Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg har fått et av de styggere problemene jeg har vært borti på lenge : treig pc!

Nå mener jeg ikke "har ikke formatert på ørten dager" treig, eller "full i virus treig", jeg mener generellt treig. Kan ofte bruke opp til 10 minutter bare på logon screenen.

Har formatert veeeeldig nylig (faktisk 4 eller 5 ganger på en uke) for å sjekke om problemet ligger i softwaren. Men nei, ingen resultater. Pc'en er fortsatt treig. Den henger ofte når jeg skal lese nettsider, surfe rundt på maskinen eller åpne et program. Winamp og andre lydavspillingsprogrammer bruker ofte lang tid på å starte lydfilen, kansje til og med stopper lydfilen midt inni, for deretter å begynne igjen.

Fatter ingenting. Hjelp? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, skal vi se. har du virusprogram, firewall og spyware fjerner programmer? dette kan være ganske greit å ha her. du skjønner. Spyware kan også lage veldig mye tull på pc`en din. hvis du ikke har spyware program så anbefaler jeg deg å laste ned:

 

ad-aware: http://www.lavasoftusa.com/support/download/

Spybot: http://www.safer-networking.org/en/download/index.html

 

disse to programmene er gratis og et must å ha. bruker begge programmene selv, men finner veldig skjelden noe. den finner bare cookies hos meg.

ellers kan du fjerne ting i msconfig som kanskje sinker maskina di under oppstart iallefall. ellers kan du sjekke hva som ligger under prosesser når du trykker ctrl-alt-delete.

 

lykke til uannsett.

Lenke til kommentar

Har liksom gjort alt det der. Har firewall, antivirus, ad-aware og hele pakka. Har ikke konstant internett tilkobling, for jeg er ISDN slave xD. Men det jeg synest er merkelig, er at etter en formatering, uten å ha lagt inn noe som helst, ikke vært tilkoblet til internett eller noe, så er den uansett treig. Derfor er det jeg lurer :p Skulle så gjerne funnet ut hva som gjør pc'n så merkverdig treig :hmm:

En kompis av meg sa at det kunne være hovedkortet som holder på å ryke, eller rett og slett støv i ram slot'ene. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
ja, skal vi se. har du virusprogram, firewall og spyware fjerner programmer? dette kan være ganske greit å ha her. du skjønner. Spyware kan også lage veldig mye tull på pc`en din. hvis du ikke har spyware program så anbefaler jeg deg å laste ned:

 

ad-aware: http://www.lavasoftusa.com/support/download/

Spybot: http://www.safer-networking.org/en/download/index.html

 

disse to programmene er gratis og et must å ha. bruker begge programmene selv, men finner veldig skjelden noe. den finner bare cookies hos meg.

ellers kan du fjerne ting i msconfig som kanskje sinker maskina di under oppstart iallefall. ellers kan du sjekke hva som ligger under prosesser når du trykker ctrl-alt-delete.

 

lykke til uannsett.

Ganske sikkert at det ikke er spyware\adware problemer han har når det går like tregt selv rett etter en re-formatering, spesielt når han sitter på ISDN.

 

Kan det være noe galt med windows cd`en din?

 

Ellers tror jeg kanskje du må begi deg ut på hardware testing her, prøv å installer på en annen hardisk hvis du har muligheten til det, sjekk at alle kabler står ordentlig i. Hadde et liknende problem en gang, da var det bare ATX strøm kabelen som ikke satt ordentlig inn i hovedkortet, derfor fikk ikke diskene nok strøm, og da gikk ting døds tregt!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Virker mere som et hardware problem. Første jeg ville testet var en ny hard disk. Det kan tyde på at maskina har problemer med å lese fra hard disken. Det kan og være hvis det er dårlig kabel, eller den ikke er streppet riktig.

 

Neste årsak kan enkelt og greit være en vifte som er dårlig, kansje til CPU eller PSU.

 

Finn frem støvsugeren og ha en plast tut på den - så ta ut stikk-kontakten, la det gå 2 min så støvsuger du den innvendig. Også viftene til både prosessor og strømforsyning.

 

Prøv det siste først du, så hvis ikke det hjelper - så ville jeg ha testet evt. byttet HDD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...