Gå til innhold

Blir WoW noe bra mon tru?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske jeg var like naiv og kunne glede meg over spill på den samme måten som dere gjør og som jeg gjorde for 10-15 år siden, men spillene har utviklet seg. Eller rettere sagt; ideene om hva et godt mmorpg KAN inneholde i forhold til det dagens teknologi tlllater, har utviklet seg. Og takk for det.

 

Problemet er bare at de er de få og gjerne små som tillater seg å ta sjansen på å teste nye konsepter.

De store lager spill for å tjene penger og alle vet at "Britney Spears" selger best. Skal du ha størst sjanse til å selge et produkt så lager du noe som ikke representerer noen utfordring for konsumentene og smeller et massivt PR apparat på toppen.

 

Utallige spillprodusenter har desverre nøyd seg med å kopiere oppskriften til de tidlige mmmorpg gigantene som UO og EQ fordi disse var ultra successer rent økonomisk sett. WoW er etter det jeg kan forstå, ikke noe unntak.

 

Det finnes ingen virkelig dynamikk i spillet.

Det er ingen betydningsfull utveksling mellom spillerene og mellom spillerene og verdenen de eksisterer i. Verden kan være full av spillere eller tom, den forandrer seg ikke. Alt er illusjoner, ingen dytt du foretar i noen retning gjør at noe egentlig forskyver seg.

 

Det er inget rollespill, ikke noe samfunn, ingen kriger, ingen religion, ingen unike historier, ingen helter, ingen skurker, ingen sanne lykkelige eller ulykkelige endinger, ingen personlighet, ingen sann risiko, ingen sann gevinst.

 

Alt du er er en sjablongkarakter som går en sti som tusenvis hvis ikke hundretusenvis av andre spillere også tråkker på. Du kan ikke engang håpe på å se sånn nogenlunde unik ut.

 

Målet ditt er å øke tallverdier. Dette spillet kalles 'the grind'.

Du kommer egentlig ingen vei fordi uansett hvor høye verdier du har så matcher den illusoriske verdenen verdiene dine for å gi deg et inntrykk av at du blir utfordret.

Du blir kanskje glad når du får jobbet deg til nok et level fordi da får du muligheten til å smashe monsterene litt hardere, men det har egentlig ikke noen betydning for de nye monsterene du skal sloss mot tåler mer og de gamle monsterene har ingen interesse lenger fordi de ikke har noen reell betydning i verdenen du tror du lever i eller for deg personlig hvis eneste interesse er å øke tallverdiene dine.

Du kan spille eller du kan la være, men uansett hva du gjør er det ingen som bryr seg om du er der eller ikke. (Kanskje med unntak av noen som liker å chatte med deg men icq er mye billigere enn mmorpgs)

Din eksistens er ikke sameksistens med andre men paralell eksistens.

Du kunne like gjerne spilt et solo adventure spill men du liker tanken på at de andre karakterene er ekte mennesker og at de annerkjenner dine bedrifter og personlige kvaliteter. Men i forhold til verden rundt deg er alt du gjør helt uten betydning og dine bedrifter blir kopiert ustanselig og ingen er egentlig særlig imponert av den nye klubba di heller for alle skal få en før eller senere.

You don't make a difference.

 

Det finnes per dags dato ingen spillutviklere som lager mmorpg med gjennomført ekte dynamikk, men det er noen som har tatt et par viktige skritt i den riktige retningen. Jeg nevner feks. Darkfall som er et norskprodusert mmorpg hvis beta skulle være på trappene i overskuelig framtid. WoW er absolutt ikke et av disse spillene.

 

Poenget mitt? Bruk fantasien din og spør deg selv: Hva vil jeg oppleve i en virtuell verden?

 

Er det viktig for meg at jeg er viktig for andre eller at det i det minste er noen som er det som jeg kan støtte?

Vil jeg ha muligheten til å forandre historiens gang eller verden om det så bare er å grave ut en minegang i et fjell?

Kan jeg få se barn bli født, vokse opp og bli voksen?

Kan jeg se at en goblinstamme som blir banket forsvinner for godt og at det må komme nye gobliner dit igjen før jeg kan banke gobliner igjen på det samme stedet?

Ønsker jeg å kunne ta et oppgjør med en annen karakter som er ekkel mot meg og hadde det vært kult om oppgjøret var endelig?

Hadde det vært kult å tilbe en gud som faktisk hadde et øye på hva jeg gjorde og hvilke holdninger jeg representerte og som interagerte med meg i forhold til dette?

Hadde det vært kult om det fantes konger og dronninger i landet, baroner og baronesser, generaler, kapteiner og legender som faktisk var spillere selv om ikke den spilleren nødvendigvis var meg selv?

