Gå til innhold

Dual-kjerne på desktop


Anbefalte innlegg

Syns det er skøy med alle kode-navnene, dem har vel brukt opp så mange at der er ikke lenge før dem begynner med "Nordland, Norway, Oslo" osv. :!: Gleder meg til neste år og oppgradering til dual-kjerne :cool:

Eller østlending, trønder, bergenser og svensk blondine......

 

Trønder blir da selvfølgelig billig model, fordi jeg er en bergenser... :D

Regner med bergenseren har stor varmeutvikling og mye støy da?

 

AtW

Støy skal blir det ja, men "trønderen" sliter med kompabiliteten... :p

Nå må du passe deg littegranne her :!:

 

Er trønder selv og synes jeg er meget kompitabel :tease:

CPU-en blir å hete Tromsø..

Siden det er kjølig og i tilleg vannkjølt fra alle sidene ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen vil nok være en smule høy ja, og ikke for å glemme at behovet for den "vanlige bruker" ikke ligger så høyt at det i det hele tatt er nødvendig enda. Så som du sier, det er nok et par år til det vil være aktuelt å kjøpe noe slikt, og selv da vil nok prisen være svært høy. 3-4000 vil nok være en bunnpris.

Lenke til kommentar
Tenk dere lanseringsprisen på Dual Athlon64 FX :roll: (begynn å spar nå, og ta ekstrajobb på kveldstid om dere planlegger å kjøpe den med en gang den lanseres)

Tenker litt nå, og det blir vel et sted mellom 14k-20k for en 4,8(2*2,4)GHz.

 

Men den blir da vel noe rå!

Den kan bli så rå den bare vil for min del.. jeg kjøper den uansett ikke før prisen blir fornuftig. (Om ikke jobben er ekstremtspandabel i forbindelse med noe ekstremt viktig og ekstremt CPU-krevende arbeid .. noe jeg tviler ekstremt på kommer til å skje)

 

Men det er vanskelig å spå priser i fremtiden. Slikt vil jo være avhengig av konkurransen og priser i øyeblikket. Men jeg kan jo alltids gjette på rundt 10-15.000 kr å få en av disse fra det første lasset. 1 år etter lansering tipper jeg prisen kan være nede på mer fornuftige 3-4.000kr.

 

Edit: viranth tipper tydeligvis det samme som meg.. eller jeg tipper det samme som han.. :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvordan er dette egentlig ment å fungere?

En tråd er en tråd, så da er det vel smp som er poenget altså 2 x 2,4GHz vil IKKE være lik 4,8GHz. Dermed er det vel kun 2,4GHz som er ytnyttbart for et spill f. eks.?

 

Om jeg har misforstått er jeg glad for om noen kan forklare hvordan et program som ikke er smp-aware skal utnytte 2 separate kjerner.

Lenke til kommentar
Hvordan er dette egentlig ment å fungere?

En tråd er en tråd, så da er det vel smp som er poenget altså 2 x 2,4GHz vil IKKE være lik 4,8GHz. Dermed er det vel kun 2,4GHz som er ytnyttbart for et spill f. eks.?

 

Om jeg har misforstått er jeg glad for om noen kan forklare hvordan et program som ikke er smp-aware skal utnytte 2 separate kjerner.

Man har jo som oftest mer enn en tråd gående til enhver tid (jeg har 442 i dette øyeblikk), og antakelig(?) vil spill begynne å få mer støtte for flere tråder, men dual hjelper ikke på hastigheten til en enkelt tråd nei.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan er dette egentlig ment å fungere?

En tråd er en tråd, så da er det vel smp som er poenget altså 2 x 2,4GHz vil IKKE være lik 4,8GHz. Dermed er det vel kun 2,4GHz som er ytnyttbart for et spill f. eks.?

 

Om jeg har misforstått er jeg glad for om noen kan forklare hvordan et program som ikke er smp-aware skal utnytte 2 separate kjerner.

