossesor:

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 512KB cache. pris: 1990

 

Hovedkort:

Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz,SATA I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid. pris:1595

 

 

Høres det bra ut eller er det helt på trynet. vett ikke helt hvilket kabinett ville past best til hovedkortet men vil hadet så er stilligst så hadde vert kjekt med noen forslag til det og jeg vett ikke heller hva mer jeg trenger så det hadde vert greit med litt hjelp der. vett heller ikke om prossesoren er den beste bare kom med forslag til bedere der og det samme gjelder for hovedkortet jeg bare tok det som ble annbefalt på high end klasssen her på hw.no forresten så fant jeg alt dette på www.komplett.no

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...