Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internettlinje


Anbefalte innlegg

Hei

 

Nytt spørsmål...

Jeg skal flytte inn i en leilighet sammen med 3 andre. Alle har egen maskin og vi må derfor sette opp et nettverk med mulighet for å dele en internettlinje. Har dere noen gode tips og råd på hvordan vi burde fikse dette?

I tillegg lurer jeg på om dere har noen anbefalinger på routere. Vi er fire stykk + at vi kanskje skal ha en felles maskin koblet til, så routeren burde ha 5 porter.

 

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

velger du direct connect (som forresten har satt ned prisene sine) kan en selv velge hvilket modem en skal bruke......siden det ikke er med fra leveransen til DC

 

dette gir i utgangspunktet en bittelitt høyere etablering, men personlig syns jeg st det "var verdt" det, DC deler også ut gratis fast IP (2 stk)

 

jeg har også bestillt DC til brodern og foreldrene min, og til dem kjøpte jeg 3COM sin alt-i-1-boks (modem, router og wlan) til 1500,-

 

du får 2mbit adsl fra DC til 499,- pr mnd, eller kanskje dere heller vil ha 2mbit shdsl til 999,-

 

husk også på at hvis dere velger shdsl slipper dere noe avgift/leie på linja hvis dere skal ha IP-telefoni

Endret av mokkel
Lenke til kommentar
Ville mye heller valgt nextgentel eller en annen levrandør av internett. Tror telenor er dialup dvs at du må skrive inn passord og logge inn før du kan surfe på nettet hvilket kan bli utrolig slitsomt i lengden!

 

Det er router innebygd i modemet fra Telenor, så man slipper å kople opp noe som helst. Pc`n er automatisk på nett hver gang du skrur den på! :thumbup:

Lenke til kommentar
Ville mye heller valgt nextgentel eller en annen levrandør av internett. Tror telenor er dialup dvs at du må skrive inn passord og logge inn før du kan surfe på nettet hvilket kan bli utrolig slitsomt i lengden!

 

Det er router innebygd i modemet fra Telenor, så man slipper å kople opp noe som helst. Pc`n er automatisk på nett hver gang du skrur den på! :thumbup:

det er ikke alltid at dhcp er tingen, for min egen del fikk jeg masse kødd med IPene etter et strømbrudd, og når alt startet igjen var det ingen ting som stemte i og med at router "glemmer" MAC adresser etter strømbruddet og ettersom jeg da hadde flere "forwarder" i routeren, førte til at telio adapteret la seg på en IP som allerde hadde en regel for ftp (og selfølgelig var jeg borte på jobb)

 

da jeg har 2 stasjonære, 1 bærbar, xbox og dreambox som skal på nett, er det mest hensynsmessige å kjøre faste interne IP'er. på linksys routeren min er default dhcp range fra 192.168.1.100 til 150 så da har jeg satt faste IP på de stasjonære, xboxen og dreamboxen med verdier under 100, og kjører dhcp på bærbar og telio adapteret....dette funker kanon

Lenke til kommentar

Men hvordan er et med å dele linjer blandt fire brukere? får alle sin del av linjen elelr gjør ruteren slik at den som trenger mest får mest..også første mann til mølla?....Kan man spille battlefield vietnam med en 2mb linje..når man er fire stykker på samme linje. (2024 ned og 256 opp..telenor ADSL)

Lenke til kommentar
Men hvordan er et med å dele linjer blandt fire brukere? får alle sin del av linjen elelr gjør ruteren slik at den som trenger mest får mest..også første mann til mølla?....Kan man spille battlefield vietnam med en 2mb linje..når man er fire stykker på samme linje. (2024 ned og 256 opp..telenor ADSL)

Hvis du setter opp en pc med openbsd som router så finnes det en daemon der du kan konfigurer slik at f.eks hvis alle fire som er oppkoblet er aktive deles båndbredden likt, mens andre regler hvis noen er frakoblet. Husker imidlertid ikke hva dette heter men det er ihvertfall standard i openbsd, samt installerbart i freebsd

Lenke til kommentar
Men hvordan er et med å dele linjer blandt fire brukere? får alle sin del av linjen elelr gjør ruteren slik at den som trenger mest får mest..også første mann til mølla?....Kan man spille battlefield vietnam med en 2mb linje..når man er fire stykker på samme linje. (2024 ned og 256 opp..telenor ADSL)

Ja :yes:

Lenke til kommentar

Plugg i kabelen fra modem i switch port 1.

 

Plugg TP kabler fra alle maskinene inn i switchen

 

Alle har autoIP

 

Den som hoster deler internett tilkoblingen og kobler til så skal det virke!

 

(Hvis ikke kjør veiviseren for nettverk)

Endret av FuZzY^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...