Vil jeg ha tusenvis av Gandalfer eller bare en?

Vil jeg redde verden annenhver dag? Vil jeg at det skal være 10 tusen spillere som også redder verden annenhver dag? Vil jeg at måten jeg skal tilegne meg såkalt erfaring eller experience på skal være å gå utenfor byen og dunke rotter i hodet til spillet sier Ding!?

Skulle jeg ønske det var muligheter for å drive politikk? Bli valgt? Bli borgemester? Få tjenere? Være tjener selv? Sitte i et senat? Stemme ved et valg? Styrte en grusomm tyrann og lage et nytt system for alle?

 

Jeg kunne fortsatt denne spørsmålsrekken i nærmest det uendelige, bare fantasien setter grenser og teknologien såklart, men den begynner så absolutt å komme seg.

Det som desverre ikke kommer seg noe særlig er visjonene til mmorpg utviklerene hvor pengemennene forlengst har tatt full kontroll over utviklingen.

Det er mulig vi må vente helt til teknologien blir så tilgjengelig (billig og enkel å bruke) at små selskaper kan lage niche spill før vi får se en ny og sårt tiltrengt revolusjon innen sjangeren.

 

EQ var kult i sin tid Nå er det ikke kult lenger, bare fordummende.

Lenke til kommentar

Dessverre så er WoW akkurat likedan som SWG,EQ2,AO,Lineage2 og alle de andre klonene.

 

Er akkurat samme combat system og ikke noe groundbreaking å gjøre egentlig utenom EQ 2 som har veldig flott grafikk da.

 

City of Heroes er det MMORPGET som har tatt ting litt videre men det har feiler det osså. Det mangler content akkurat nå men det er ikke noe alvorlig siden de har bygd ett såpass bra fundament i det spillet at det vil bli større og større for hver dag.

 

Matrix Online har revet seg løs fra hack and slash genren osså. Gleder meg virkelig.

 

De andre mmorpgene vil dø ut sakte men sikkert. WoW ser faktisk ut som det verste mmorpget jeg noensinne har sett. Har hørt fra venner som er betatestere og ingen av de likte det da er det noe seriøst feil noenplass.

Lenke til kommentar

Quale:

Jeg lurer på, er du fra fremtiden eller er du synsk?

 

Hvordan vet du alt dette? Du vet ikke hvordan det vil bli, ikke jeg heller for den saks skyld. Så vi har egentlig lite peiling på hvordan det vil bli.

 

Tahiro:

Har det samme spørsmålet til deg som til Quale.

 

Du har rett i at City of Heroes er et bra spill. Men det tar fortsatt for lang tid til contentet kommer.

 

Du har venner som er betatestere, de er vel fra USA de?

Ellers ville hele posten din virke veldig rar.

Lenke til kommentar

Det var mange fine ord, Quale, og du har et par gode poenger, men det er tydelig at du ikke vet så veldig mye om Blizzard og World of Warcraft. Blizzard er faktisk en av de få spillutviklerne i verden som ikke bare tenker på penger. De lager f.eks. store, innholdsrike patcher til gamle spill (D2 1.10) og legger stadig ut nye maps til WC3. Dette tjener de ingenting på, bortsett fra at de blir populære blandt spillerne. Jeg velger å tro at de ikke bare tenker kynisk; at å gjøre dette vil føre til at flere kjøper deres neste spill, men at de faktisk har glede av å produsere spill av høy kvalitet og å følge opp spillene med patcher som gjør de enda bedre.

 

Det er inget rollespill, ikke noe samfunn, ingen kriger, ingen religion, ingen unike historier, ingen helter, ingen skurker, ingen sanne lykkelige eller ulykkelige endinger, ingen personlighet, ingen sann risiko, ingen sann gevinst.

 

Dette er jo helt feil. Du står fritt til å rollespille i WoW som i alle andre MMORPGs og det har også vært snakk om en egen server hvor rollespilling blir "påbudt".

 

Ikke noe samfunn kan jeg kanskje være enig i. Det er ikke blitt lagt noe særlig vekt på politikk og samfunn i WoW.

 

Ingen kriger? Fortell det til folka som spiller på PvP servern i betaen! :p Det er en eneste stor krig. Men for øyeblikket er ikke PvP implementert på noen annen måte enn at man kan angripe en spiller fra motsatt faction som et vanlig monster, og sånn kommer det selvfølgelig ikke til å være når spillet er ferdig.

 

Religion og historie finner du her.

 

Helter og skurker er det da nok av. Du har mange av de gamle heltene fra WC3 (Thrall, Cairne osv) og de blir da skurkene for motsatt faction. Og omvendt. :p

 

Endinger har vel ingen MMORPGs akkurat. De skal lissom holde på for alltid, men har du tenkt til å pensjonere en char kan man jo være litt kreativ og finne på en måte å avslutte karrieren hans/hennes på selv.

