Gå til innhold

Spørsmål om oppladbare batteri


Anbefalte innlegg

I fjor kjøpte jeg en standard batterilader og 4 stk oppladbare NiMH 2000mAh batterier i størrelse AA, og spenning 1,2V til digitalkameraet mitt. I forrige uke fant jeg noen gamle oppladbare batterier nederst i verktøykassa mi. De er i samme størrelse (AA) og spenning (1,2v) men er bare 500mAh og av typen NiCd. Jeg fant ingen lader til de så jeg lurer på om jeg kan lade de i laderen til de nye batteriene mine?

 

PS. Visste ikke helt om den passer best i temaet "overklokking->elektronikk" eller "digitale bilder, foto og video->diverse". Men bare flytt tråden om dere er uenige på plasseringa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beror lite på laddaren hur bra det går.

 

Om laddaren är spänningsstyrd borde det inte vara några problem alls.

Är den tidsstyrd och anpassad för batterier på 2Ah måste du själv avbryta laddningen tidigare.

 

Enda "problemet" är väl att laddaren ger lite för hög laddningsström för att vara optimal. Borde vara ca 25mA för ett 500mAh batteri och 100mA för ett 2000mAh batteri. (Högre uppladdningsströmmar, som är vanligt, ger batteriet en kortare livslängd.)

 

/Olle

Lenke til kommentar
Det beror lite på laddaren hur bra det går.

 

Om laddaren är spänningsstyrd borde det inte vara några problem alls.

Är den tidsstyrd och anpassad för batterier på 2Ah måste du själv avbryta laddningen tidigare.

 

Enda "problemet" är väl att laddaren ger lite för hög laddningsström för att vara optimal. Borde vara ca 25mA för ett 500mAh batteri och 100mA för ett 2000mAh batteri. (Högre uppladdningsströmmar, som är vanligt, ger batteriet en kortare livslängd.)

 

/Olle

:thumbup:

Lenke til kommentar
Det beror lite på laddaren hur bra det går.

 

Om laddaren är spänningsstyrd borde det inte vara några problem alls.

Är den tidsstyrd och anpassad för batterier på 2Ah måste du själv avbryta laddningen tidigare.

 

Enda "problemet" är väl att laddaren ger lite för hög laddningsström för att vara optimal. Borde vara ca 25mA för ett 500mAh batteri och 100mA för ett 2000mAh batteri. (Högre uppladdningsströmmar, som är vanligt, ger batteriet en kortare livslängd.)

 

/Olle

Takk for meget god info!

 

På 500mA batteriene står det med svært liten skrift hvor stor strømstyrke og tid de skal lades med. Jeg vet ikke hvordan laderen fungerer (strøm- eller spennings-styrt), men får søke på nettet når jeg vet det nøyaktige produktnavnet. (Jeg har den ikke her nå så jeg får ikke sjekket det i kveld)

Lenke til kommentar

Jeg har nå sjekket opp spesifikasjonene (alt oppgitt per batteri):

Lader: 200mA (altså strømstyrt, max 1,4V, ingen tidsstyring)

Batteri: lades ved 50mA i 14 timer (altså ønsker den en strømstyrt lader på 50mA, og tidsstyrt til 14 timer.)

 

Siden jeg har 4 ganger så høy ladestrøm (200mA): Går det an å lade med denne laderen og heller kompensere med å kutte ladingen etter 1/4 av tiden som ønskes? (Altså etter 3,5 time)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...