Det stemmer det du sier.

 

Men nå har vel ingen påstått noe annet heler. (ok, så det var en som sa 2x2,4GHz=4,8GHz litt lengre opp i tråden her, men bortsett fra han da)

 

Det vil fungere som SMP, men muligens litt mer effektivt siden CPU'ene utveksler data svært lett. Eller litt tregere pga max 1 minnekanal per kjerne. Det vil vel vise seg hvilken vei dette slår ut når de første testene kommer.

 

Forutsetningen er selvfølgelig at man bruker programmer som bruker flere tråder, eller flere programmer samtidig. Så du har nok helt rett i at dette ikke er et produkt for spillere. (om ikke det skulle komme noen SMP-optimaliserte spill da)

Lenke til kommentar

Ah, ser for meg en søt liten dual boks med 2 slike i ;)

 

og mens vi snakker om smp, noen som har hørt mer om Doom3 støtter dette slik det har blitt antydet tidlig i utviklingen?

Sitter her med smp bokser på alle kanter og skulle gjerne se Doom3 bruke begge prosessorene :D

Lenke til kommentar
Ah, ser for meg en søt liten dual boks med 2 slike i ;)

 

og mens vi snakker om smp, noen som har hørt mer om Doom3 støtter dette slik det har blitt antydet tidlig i utviklingen?

Sitter her med smp bokser på alle kanter og skulle gjerne se Doom3 bruke begge prosessorene :D

Såvidt jeg har forstått så går ihvertfall lyden i sin egen tråd, men det har vle neppe kjempemye å si for ytelsen.

 

AtW

Lenke til kommentar
...En tråd er en tråd, så da er det vel smp som er poenget altså 2 x 2,4GHz vil IKKE være lik 4,8GHz. Dermed er det vel kun 2,4GHz som er ytnyttbart for et spill f. eks.?

.....(ok, så det var en som sa 2x2,4GHz=4,8GHz litt lengre opp i tråden her, men bortsett fra han da).....

Nå var det ikke slik jeg mente det heller da, mente ikke at en dual-core cpu vil bli som en(dog, det er jo bare en, litt i surr her).

Den vil jo fungere som 2 uavhengige CPU'er, men de har jo bedre utgangspunkt i å sammarbeide enn om de hadde vært 2 separate.

 

Så det blir jo som dere sier, 2,4+2,4 ikke 4,8 :)

Lenke til kommentar
Dette må jo gjøre server prosessorene enda mer effektive! Da en webserver gjerne har en "million" tråder i luften på en gang. Alt fra databaseoperasjoner til serving av statiske sider.. :)

Jepp, det er tanken bak dual-Opteron. I tillegg så vil man få mer prosessorkraft per watt, per areal av hovedkortene og per volum serverplass. I tillegg ventes en del kostnadsbesparelser over vanlig 2-way SMP på grunn av enklere hovedkort, kun en prosesorinnpakning i stedet for to, kun en kjøler i stedet for to, osv.

 

I praksis blir nå vanlige 1-way hovedkort til 2-way og 2-way blir til 4-way. Bare dette gir nok store fordeler.

 

Etter AMD offentliggjorde Dual-opteron planene så har det vært veldig mye prat om den på nettet blandt PC-entusiaster samt at Intel har pratet mye dual-core i det siste. Dette har vel gjort at de nå ser et marked for desktop også, og har dermed offentliggjort planene om dual-core for desktop.

Lenke til kommentar

Men hvor blir det av flertrådsteknologi alá HyperThreading i AMD's prosessorer? Var det ikke snakk om dette for en stund tilbake?

 

Hvis dette blir aktuelt... :hmm:

 

Altså, tenk 2 x dual core Opteron 26x... det gir fire CPU'er... med HT = 8 virtuelle prosessorer :dribble:

Lenke til kommentar
Men hvor blir det av flertrådsteknologi alá HyperThreading i AMD's prosessorer? Var det ikke snakk om dette for en stund tilbake?