 

Ingen personlighet blir litt vagt, men jeg syns spillet har masse personlighet i grafikken, historien, karakterene osv.

 

Det er vel veldig få dataspill som har noen sann risiko eller gevinst for spilleren i det virkelige liv, bortsett fra følelsesmessig (glede, skuffelse osv). Vil du tjene penger fins det jo steder på internett man kan spille poker etc...

 

Målet ditt er å øke tallverdier. Dette spillet kalles 'the grind'.

Du kommer egentlig ingen vei fordi uansett hvor høye verdier du har så matcher den illusoriske verdenen verdiene dine for å gi deg et inntrykk av at du blir utfordret.

Du blir kanskje glad når du får jobbet deg til nok et level fordi da får du muligheten til å smashe monsterene litt hardere, men det har egentlig ikke noen betydning for de nye monsterene du skal sloss mot tåler mer og de gamle monsterene har ingen interesse lenger fordi de ikke har noen reell betydning i verdenen du tror du lever i eller for deg personlig hvis eneste interesse er å øke tallverdiene dine.

Du kan spille eller du kan la være, men uansett hva du gjør er det ingen som bryr seg om du er der eller ikke. (Kanskje med unntak av noen som liker å chatte med deg men icq er mye billigere enn mmorpgs)

Din eksistens er ikke sameksistens med andre men paralell eksistens.

Du kunne like gjerne spilt et solo adventure spill men du liker tanken på at de andre karakterene er ekte mennesker og at de annerkjenner dine bedrifter og personlige kvaliteter. Men i forhold til verden rundt deg er alt du gjør helt uten betydning og dine bedrifter blir kopiert ustanselig og ingen er egentlig særlig imponert av den nye klubba di heller for alle skal få en før eller senere.

You don't make a difference.

 

Jeg syns Blizzard har gjort mye for å komme bort fra "the grind" i WoW. Når spillet er ferdig vil du sansynligvis fra første stund du setter dine ben i verdenen til du når maks level ha en eller flere quests gående. Greit nok at en del av oppdragene er ganske kjedelige ("drep X antall blublubber og kom tilbake"), men det er fortatt mye bedre enn å bare gå rundt å slakte monstre uten mål og mening bortsett fra å nå neste level.

 

Blizzard har også planer om såkalte "world events" der spillerne selv kan være med på ting som får konsekvenser for hele verdenen (f.eks. åpningen av the Dark Portal).

 

Skal du være en av de som folk ser opp til må du selvfølgelig være veldig hardcore og spille døgnet rundt de første ukene etter at spillet kommer ut. Du kan starte ditt eget guild, lede raids mot motstanderns byer osv. Men alle kan ikke være spesielle i et MMORPG. Alle kan ikke være konge. Sånn er det bare. I virkeligheten og i MMORPGs. Det er det man har singel player spill til. :)

 

Jeg har tro på at WoW vil bli den beste MMORPGen noen sinne. Blizzard har aldri skuffa meg før så jeg ser ingen grunn til at de skal gjøre det denne gangen.

Lenke til kommentar

Trur nok WOW blir et spill som blir hva man selv gjør ut av det. Og man kan nok gjøre en god del forskjellig ut av det. Og at det ikke er noe krig er jo feil, det er jo en stor krig det hele er snakk om her, og at Blizzard også har tenkt og arrangere store slagmarker fra tid til tid gjør jo ikke ting værre. Bare det ikke blir som i SWG hvor ingen deltar :/

 

Underholdningsverdien i spillet vil nok uansett være meget høy/stor/bra (vakke helt sikker på hva som ble riktig ord der gitt : )

Endret av bugbear
Lenke til kommentar
Dessverre så er WoW akkurat likedan som SWG,EQ2,AO,Lineage2 og alle de andre klonene.

 

Er akkurat samme combat system og ikke noe groundbreaking å gjøre egentlig utenom EQ 2 som har veldig flott grafikk da.

 

City of Heroes er det MMORPGET som har tatt ting litt videre men det har feiler det osså. Det mangler content akkurat nå men det er ikke noe alvorlig siden de har bygd ett såpass bra fundament i det spillet at det vil bli større og større for hver dag.

 

Matrix Online har revet seg løs fra hack and slash genren osså. Gleder meg virkelig.

 

De andre mmorpgene vil dø ut sakte men sikkert. WoW ser faktisk ut som det verste mmorpget jeg noensinne har sett. Har hørt fra venner som er betatestere og ingen av de likte det da er det noe seriøst feil noenplass.

Alle, absolutt ALLE jeg kjenner som er betatestere (og ja, det er mange) elsker WoW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...