 

Hvis dette blir aktuelt... :hmm:

 

Altså, tenk 2 x dual core Opteron 26x... det gir fire CPU'er... med HT = 8 virtuelle prosessorer :dribble:

Jeg dristet meg også utpå med det forslaget på forumet for en stund siden, men det virket ikke som om det var særlig aktuelt :-)

Lenke til kommentar
Men hvor blir det av flertrådsteknologi alá HyperThreading i AMD's prosessorer? Var det ikke snakk om dette for en stund tilbake?

Dual-kjerne er flertrådsteknologi på det beste, suverent bedre enn HypeThreading på alle måter. AMD har aldri snakket om å støtte det, og satser heller på dual-kjerne teknologi siden det vil gi vesentlig bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig rett som vanlig:

SMP (2 kjerner 2 tråder) er selvfølgelig overlegent SMT (1 kjerne 2 tråder).

 

Men man skal ikke skyve under et teppe at SMT faktisk også har sine fordeler. F.eks over vanlige CPU'er (1 kjerne 1 tråd).

 

Jeg hadde klart digget om AMD kom med en dual-core SMT/SMP (2 kjerner 4 tråder), men det får vel bli en drøm for overskuelig fremtid. Men det går jo an å håpe at det kommer noe slikt i den litt mer Uoverskuelige fremtiden (2år+), f.eks med K9 eller K10.

Lenke til kommentar

Kommer nå på noen ulemper, to kjerner ;)

- 2 varmer mer enn 1

- har større die-size

- vil gi dårligere yield (langt mer komplekse CPUer)

 

Nå vil jeg likevel si det er et positivt steg, det kommer nok til å gjøre overgangen til en teknisk bedre BTX standard kjappere og det gir meg en vesentlig ytelseforbedring (multitasking) uten å gi meg noen vesentlig prisøkning (på systemet, i helhet) :thumbup:

Lenke til kommentar

Simen1: det er lite poeng med 1 kjerne, 2 tråder på amd sine 64 bit cpu'r ettersom de har relativt liten ledig kapasitet... 1 kjerne, 2 tråder er for cpu'r med lange pipeliner som trenger noe å gjøre under en pipelinestall :)

 

Tenkt eksempel:

En 3 ghz p4 er like kjapp som en 2ghz amd64.

La oss si at de har like mange alu/fpu enheter.

La oss si at amd64'n har en utnyttelsesgrad på 90% av alu/fpu enhetene sine.

Uten hyperthreading vil P4'n ikke ha høyere utnyttelsesgrad enn 60% av alu/fpu enhetene sine.

Med hyperthreading og optimal utnyttelse (les videoredigering) vil P4'n komme opp i 90% og være mye hurtigere enn amd64'n.

I dette tenkte eksemplet vil den i utgangspunktet effektive amd64'n ha svært lite igjen for å implementere hyperthreading, selv under optimale omstendigheter.

Lenke til kommentar
Kommer nå på noen ulemper, to kjerner ;)

- 2 varmer mer enn 1

- har større die-size

- vil gi dårligere yield (langt mer komplekse CPUer)

 

Nå vil jeg likevel si det er et positivt steg, det kommer nok til å gjøre overgangen til en teknisk bedre BTX standard kjappere og det gir meg en vesentlig ytelseforbedring (multitasking) uten å gi meg noen vesentlig prisøkning (på systemet, i helhet) :thumbup:

De har sagt de skal holde seg innenfor specsene til singel-core prosessorene (dvs maks 89 watt) også på dual-core, så det trenger ikke nødvendigvis å blir noe problem.

 

De to andre er bare indirekte interresant for forbrukeren, da det kan spille inn på prisen, men det får vi se når de kommer ut (hva prisen blir).

 

Bryr meg egentlig ikke så mye om BTX, bare de bestemmer seg snart, velg en ting og bli ferdig med det sier nå jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...